God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 12 nov 2006 00:14

God verkiest soeverein, buiten de mens om. Hij bekeert de mens ook. En toch wordt de mens opgeroepen tot, ja bevolen tot bekering.

Hier kan ik me wel in vinden. Ik denk dat het hier draait om gehoorzaamheid. Gehoorzaam zijn aan Gods oproep, Gods bevel tot bekering. En daarin ligt het stukje eigen verantwoordelijkheid van de mens. Als de mens gehoorzaam is aan die roepstem van God, dan zal Hij die bekering ook bewerken en zegenen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2006 11:38

goofy1978 schreef:zelf bekeren is dat niet remonstrants?
als je zelf niets aan je zaligheid kan toedoen hoe kan je jezelf dan bekeren.

Nee, dat is op zich niet remonstrants, het is zelfs reformatorisch. De mens moet zich bekeren. Of is de oproep: "Bekeert u" dan niet correct? Werd dat voor niets door de profeten en later de apostelen tegen ze gezegd? Wordt het voor niets tegen ons gezegd? Het wordt remonstrants als je de bekering aan de mens zelf gaat toeschrijven, maar dat is wat anders dan wanneer je zegt dat de mens zich moet bekeren. De mens kan zich alleen bekeren als God dat mogelijk maakt, maar daarmee krijgt hij ook juist die verantwoordelijkheid wat betreft bekering en geloof, om zich te bekeren en te blijven bidden, strijden, volharden. Maar dat een mens gelooft is niet zijn eigen verdienste. Als hij niet gelooft is dat wel zijn eigen verdienste (wat dat betreft denk ik dan ook dat mensen verworpen worden op basis van hun ongeloof... en dat is heel wat anders dan de verwerpingsleer van sommigen dat ze niet geloven omdat ze verworpen zijn. Dan worden oorzaak/gevolg volgens mij omgedraaid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 12 nov 2006 12:19

Rien67 schreef:
God verkiest soeverein, buiten de mens om. Hij bekeert de mens ook. En toch wordt de mens opgeroepen tot, ja bevolen tot bekering.
Hier kan ik me wel in vinden. Ik denk dat het hier draait om gehoorzaamheid. Gehoorzaam zijn aan Gods oproep, Gods bevel tot bekering. En daarin ligt het stukje eigen verantwoordelijkheid van de mens. Als de mens gehoorzaam is aan die roepstem van God, dan zal Hij die bekering ook bewerken en zegenen

Toch reikt God pas zijn hand, als Hij weet dat je zijn gebaar van vriendschap, uit eigener beweging zal beantwoorden ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 12 nov 2006 12:25

Maar dat een mens gelooft is niet zijn eigen verdienste. Als hij niet gelooft is dat wel zijn eigen verdienste (wat dat betreft denk ik dan ook dat mensen verworpen worden op basis van hun ongeloof... en dat is heel wat anders dan de verwerpingsleer van sommigen dat ze niet geloven omdat ze verworpen zijn. Dan worden oorzaak/gevolg volgens mij omgedraaid.

Ik denk dat je hier iets heel belangrijks zegt!

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 12 nov 2006 14:02

Marnix schreef:Als hij niet gelooft is dat wel zijn eigen verdienste (wat dat betreft denk ik dan ook dat mensen verworpen worden op basis van hun ongeloof... en dat is heel wat anders dan de verwerpingsleer van sommigen dat ze niet geloven omdat ze verworpen zijn. Dan worden oorzaak/gevolg volgens mij omgedraaid.

Als mensen worden verworpen om hun ongeloof, worden ze dan verkozen op basis van hun geloof?
Rom 9:11 Zelfs toen de kinderen nog niet geboren waren en niets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen van God naar verkiezing zou blijven...... De echte gereformeerde ziet hierin de souvereiniteit van God: De ene mens geeft Hij het geloof (want het geloof is een gave van God Efeze 2:8 en andere teksten) en de andere geeft Hij dat geloof niet. De ene is verkoren, de andere verworpen, ten diepste alle menselijke verantwoordelijkheid ten spijt.

Disclaimer: dit is niet noodzakelijkerwijs mijn mening
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 12 nov 2006 14:11

Hero schreef:
Rien67 schreef:
Hier kan ik me wel in vinden. Ik denk dat het hier draait om gehoorzaamheid. Gehoorzaam zijn aan Gods oproep, Gods bevel tot bekering. En daarin ligt het stukje eigen verantwoordelijkheid van de mens. Als de mens gehoorzaam is aan die roepstem van God, dan zal Hij die bekering ook bewerken en zegenen

Toch reikt God pas zijn hand, als Hij weet dat je zijn gebaar van vriendschap, uit eigener beweging zal beantwoorden ....

Dat ben ik niet met je eens, want dan is het geen vriendschap meer.
Gods liefde is onvoorwaardelijk en Hij biedt die aan, ongeacht of je die zal beantwoorden of niet.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 12 nov 2006 14:16

Als mensen worden verworpen om hun ongeloof, worden ze dan verkozen op basis van hun geloof?

Ik weet niet of je het zo om kunt draaien. Het hangt er denk ik vanaf wat je onder 'verkiezen' verstaat. Als dat verkiezen plaatsvindt op basis van een 'actie' (geloof), is het dan nog verkiezen? Of is het dan 'belonen'.
Kan het ook zo zijn dat God het verkiest om iedereen Zijn liefde aan te bieden (in Zijn Zoon), maar dat niet iedereen dat wil geloven? Dan kun je zeggen dat iedereen uitverkoren is. Maar niet iedereen neemt het aan (uit ongeloof of hoogmoed). Degenen die het niet aannemen verwerpt Hij op den duur, als zij daarin blijven volharden.

Voda

Berichtdoor Voda » 12 nov 2006 15:27

Ik wil proberen om nog eens ìets anders er tegenaan te kijken. Lees eens met me mee HOE de Heere Jezus zèlf met verworpenen omging. Mattheüs 15:21-28

De Kananese vrouw
21 En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon.
22 En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
23 Doch Hij antwoordde haar niet één woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.
25 En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Die vrouw WÀS een verworpene ! Zij behoorde NIET tot de "verloren schapen van het huis Israëls" nee ze behoorde tot de groep verloren schapen die juist verworpen waren ! Zij was niet uit Israël en ook nog eens verloren ! Hoor eens wat Jezus tot haar zegt en lees dan eens wat er hier verder gebeurd. KIJK eens wat er met een verworpene gebeurt hier ! En zie eens wàt een, door Gods genade, ENORM geloof een verworpene kan ontwikkelen !!

Lieve mensen hier in dit topic, de uitverkiezing is een zaak van de Heere !! Hij kan alles rondom die uitverkiezing heus wel Zelf àf zònder ons geredeneer. Onze redenaties zijn heel snel een excuus om maar onbekeerd verder te kunnen leven, en ook als je het niet denkt: wij zitten als we hier een PUNT van gaan maken al heeel snel (onbewust) in de hoek van: God heeft het nog niet gedaan... En dan denken we (onbewust) dat wij onze verantwoordelijkheid hebben vervuld. En de duivel lacht omdat hij weeer heeft gescored !

Er is maar 1 ding waar wìj ons druk over moeten maken en waar wij gehoor aan MOETEN geven ! Want het wordt ons BEVOLEN in Gods woord op meerdere plaatsen, en je bent ONgehoorzaam als je geen gevolg geeft aan de bijbelse oproep:

"Bekeert U !!"

Alles wat je dòet bùiten deze opdracht òm is jezelf en anderen op een dwaalspoor brengen ! Zolang je onbekeerd bent zijn alle argumenten die je hier aanhaalt om het gelijk van andere mensen te bestrijden weeer ìdem zooveeel tijd van je genadetijd die je looos voorbij hebt laten gaan. Dit is een zaak van LEVENSBELANG:
"Bekeert U " <----- er staat niet: bekeer je buurman, of : bekeer je mede-refowebber, nee er staat: "Bekeert U !!" Elk argument wat ik/jij noem terwijl we zelf onbekeerd zijn, daarmee zijn we instrumenten van de duivel om onszelf en anderen in te laten dutten en maar kalmpjes voort te dobberen op het leventje wat we zoo gewend zijn !

Ik zou tegen hen die zichzelf als onbekeerd beschouwen willen zeggen: Bekeer je ! Zeg niet van : dat moet God doen. Doe jij nu eerst maar eens wat er STAAT in de Bijbel. Dan zul je vervolgens merken hòe dat gebeurd, maar blijf niet achterover hangen, DOE wat je gezegd wordt:

Bekeer je

En KAP eens met je redeneren maar ga in Gods naam nu eens iets DOEN ! Bekeer je ! Als dat niet kon zou het niet in de Bijbel staan. En zodra je bekeert BENT en terug mag kijken, zul je INDERDAAD zien dat God het was die begon. Dat Hij het was die je tròk. Maar voor nù: KAP eens met je geredeneer ! Keer je OM op je weg, dàt is ten diepste: je bekeren ! De rest daar zorgt de Heere Zèlf voor !

En ieder die zich reeds heeft bekeert tot jou en mij komt ook het woord van de Heere dagelijks :

"Bekeert U !!"

Wij mogen als we bekeerd zijn niet denken dat we er "zijn" evenmin mogen wij denken over anderen: "ik ben er en zij nog niet" Als ik in dit stukje een beetje dìe indruk wek dan vraag ik daar vergeving voor. Wat mij zorgen geeft in dit topic is dat het wel lijkt of we de strijd tussen Gomarus en Arminius nog eens dunnetjes over willen doen. En dat vindt de duivel oo zooo leuk, als we elkaar maar bekampen en ondertussen ergens rustig voortleven. Laten we de duivel dìe lol niet gunnen, maar laten we ons uitstrekken tot de levende God en laten we uitvoering geven aan de opdracht die we krijgen: "Bekeert U !!" Hoe dan ? Door je uit te strekken naar de Heere Jezus die nu al zolang jij jaren telt, op de poort van jouw hart klopt. Hij vraagt om binnengelaten te worden. En jij, mens geschapen naar Gods beeld, tempel van Gods Heilige Geest, mag onder gebed om kracht, tegen de Heere Jezus zeggen: Heere ik weeet (met mijn door-God-gegeven verstand) dat ik zònder U niet verder kan, wilt U in mijn leven komen..? Dat is een gebed waar de Heere niet omheen kan en wil. Zelfs dat jij die woorden uitspreekt dat kùn je niet ZONDER Zijn kracht. Hij is met Zijn Geest in je als je deze woorden uitspeekt. En dan vervolgens zal de Heere in jouw leven Z I J N werk gaan doen op Z I J N manier !

Het liefste werk wat de Heere Jezus doet is zòndaren redden !! Speciaal daarvoor kwam Hij naar de wereld Joh. 3:16. Laat je eens NIET ontmoedigen door àlles wat tègen je pleit maar ga/ren/vlieg met ALLES wat tègen je is naar de Heere Jezus toe !! Al waren jouw zonden rood als karmozijn Hij ZAL ze witter maken dan sneeuw. De Heere is niet een God van misschientjes en kleine beetjes neeee: "Die tòt Mij komt ZAL ik geeeenszins uitwerpen !" Hij zal je vervullen en doen òverlopen !! Kruip niet langer weg achter alles wat jou in staat stelt het enige nodige UIT te stellen, maar:

BEKEER JE !

‘Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.'

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 12 nov 2006 17:41

AMEN, AMEN, AMEN!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 12 nov 2006 22:08

Rien67 schreef:
Hero schreef:Toch reikt God pas zijn hand, als Hij weet dat je zijn gebaar van vriendschap, uit eigener beweging zal beantwoorden ....
Dat ben ik niet met je eens, want dan is het geen vriendschap meer. Gods liefde is onvoorwaardelijk en Hij biedt die aan, ongeacht of je die zal beantwoorden of niet

Je hebt gelijk ... dat Hij als eerste zijn hand reikt, echter omdat : Hij weet dat we zijn gebaar (vroeg of laat) zullen beantwoorden —(( volgens Arminius, kan God [indien daar rede toe is] zich ook weer van iemand afkeren )) ....

Er zijn echter ook mensen helaas, waarvan God : heel zeker weet dat ze zijn gebaar > nooit & te nimmer zullen beantwoorden —(( volgens Gomarus, zal God : aan zulken derhalve, nooit & te nimmer zijn hand reiken )) ....

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 12 nov 2006 22:13

tja.... dat vond Gomarus... :roll:
Maar Gomarus kan niet voor God denken. Evenals Arminius (hoewel ik me geloof ik meer kan vinden in zijn zienswijze wat dit betreft) en evenals wij. Dus daar ga ik me maar niet druk over laten, ik vertrouw Hem daarin en dat is genoeg.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2006 12:35

Happy One schreef:
Marnix schreef:Als hij niet gelooft is dat wel zijn eigen verdienste (wat dat betreft denk ik dan ook dat mensen verworpen worden op basis van hun ongeloof... en dat is heel wat anders dan de verwerpingsleer van sommigen dat ze niet geloven omdat ze verworpen zijn. Dan worden oorzaak/gevolg volgens mij omgedraaid.

Rom 9:11 Zelfs toen de kinderen nog niet geboren waren en niets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen van God naar verkiezing zou blijven...... De echte gereformeerde ziet hierin de souvereiniteit van God: De ene mens geeft Hij het geloof (want het geloof is een gave van God Efeze 2:8 en andere teksten) en de andere geeft Hij dat geloof niet. De ene is verkoren, de andere verworpen, ten diepste alle menselijke verantwoordelijkheid ten spijt.

Disclaimer: dit is niet noodzakelijkerwijs mijn mening

Hoe het precies met de verkiezing zit weet ik niet. Ik denk dat dit voor ons ook niet van belang is in deze zin. De uitverkiezing is een zekerheid en een troost, maar het is niet iets wat wij voorop hoeven te zetten. Van Abraham staat geschreven dat hij door het geloof werd gerechtvaardigd... en dat is ook wat wij mogen: Geloven.... en als we geloven mogen we ons ook gerechtvaardigd worden... En als we gerechtvaardigd zijn mogen we ook ons uitverkoren weten en zeggen: Wij hebben God lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Redeneren in de trend van: Kan je wel geloven als je niet uitverkoren bent, hebben mensen God niet lief omdat God hen niet eerst heeft liefgehad. Op die manier moeten we gewoon niet redeneren, het kan lijden tot passiviteit en het is niet de bijbelse lijn, de bijbelse lijn is die van oproepen tot geloof en bekering en zekerheid voor hen die daaraan gehoor geven. Gaan we anders denken, dan manouvreren we onszelf in hele rare bochten.... dan krijg je snel onzekerheid, passiviteit. Laten we maar met de uitverkiezing omgaan zoals de Bijbel dat ook doet en niet wijzer willen zijn door het ingewikkelder te willen maken of meer ervan te willen snappen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 nov 2006 12:49

goofy1978 schreef:zelf bekeren is dat niet remonstrants?
als je zelf niets aan je zaligheid kan toedoen hoe kan je jezelf dan bekeren.

Toe doen aan je zaligheid is bijvoorbeeld door je eigen werken (goed doen) de zaligheid te kunnen verdienen terwijl je enkel gezaligd kunt worden door Jezus Christus; anders niet.

Gods Geest wederbaart je, daarna zul jij je moeten bekeren.. (afkeren van het kwade en omkeren naar God).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 nov 2006 21:10

Evenals Arminius (hoewel ik me geloof ik meer kan vinden in zijn zienswijze wat dit betreft) en evenals wij.

De remonstranten waren de volgelingen van Arminius. Deze was een predikant te Amsterdam, waar hij in zijn prediking met de zuivere leer zeer strijdige gevoelens verkondigde. De predestinatie was hem een aanstoot en hij kende de mens een vrije wil toe.

Rien? Waar kan jij je meer in vinden dan?
Afbeelding

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 24 nov 2006 00:31

Dippie schreef:De remonstranten waren de volgelingen van Arminius. Deze was een predikant te Amsterdam, waar hij in zijn prediking met de zuivere leer zeer strijdige gevoelens verkondigde. De predestinatie was hem een aanstoot en hij kende de mens een vrije wil toe

Niet alle remonstranten waren volgelingen van Arminius (( de meeste remonstranten wilden gewoon genieten van de geloofsvrijheid waar hun vaderen voor gestreden hadden ))— Arminius overigens, koos slechts voor een mildere vorm van predestinatie, dus meer op de lijn van de apostel Paulus ...??

Terug naar “Archief”