kurtyo schreef:ehbo-er schreef:ik had er ook last van toen ik verkeering had en toen ben ik er over gaan leesen
Ik, daarentegen, raad lezen af. Dit zijn ook slechts interpreaties en absoluut geen objectieve waarheden. Mijn ervaring is dat je door het lezen van dat soort boekjes negatief beïnvloed wordt.
Even een offtopic opmerking, maar als je dat consequent opvat, moet je het door anderen lezen van je eigen posts op refoweb ook afraden.

kurtyo schreef:Mij wel. Ik ken een leuk voorbeeldje. Desbetreffende personen trouwden en hadden nog nooit een andere seksuele handeling 'ondergaan' dan alleen zoenen. Hun seksleven bleek echter zo verschrikkelijk tegen te vallen dat het huwelijk er op is stukgelopen, nu, dat lijkt me niet bepaald wenselijk, of wel?
Hmm, volgens mij was hun relatie dan gebaseerd op de verwachting van de seks die ze in hun huwelijk zouden hebben. Foute boel. Seks is het toetje bij de maaltijd van het huwelijk. Het is leuk en lekker, maar niet het hoofdgerecht.
De relatie die je beschrijft was dan ook al mislukt voordat men in het huwelijksbootje stapte, alleen kwam men er te laat achter.
kurtyo schreef:Ik geloof niet in het huwelijk als basis, daar heb ik teveel huwelijken voor zien stranden. Het is ontzettend naïef om te denken dat het huwelijk een stevige basis is voor liefde en voor seks.
Ik weet zeker dat je binnen een normale relatie een minstens zo stevige basis hebt als binnen het huwelijk. Zo niet, dan is er überhaupt iets mis met je relatie.
Dat hangt ervan af wat je met een normale relatie bedoelt: als er de intentie is om levenslang bij elkaar te blijven, elkaar bij te staan, lief te hebben in goede en kwade dagen enz. dan zou dat wel eens een goede basis kunnen zijn (hoewel ik dan weer niet snap waarom mensen dan niet willen trouwen). Een huwelijk is er immers niet alleen voor de seks, maar is meestal letterlijk de kraamkamer van een nieuwe generatie, waarin opvoeding een belangrijke plaats inneemt. Daarbij zijn de eigenschappen die ik noemde bij de "normale relatie" die ik benoemde uiterst belangrijk voor het slagen van dat huwelijk en die opvoeding.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)