Boanerges schreef:Ik ben zéér goed ingevoerd in de taal van de gereformeerde gezindte. Hoewel de predikanten in deze gezindte extreem worden opgehemeld en als "knecht van God" ver boven elke zonde en verdenking verheven zijn is het ze zeer kwalijk te nemen dat ze zúlke reacties geven. Een reactie vanuit de hoogte. De boodschap die doorklinkt is: Ik sta vér boven jou. Deze wordt verpakt in zalvende geestelijke woorden. Deze houding is niet zoals Christus dat deed. Hij ging door de knieën, ging náást de zondaar zitten en leefde met de zondaar mee. Hij veroordeelde hem zelfs niet!
Wie Christus wél veroordeelde waren de "kerkelijke leiders" van die tijd. Hij noemde hen zelfs witgepleisterde graven. Mag ik u danken zeg!
Ds. Tuinier schreef:Liefdevol oog en open oor
Bijbels pastoraat aan vriend met homofiele gevoelens...
Mijn vriend heeft homofiele gevoelens, hoe kan ik hem helpen?
Een tere vraag... die recht heeft op een Bijbels, pastoraal bewogen antwoord. Vooraf beseft u dat u geen professionele hulpverlener bent. Uw relatie is die van een vriend met een vriend. U bent beperkt. Het is ook uw bedoeling niet om de seksuele voorkeur van uw vriend te veranderen. Als het goed is, Gods liefde is in uw hart, verlangt u niet anders dan het beeld van de grote Herder der schapen, de Heere Jezus Christus te vertonen, ook in de benadering van en het staan naast hem die worstelt met dergelijke gevoelens. U lijdt mee, hoewel u ook beseft dat er veel is wat u niet begrijpt. Probeer daarom, onder biddend opzien om Gods hulp en leiding, naast uw vriend te gaan staan. Sla (figuurlijk) een arm om zijn schouder. Uw luisterhouding is belangrijk. Neem hem serieus en laat hem zijn verhaal doen. Laat uw vriend er van overtuigd zijn dat u over de inhoud van de gesprekken niet met derden spreekt.
Leef mee, kom niet te snel met pasklare antwoorden. Lees een gedeelte uit Gods Woord en draag elkaar op aan de troon der genade. Dat is het beste Adres.
Gods Woord open
Mijn advies is: neem, met goed vinden van uw vriend, een ambtsdrager of/en hulpverlener in vertrouwen. Zij willen verder helpen en begeleiden. U kunt dit niet samen dragen. U hebt deskundige hulp nodig. Natuurlijk gaat Gods Woord open. Dat is de enige leidraad en gids. Wees echter voorzichtig met direct citeren van allerlei Bijbelteksten die de homoseksuele praktijk veroordeelt. Belangrijker is dat u in verschillende ontmoetingen en gesprekken het beeld van de Meester vertoont: een liefdevol oog en een open oor houding. Toch zal duidelijk worden dat de Bijbel op geen enkele wijze ruimte laat voor een homoseksuele praktijk. Ook homofiele gevoelens mogen nooit worden goed gepraat. Ze zijn zondig en verkeerd. God, onze Schepper, heeft ons zo niet geschapen. De zonde keuren we daarom af, de zondaar niet.
Zo.....wat kan een mens zich vergissen! Op dit inlevende en vaderlijke antwoord had vanaf het begin gehoopt. Mooi en pastoraal geschreven. Ik heb mij dus ontzettend vergist in het eerste antwoord. De grote woorden die ik daarbij gebruikte waren dus zeker niet op zijn plaats. Ik moet daarvoor mijn welgemeende excuses maken, in de eerste plaats aan br. Tuinier en ook aan jullie die hier meelezen. Mea maxima culpa.
Ik trek bij deze mijn woorden in.