Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 16:31

Optimatus schreef:Ik ben allergisch voor sectes, dat is het, Aragorn. :mrgreen:

Even serieus: iedereen mag zijn of haar kerk of geloof belijden - tegenover mij hoeft niemand zich te verantwoorden. Maar ik ben buitengewoon allergisch voor mensen die niet gehinderd door enige kennis als een op tilt geslagen stoomwals door kerken en tradities heenbanjeren, de meest gruwelijke leugens over kerken en traditities uitkramen en totaal niet luisteren naar anderen.

En dat doen veel mensen die in dergelijke clubs rondhangen.

HUHH??? over wat voor clubs heb je het nou? Ennuh, ik zat je eigenlijk maar een beetje te stangen hoor. Ik heb regelmatig gediscussieerd met 7edags adv. en hun argumenten zijn best goed. Het zijn in elk geval vaak heel serieuze Christenen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2004 17:55

Precies dat dacht ik ook... waarom is het een sekte en op wat voor punten zijn ze dan zo onbijbels Optimatus?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 23:54

Ze ontkennen de H. Drievuldigheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 00:04

Oke, ik wacht op een tegenreactie van Naomie over dit punt!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 nov 2004 04:15

Alles moet kapot...

Ook de Bijbel mag niet meer recht verstaan worden. Hij moet maar mee aangepast worden aan de mens, en aan de tijd. De Bijbel moet maar met de mens mee, en niet de mens met de Bijbel. En als men eenmaal begint is het einde zoek.
Drie eeuwen lang kon men in onze kerken toe met de Statenvertaling. Totdat er van die mensen waren die deze vertaling te moeilijk achtten. Ze moesten zonodig een nieuwe vertaling schrijven, die in 1951 uitkwam. Wat is daar nu van over? Hij was 50 jaar na verschijning weer te moeilijk volgens sommige mensen. Daarom schrijven ze maar weer een nieuwe vertaling, die vorige week verschenen is. Hoe zullen ze over D.v. 50 jaar over deze vertaling denken? Het is opgaan, blinken en verzinken, met die moderne vertalingen. En dat is ook niet vreemd als we 1 Korinthe 2 vers 14 lezen:
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Om Gods Woord te begrijpen is onderricht nodig door de Heilige Geest. Geen nieuwe vertaling.

Laten we het dan maar houden bij de Statenvertaling. De vertaling die door God aan Nederland gegeven is, en al vele jaren gebruikt is, gebruikt wordt, en gebruikt zal worden. En laten we niet meegaan met al die nieuwe vertalingen. Ook niet met de herziene Statenvertaling, want het kon nog wel een verder afglijden van God veroorzaken. Laat ons zorgvuldig die Schat bewaren, een zuivere vertaling van het Woord des Heeren, ook voor ons nageslacht.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 nov 2004 08:11

Amen, ja amen.

'Schenk mij Uw licht en Uw Waarheid, Heere, dat die mij leidden'
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 08:27

caprice schreef:Alles moet kapot...

Ook de Bijbel mag niet meer recht verstaan worden. Hij moet maar mee aangepast worden aan de mens, en aan de tijd. De Bijbel moet maar met de mens mee, en niet de mens met de Bijbel. En als men eenmaal begint is het einde zoek.
Drie eeuwen lang kon men in onze kerken toe met de Statenvertaling. Totdat er van die mensen waren die deze vertaling te moeilijk achtten. Ze moesten zonodig een nieuwe vertaling schrijven, die in 1951 uitkwam. Wat is daar nu van over? Hij was 50 jaar na verschijning weer te moeilijk volgens sommige mensen. Daarom schrijven ze maar weer een nieuwe vertaling, die vorige week verschenen is. Hoe zullen ze over D.v. 50 jaar over deze vertaling denken? Het is opgaan, blinken en verzinken, met die moderne vertalingen. En dat is ook niet vreemd als we 1 Korinthe 2 vers 14 lezen:
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Om Gods Woord te begrijpen is onderricht nodig door de Heilige Geest. Geen nieuwe vertaling.

Laten we het dan maar houden bij de Statenvertaling. De vertaling die door God aan Nederland gegeven is, en al vele jaren gebruikt is, gebruikt wordt, en gebruikt zal worden. En laten we niet meegaan met al die nieuwe vertalingen. Ook niet met de herziene Statenvertaling, want het kon nog wel een verder afglijden van God veroorzaken. Laat ons zorgvuldig die Schat bewaren, een zuivere vertaling van het Woord des Heeren, ook voor ons nageslacht.

Hehe.... wat een geweldige conclusie... tja... we kunnen het toch niet begrijpen... we hebben toch onderricht van de Geest nodig. Heej Caprice, zullen we gewoon de oorspronkelijke bijbel weer gaan lezen, in het grieks en hebreeuws... we snappen er immers uit onzelf toch geen bal van.

Trouwens ook weer lekker naar jezelf geredeneerd... zonder rekening te houdenen met mensen die de bijbel wel willen lezen maar er inderdaad weinig van begrijpen.... Dat kan zijn omdat ze ze de diepe inhoud niet snappen... maar dat kan ook zijn omdat ze woorden en zinnen niet begrijpen. Overigens is het niet verwonderlijk dat er na 50 jaar alweer een nieuwe vertaling is, taal en cultuur en eigenlijk alles verandert tegenwoordig veel sneller dan vroeger... Misschien hebben we over 40 jaar wel weer een nieuwe vertaling nodig. Als dat Gods naam in Nederland helpt vertellen ben vin dik het prima. God laat namelijk zien dat Hij van alle tijden is...en niet een God uit de middeleeuwen met moeilijke onbegrijpelijke taal... maar ook een God die in 2004 bij de tijd is.

Maar blijf gerust de Statenvertaling voorlezen hoor... als je dat liever doet, God verbiedt het je nergens ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 09:26

Ook de statenvertaling is maar mensen werk.
Dan moet je de Bijbel gewoon in de grond taal lezen.
Verder is de statenvertaling niet de enige vertaling die hier al jaren is.
En zijn wel meerder vertalingen geweest dan alleen de NBG.
Wat denk je dan van de Bijbel vertalen in de taal van het land waar hij gelezen moet worden? Dus Chinees, engels, frans, enz. enz...
Denk je nu echt dat de SV de enige juiste is?

De NBV vertaling is ook gewoon vanuit de grondtekst genomen.
Misschien moet je de uitstorting van de Geest beter begrijpen voor je hier een oordeel over geeft.
Als bij de uitstorting van de Geest ineens ieder in zijn eigen taal het evangelie kon verstaan, waarom zouden wij dan in deze tijd dat niet juist ook willen? Ieder in zijn eigen taal.
Dus in de taal die de mensen op dat moment spreken.
En dat is niet meer middeleeuws maar gewoon hedendaags nederlands.
Of denk je dat God alleen aan een bepaald groepje mensen het evangelie wil verkondigen?
Die mensen die nog wel de statenvertaling kunnen lezen? Of juist die mensen die de Bijbel in de grondtaal kunnen lezen?

Waar blijf je dan met de opdracht: En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2004 09:49

Cavecracker schreef:God verwerpt niemand. De mens veroorzaakt zijn eigen straf. Als iemand niet gelooft komt dat niet doordat hij of zij nu eenmaal verworpen is, de persoon in kwestie moet met zijn of haar schuld naar God gaan. Wanneer je niet erkent dat je schuldig/zondig bent tegenover God en niet gelooft in Jezus als verlosser ga je verloren. Dat komt dus niet door Gods verwerping maar door jezelf. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Maar God is toch zo liefdevol? Bovendien oordeelt God toch ook naar wat je kunt weten? Alles wat je niet geweten hebt kan Hij je niet kwalijk nemen. Hij gooit toch ook geen mensen uit de jungle die nooit van God gehoord hebben in de hel? Zij hebben alleen van goed en kwaad gehoord en worden geoordeeld naar hun geweten. Tenminste dat denk ik... En ik weet niet of ik kan geloven dat God zo harteloos is dat hij al 'dit soort' mensen in de hel werpt.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 10:16

Dat is nu juist een misvatting.
Ieder kan weten van God.
Zelfs in de junggle.
Kijk om je heen een aanschouw de werken des Heren.

Daarmee is God niet harteloos maar jij kunt het met je menselijke verstand niet begrijpen.
Maar zal de pottebakker niet zelf mogen bepalen wat Hij met zijn maaksel doen zal?
Als je daar van doordrongen bent, dan ga je Gods genade steeds meer zien. Dat Hij jou in genade wil aannemen als Zijn kind.
Wat ben jij meer dan je ongelovige buurman? Niets!
Maar toch heeft God jou uitverkoren.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2004 10:21

Dat tweede gedeelte heb ik niet zoveel mee, maar kan ik niet veel tegenin brengen. Met het eerste ben ik het niet eens. Sowieso denk ik dat je in dat geval niet van God spreekt maar van Goed. Iedereen heeft een besef van Goed en Kwaad, ook in de jungle. Maar niet iedereen kan van de bijbelse God en van Jezus weten. Toch de essentie van het christelijk geloof lijkt me.

André

Berichtdoor André » 01 nov 2004 11:23

caprice schreef:En dat is ook niet vreemd als we 1 Korinthe 2 vers 14 lezen:

Twee vragen

Wil je misschien dan ook 1 kor. 2 vers 16 lezen m.i. gaat jou citaat over dit item.

Ik ben niet gezegend met een staten vertaling thuis hebbende, misschien wil je ook iets over de kanttekeningen vertellen aangaande vers 14 en 16

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 nov 2004 11:42

Andre schreef:Ik ben niet gezegend met een staten vertaling thuis hebbende, misschien wil je ook iets over de kanttekeningen vertellen aangaande vers 14 en 16

Je hebt wel internet, dus kijk eens op:
www.refoweb.nl/bijbel

joepie

Berichtdoor joepie » 01 nov 2004 11:46

Het vreemde is dat als er weer een volk in een onherbergzaam gebied wordt ontdekt ze allemaal een bepaald geloof hebben. En allemaal met verhalen daarbij die hetzelfde zijn als er in de Bijbel staan.

Iedereen kan van Hem weten door inderdaad alleen al naar Zijn schepping te kijken. Niemand zal bij Zijn wederkomst kunnen zeggen dat ze Hem niet gekend hebben. Dus niemand wordt beoordeelt naar het al dan niet kennen van God. Voor iedereen geld het offer van Christus als verzoening. Niet of je al dan niet van hem gehoord zou hebben.
Hij zal niet verloren laten gaan wie Hij uitverkoren heeft.
Dus als je als bewoner van de junggle nooit van het evangelie gehoord hebt, en niet in God geloofd ben je verloren.

André

Berichtdoor André » 01 nov 2004 11:51

Bedankt voor de link heb hem toegevoegd aan mijn favorieten, en idd wat mij betreft heeft het citaat dat caprice aanhaalt weinig te maken met zijn betoog.
Maargoed dat is mijn bescheiden mening.

Terug naar “Archief”