Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2006 20:06

André schreef:
babbeltje schreef:Een paar jaar geleden heb ik zelf ook belijdenis gedaan en ik kan zeggen dat ik er geen dag wat van bak.. iedere dag opnieuw zondig ik.
Ik kan je gerust stellen dat je vwb dit niet anders bent dan de hele wereld bevolking, geloof jij dat Jezus voor jou zonden heeft geleden om jou te verlossen van de zonde 'druk'?

Ik geloof dat Jezus geleden heeft voor Zijn volk en niet voor de gehele wereld en ik hoop en bid dat ik ook bij Zijn volk mag horen!

André

Berichtdoor André » 20 apr 2006 20:10

babbeltje schreef:
André schreef:
babbeltje schreef:Een paar jaar geleden heb ik zelf ook belijdenis gedaan en ik kan zeggen dat ik er geen dag wat van bak.. iedere dag opnieuw zondig ik.
Ik kan je gerust stellen dat je vwb dit niet anders bent dan de hele wereld bevolking, geloof jij dat Jezus voor jou zonden heeft geleden om jou te verlossen van de zonde 'druk'?

Ik geloof dat Jezus geleden heeft voor Zijn volk en niet voor de gehele wereld en ik hoop en bid dat ik ook bij Zijn volk mag horen!
Ehm, dat was de vraag niet, ik had het over jou zelf.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 20:10

babbeltje schreef:
Lalage schreef:
babbeltje schreef:Je durft heel wat te zeggen MissF, ik hoop dan ook van ganser harte dat je je niet vergis..

Blijft het alleen bij dat fijne gevoel of word je ook wel eens aangevochten, heb je twijfels enz.

Iedereen heeft weleens twijfels. Ik twijfel al zo'n 10 jaar niet meer aan het bestaan van God. Omdat ik weet wat Jezus voor mij gedaan heeft, twijfel ik niet aan de kern van mijn geloof. Er zijn natuurlijk wel een heleboel theologische kwesties waar je misschien wel nooit uit komt, maar dat verandert niets aan de relatie die ik met Jezus Christus heb. Ik ga hoogstens meer van Hem houden als ik iets nieuws ontdek in de bijbel :)

Weet je wat ik het frustrerende vind.. niemand van jullie hoor ik over zonde en schuld die wel zo onnoemelijk groot is!!
Ik denk dat de ware gelovige niet zomaar even zeggen dat ze steeds meer van God gaan houden, ik denk dat deze mensen steeds meer aanvechtingen krijgen dat ze iedere dag opnieuw bekeerd moeten worden, iedere dag opnieuw vermeerdere we onze schuld.

Die schuld is niet groot meer, hij is zelfs helemaal van me afgenomen. Jezus bevrijdt me steeds weer van mijn zonden, zodat ik niet meer onder die last gebukt ga. Jezus zegt zelf in Mattheus 11:
28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2006 20:13

André schreef:
babbeltje schreef:
André schreef:

Ik antwoord ook voor/over mezelf

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2006 20:19

In Romeinen 4 lees ik het volgende

Er staat boven er is niemand rechtvaardig.

9) Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet (...) dat zij allen onder de zonde zijn
10) (...) Er is niemand rechtvaardig, ook niet één
11) Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt

Lees dit stukje maar eens.. daar staat heel duidelijk dat niemand God uit zich zelf zoekt, niemand die ook maar ja kan zeggen tegen God.. God is het die de mens opzoekt.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 20 apr 2006 20:20

Smurffie schreef:Stoppen dus. En overgaan op het onderwerp zelf. Al heb ik het idee dat daar niets zinnigs meer over te zeggen is.
Idd, ik vind dit steeds meer lijken op een gebed zonder eind.

Ieder heeft zijn/haar eigen beleving. De één staat dichter bij God dan de ander. Maar waar is het respect? Wie ben je om te (ver)oordelen over het geestelijk leven van de ander, over de manier van stiltemomenten, gebeden enz? Eenieder belijdt zijn/haar geloof toch op zijn eigen manier, blijf daar (om het maar even plat te zeggen) met je fikken vanaf. Als iemand voor zichzelf zeker mag weten dat de schuld van hem/haar afgenomen is, dat hij/zij bekeerd is en daar hier openlijk voor uitkomt, wat is dan je punt? De enige die daar over kan oordelen, is namelijk God Zelf.

Het is m.i. prima als je het niet met iemand eens bent en hem/haar wilt wijzen op wat jij beschouwt als dwalingen of weet ik hoe je dat wil noemen, maar zeg dat dan minstens respectvol en val de ander niet aan. Mijn haren rezen toch wel een weinigje ten berge toen ik de bladzijdes na mijn laatste reactie doorlas.

*heeft zich er weer genoeg tegenaan bemoeid* sorry daarvoor, maar ik moest het even kwijt.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

André

Berichtdoor André » 20 apr 2006 20:21

babbeltje schreef:
André schreef:
babbeltje schreef:
André schreef:

Ik antwoord ook voor/over mezelf
Oké, iets concreter dan, geloof jij dat Jezus voor jou persoonlijk heeft geleden aan het kruis?

André

Berichtdoor André » 20 apr 2006 20:23

niemand die ook maar ja kan zeggen tegen God
Wat zeggen de mensen die niets meer met God van doen willen hebben dan?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 apr 2006 20:28

Mijn haren rezen toch wel een weinigje ten berge toen ik de bladzijdes na mijn laatste reactie doorlas.

Al je krullen eruit? 8)

En de rest van je reactie; Amen :)

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 20 apr 2006 20:33

Smurffie schreef:
Mijn haren rezen toch wel een weinigje ten berge toen ik de bladzijdes na mijn laatste reactie doorlas.

Al je krullen eruit? 8)
Een weinigje, dus de schaai valt mee 8)

Smurffie schreef:En de rest van je reactie; Amen :)
Ik ga jou even noemen in het met-wie-zit-je-het-meest-op-één-lijn- of hoe heet dat topic 8)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 apr 2006 20:34

Ha, idd Deb! Ik kon niemand bedenken, maar jij slaat werkelijk alles idd :P

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 20:36

babbeltje schreef:In Romeinen 4 lees ik het volgende

9) Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet (...) dat zij allen onder de zonde zijn

Lees dit stukje maar eens.. daar staat heel duidelijk dat niemand God uit zich zelf zoekt, niemand die ook maar ja kan zeggen tegen God.. God is het die de mens opzoekt.

1. Dit moet je in z'n context zien.
2. Een psalm is een gedicht, dat is poezie en dat moet je niet te allen tijde letterlijk nemen. Ik denk dat het hier een hyperbool (overdrijving) is, die weergeeft hoe iemand zich voelt.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 20:55

Lalage schreef:
babbeltje schreef:In Romeinen 4 lees ik het volgende

1. Dit moet je in z'n context zien.
2. Een psalm is een gedicht, dat is poezie en dat moet je niet te allen tijde letterlijk nemen. Ik denk dat het hier een hyperbool (overdrijving) is, die weergeeft hoe iemand zich voelt.

Waarom, waarom, waarom!???!?!?!?!????
Moet je in DEZE tekst in zn context zien??? En die teksten van "Ik zal u rust geven, zoekt en u zult vinden, enzenzenz..... Moet je letterlijk nemen??
Jullie willen gewoon niet zien dat God veel meer is dan alleen maar Liefde!!! Hij is een verterend vuur...Hebben jullie daar al eens over nagedacht?? Alleen de teksten waarin naar voren komt wat voor jou zo fijn is, enz....is goed, maar de rest moet je niet letterlijk nemen...
Zucht....

Ik denk nu wel dat ik weet wie er gelijk hebben....en ik probeer me niet meer te bemoeien met deze discussie....Ik weet nu denk ik beter...Mn twijfel is bevestigd... Dank Lalage!!! Ik weet nu genoeg

Sorry dat ik zo reageer...mara nu voel ik echt iets omhoog komen.....
Afbeelding

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 apr 2006 21:03

=D>

Who's next? 8)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 20 apr 2006 21:06

In psalm 119 zoekt men God weer wel, daarom mag je dingen niet uit de context en de geest des tijds halen :wink: En psalmen moet je idd niet altijd letterlijk nemen, men bediend zich net als bij bijv het hooglied regelmatig van beeldspraak :wink:

ps. ik hoop jullie later allemaal bij onze Vader te zien :D

Terug naar “Archief”