Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 12:05

Boanerges schreef:Ik ben zéér goed ingevoerd in de taal van de gereformeerde gezindte. Hoewel de predikanten in deze gezindte extreem worden opgehemeld en als "knecht van God" ver boven elke zonde en verdenking verheven zijn is het ze zeer kwalijk te nemen dat ze zúlke reacties geven. Een reactie vanuit de hoogte. De boodschap die doorklinkt is: Ik sta vér boven jou. Deze wordt verpakt in zalvende geestelijke woorden. Deze houding is niet zoals Christus dat deed. Hij ging door de knieën, ging náást de zondaar zitten en leefde met de zondaar mee. Hij veroordeelde hem zelfs niet!

Wie Christus wél veroordeelde waren de "kerkelijke leiders" van die tijd. Hij noemde hen zelfs witgepleisterde graven. Mag ik u danken zeg!

Ds. Tuinier schreef:Liefdevol oog en open oor

Bijbels pastoraat aan vriend met homofiele gevoelens...

Mijn vriend heeft homofiele gevoelens, hoe kan ik hem helpen?

Een tere vraag... die recht heeft op een Bijbels, pastoraal bewogen antwoord. Vooraf beseft u dat u geen professionele hulpverlener bent. Uw relatie is die van een vriend met een vriend. U bent beperkt. Het is ook uw bedoeling niet om de seksuele voorkeur van uw vriend te veranderen. Als het goed is, Gods liefde is in uw hart, verlangt u niet anders dan het beeld van de grote Herder der schapen, de Heere Jezus Christus te vertonen, ook in de benadering van en het staan naast hem die worstelt met dergelijke gevoelens. U lijdt mee, hoewel u ook beseft dat er veel is wat u niet begrijpt. Probeer daarom, onder biddend opzien om Gods hulp en leiding, naast uw vriend te gaan staan. Sla (figuurlijk) een arm om zijn schouder. Uw luisterhouding is belangrijk. Neem hem serieus en laat hem zijn verhaal doen. Laat uw vriend er van overtuigd zijn dat u over de inhoud van de gesprekken niet met derden spreekt.
Leef mee, kom niet te snel met pasklare antwoorden. Lees een gedeelte uit Gods Woord en draag elkaar op aan de troon der genade. Dat is het beste Adres.

Gods Woord open

Mijn advies is: neem, met goed vinden van uw vriend, een ambtsdrager of/en hulpverlener in vertrouwen. Zij willen verder helpen en begeleiden. U kunt dit niet samen dragen. U hebt deskundige hulp nodig. Natuurlijk gaat Gods Woord open. Dat is de enige leidraad en gids. Wees echter voorzichtig met direct citeren van allerlei Bijbelteksten die de homoseksuele praktijk veroordeelt. Belangrijker is dat u in verschillende ontmoetingen en gesprekken het beeld van de Meester vertoont: een liefdevol oog en een open oor houding. Toch zal duidelijk worden dat de Bijbel op geen enkele wijze ruimte laat voor een homoseksuele praktijk. Ook homofiele gevoelens mogen nooit worden goed gepraat. Ze zijn zondig en verkeerd. God, onze Schepper, heeft ons zo niet geschapen. De zonde keuren we daarom af, de zondaar niet.

Zo.....wat kan een mens zich vergissen! Op dit inlevende en vaderlijke antwoord had vanaf het begin gehoopt. Mooi en pastoraal geschreven. Ik heb mij dus ontzettend vergist in het eerste antwoord. De grote woorden die ik daarbij gebruikte waren dus zeker niet op zijn plaats. Ik moet daarvoor mijn welgemeende excuses maken, in de eerste plaats aan br. Tuinier en ook aan jullie die hier meelezen. Mea maxima culpa.
Ik trek bij deze mijn woorden in. :oops: :oops:

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 12:17

Ds. Tuinier schreef:Ik besluit met een gedeelte dat u leest in het Johannes evangelie (Joh. 8:1-11). De grote Profeet en Leraar zit rond de klok van 6 uur, als de zon opkomt, naast de schatkist in de tempel te Jeruzalem. We lezen: “En nedergezeten zijnde, leerde Hij hen” (2). Opeens wordt Zijn preek onderbroken door Schriftgeleerden en farizeeën. Zij hebben in de achterliggende nacht een vrouw in overspel op heterdaad betrapt. Ze hebben haar mee genomen en brengen haar bij Jezus. Ze weten heel goed wat ze met haar moeten doen: naar de wet van Mozes moet ze gestenigd worden. Maar nu willen ze ook wel eens weten wat die Rabbi uit Nazareth daarvan vindt. “En haar gesteld hebbende in het midden” (4). ‘Wat vindt U er nu van?’ Dan geeft Jezus een ontdekkend antwoord, beschuldigend: “Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst de steen op haar” (7). Dat slaat als een bliksemstraal in. Want wat is het gevolg? Binnen korte tijd is niet één farizeeër of Schriftgeleerde meer te zien. De één na de ander verdwijnt. Ze worden in hun geweten overtuigd. Dan staat de Zaligmaker daar alleen met die vrouw die zo gezondigd heeft. Wat gebeurt er ? Wat zegt de Heere Jezus tegen deze zondige vrouw? Gaat Hij haar verwijten? Beschuldigt Hij haar? Veroordeelt Hij haar? Nee, Hij bestraft wel de zonde, maar niet de zondares. Hij zegt: “Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen en zondig niet meer” (11). Wel haar manier van leven wordt bestraft. Dat praat de Heere Jezus nooit goed. Maar de méns wordt hier niet veroordeeld. Neemt u het ter harte. Wat is dat bij ons vaak anders... Helaas. Laat deze pastorale wijze van Gods Zoon voor ons een voorbeeld zijn. Van Hem lezen we: “Deze ontvangt de zondaars en eet met hen” (Luk. 15:2b).

In deze geschiedenis ligt nog een diepere laag. De Here Jezus schreef tijdens het luisteren naar de aanklacht van de farizeeën in het zand. Wat zou Hij daar gedaan hebben? Het waren vast geen poppetjes die Hij tekende.....In - met name - het Johannes-evangelie is ELK woord relevant. (Dat geldt natuurlijk voor elk Schriftwoord maar hier vooral) Het schrijven in het zand heeft dus een belangrijke betekenis.

In Jeremia 17: 1 lezen wij dat onze zonden (die van de Judeeërs) zijn geschreven met een ijzeren stift. Er zijn bijbeluitleggers die verklaren dat Jezus hier de zonden van de aanklagers in het zand opschreef. Dát was de reden dat ze een voor een afdropen, de oudste eerst en daarna de jongsten. Bij hen gingen (van oud naar jong) de ogen open omdat ze uiterst pijnlijk werden geconfronteerd met hun eigen tekortkomingen. Ze realiseerden zich dat de aanklagers zelf werden aangeklaagd. De Meester keek dwars door ze heen, er was geen ontkomen aan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 12:29

Hmm, ik vind het een nogal vreemd antwoord, om de volgende redenen:

Mijn vriend heeft homofiele gevoelens, hoe kan ik hem helpen?

Door te stoppen ervan uit te gaan dat hij hulp nodig heeft...

Sla (figuurlijk) een arm om zijn schouder.

Niet letterlijk, natuurlijk, want dat is homo!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 12:34

Boanerges schreef:Op dit inlevende en vaderlijke antwoord had vanaf het begin gehoopt. Mooi en pastoraal geschreven.

Ik vind het nog steeds getuigen van een ontstellende onkunde.

Deze dominee zegt: "Ook homofiele gevoelens mogen nooit worden goed gepraat. Ze zijn zondig en verkeerd." Als ik het goed begrijp rekent hij deze gevoelens ook tot de praktijk die verboden is. Maar wat is dan nog de geaardheid? Dat wordt dan een soort abstractie die niets meer met de concrete mens en zijn gevoelens te maken heeft. Met andere woorden, het onderscheid tussen geaardheid en praktijk is een trucje waar homodiscriminerende mensen graag mee schermen, maar dat in feite een schaamlap is voor keiharde veroordeling.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 12:45

Cicero schreef:Deze dominee zegt: "Ook homofiele gevoelens mogen nooit worden goed gepraat. Ze zijn zondig en verkeerd." Als ik het goed begrijp rekent hij deze gevoelens ook tot de praktijk die verboden is. Maar wat is dan nog de geaardheid? Dat wordt dan een soort abstractie die niets meer met de concrete mens en zijn gevoelens te maken heeft. Met andere woorden, het onderscheid tussen geaardheid en praktijk is een trucje waar homodiscriminerende mensen graag mee schermen, maar dat in feite een schaamlap is voor keiharde veroordeling.

Helemaal mee eens. Over die opmerking viel ik ook behoorlijk, maar wist het niet zo goed te verwoorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 12:46

Mortlach schreef:Niet letterlijk, natuurlijk, want dat is homo!

:mrgreen:

Chaya schreef:ind je het antwoord nu beter?
Ik vraag je niet of je het met dominee eens bent.

Gedeeltelijk. Wellicht werkt het wel voor iemand die graag binnen de gereformeerde gezindte wil blijven, maar ik geloof niet dat er iemand is die zich vrijwillig wil laten veroordelen tot levenslang worstelen:
Ds. Tuinier schreef:Ook homofiele gevoelens mogen nooit worden goed gepraat. Ze zijn zondig en verkeerd. God, onze Schepper, heeft ons zo niet geschapen.

Als ik als christelijke homo dit serieus zou nemen, zou ik geen leven meer hebben.

En verder ben ik het met Mortlach eens dat homo's niet per definitie hulp nodig hebben.
Een van de redenen waarom ik uit een reformatorische kerk ben vertrokken is dat de kerkenraad (of i.i.g. een deel van hen) mij zagen als een soort van liefdadigheidsproject. In de gebeden ook jouw vermeende 'probleem' langs te horen komen in het rijtje zieken - gehandicapten hielp ook niet echt.
Dus kortom, stop eerst eens met het sturen van ongevraagde hulp en ga alleen luisteren.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 17 jul 2015 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 12:47

Cicero schreef:Ik vind het nog steeds getuigen van een ontstellende onkunde.

Deze dominee zegt: "Ook homofiele gevoelens mogen nooit worden goed gepraat. Ze zijn zondig en verkeerd." Als ik het goed begrijp rekent hij deze gevoelens ook tot de praktijk die verboden is. Maar wat is dan nog de geaardheid? Dat wordt dan een soort abstractie die niets meer met de concrete mens en zijn gevoelens te maken heeft. Met andere woorden, het onderscheid tussen geaardheid en praktijk is een trucje waar homodiscriminerende mensen graag mee schermen, maar dat in feite een schaamlap is voor keiharde veroordeling.

Ja, dit is wat ik ook ongeveer wilde zeggen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 jul 2015 12:57

Toch zal duidelijk worden dat de Bijbel op geen enkele wijze ruimte laat voor een homoseksuele praktijk. Ook homofiele gevoelens mogen nooit worden goed gepraat. Ze zijn zondig en verkeerd. God, onze Schepper, heeft ons zo niet geschapen. De zonde keuren we daarom af, de zondaar niet.

Dit draagt er denk ik ook niet toe bij, qua nuancering en het gevoel er voor de ander te zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 13:06

Katlheen schreef:Dit draagt er denk ik ook niet toe bij, qua nuancering en het gevoel er voor de ander te zijn.

Inderdaad: het antwoord van de Bijbel staat al vast, dus dat "het Woord opengaat" is niet meer dan een machtsspelletje: zie je wel, de Bijbel zegt wat ik vind, dus...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 13:08

Cicero schreef: Met andere woorden, het onderscheid tussen geaardheid en praktijk is een trucje waar homodiscriminerende mensen graag mee schermen, maar dat in feite een schaamlap is voor keiharde veroordeling.

Nee dat is niet waar. Het is een scheiding tussen een inwendige zonde en een uitwendige.
Je kunt inwendig een drang hebben naar iets wat zondig is, maar bewaard worden voor de daadwerkelijke uitvoering daarvan.
Nogmaals, je moet het zien in het licht van de overtuiging, niet vanuit de algehele visie anno 2015 jegens homoseksualiteit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 13:16

Cicero schreef: Met andere woorden, het onderscheid tussen geaardheid en praktijk is een trucje waar homodiscriminerende mensen graag mee schermen, maar dat in feite een schaamlap is voor keiharde veroordeling.

Chaya schreef:Nee dat is niet waar. Het is een scheiding tussen een inwendige zonde en een uitwendige.
Je kunt inwendig een drang hebben naar iets wat zondig is, maar bewaard worden voor de daadwerkelijke uitvoering daarvan.
Nogmaals, je moet het zien in het licht van de overtuiging, niet vanuit de algehele visie anno 2015 jegens homoseksualiteit.
Je bevestigt slechts wat ik zeg. Jij noemt de drang naar iets zondigs ook zonde. Maar dan kom je, ten eerste, in de problemen. Want dat betekent bijvoorbeeld dat heteroseksuele verlangens naar seksualiteit terwijl je niet bent getrouwd ook zondig zijn.

Verder, wat is dan nog de geaardheid precies? Waar kun je die vinden?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 13:42

Cicero schreef: Je bevestigt slechts wat ik zeg. Jij noemt de drang naar iets zondigs ook zonde.

Nee, dat leert ons de Bijbel.
De zonde woont in ons aller hart, maar dat is voor iedereen anders.
Vanuit de christelijke geloofsovertuiging is de praktisering van de homoseksualiteit zonde. Van dit gegeven moet je dan uitgaan in deze discussie en niet van de discussie dat homoseksualiteit alom geaccepteerd is.
En dan is de drang daarnaar dus zonde.
Als je dat niet zo (meer) ziet, zul je het hiermee niet eens zijn, dat begrijp ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 13:44

4
Cicero schreef:

Verder, wat is dan nog de geaardheid precies? Waar kun je die vinden?

Dat is een andere discussie en ik denk dat die in een ander topic gevoerd moet worden.
Volgens mij heet dit tegenwoordig: gerichtheid.(?)

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 13:52

Cicero schreef:Inderdaad: het antwoord van de Bijbel staat al vast, dus dat "het Woord opengaat" is niet meer dan een machtsspelletje: zie je wel, de Bijbel zegt wat ik vind, dus...

De Bijbel verbied het. Net als de bijbel overspel, hoererij, diefstal, kwaadsprekerij en ga zo maar door verbied. Het is geen machtsspelletje wat mij betreft. Iemand veroordelen daarentegen is dat wél. Dat wijst nu juist het aangehaalde gedeelte van Tuinier aan in de geschiedenis van Jezus en de "overspelige" vrouw. Door heel hard te wijzen op de zonden van een ander zou je zomaar kunnen vergeten hoe zondig je zelf van AARD bent. Het komt er in het koninkrijk van God niet op aan hoe zuiver je bent geweest maar in hoeverre je de Meester hebt gevolgd. Aan die aard valt in deze bedeling namelijk helaas niet veel te doen. Of je nu homo bent of een kleptomaan, zonder vergeving en vrijspraak van deze zondige AARD kun je niet bij de Vader komen. Dát is wat de Bijbel zegt. Voor een recidiverende kleptomaan is vergeving bij Christus. Net zoals voor een recidiverende homoseksueel.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:00

Cicero schreef:Want dat betekent bijvoorbeeld dat heteroseksuele verlangens naar seksualiteit terwijl je niet bent getrouwd ook zondig zijn.

Nou en of! Dat geldt ook voor seksuele gevoelens voor anderen wanneer je wél getrouwd bent.

Het rare is eigenlijk dat seksuele "zonden" altijd zo ontzettend uitvergroot worden. Zou dat kunnen komen omdat wij als mensen de hoogmoedige gedachten zouden kunnen hebben dat we juist dát ene gebod door een bovenmatige inspanning wél op eigen kracht kunnen volhouden?
Wanneer je belijdt dat je een zondige aard hebt en daarom zonden doet dan zondig je ook tegen dat gebod. Het voelt echter wel lekker natuurlijk wanneer je zelf kuis kunt zijn (aan de buitenkant) en een ander kan aanwijzen dat hij/zij dat niet is. Dat is ook zo'n verdorven trekje van de mens: Jezelf beter voordoen dan je bent om daarmee een ander de loef af te steken en te veroordelen.
Jezus steekt daar een stokje voor. Hij zegt (in mijn eigen bewoording) "Jullie hebben gehoord dat je niet mag echtbreken maar Ik zeg jullie; wie naar een andere (vrouw) kijkt om haar te begeren hééft reeds echtbreuk gepleegd!" We zijn dus ALLEMAAL echtbrekers. Ik wel tenminste.

Terug naar “RefoWeb”