Jezus de gelukkigste man van heel de wereld!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 17:30

Was Hij niet eerder diep-ongelukkig dat Zijn kinderen Hem zoveel verdriet aan wilden doen?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 17:30

Was Hij niet eerder diep-ongelukkig dat Zijn kinderen Hem zoveel verdriet aan wilden doen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 17:44

TheKeimpe schreef:Was Hij niet eerder diep-ongelukkig dat Zijn kinderen Hem zoveel verdriet aan wilden doen?

nergens staat (naar mijn weten hoor) dat Jezus ongelukkig was om ons. Wel dat hij verdriet had.. Maar Jezus zegt ook: 4 (zalig)Gelukkig de treurenden!

Hij had enorm verdriet omdat ik Hem verlogend heb, Hij was verdrietig omdat ik zijn liefde niet wou!

Maar hij had mij lief, en had alles over om mij gelukkig te maken. Ik geloof dat je gelukkig kan worden door lief te hebben. Echt gelukkig!

Hoe kon Jezus nou zeggen: dit heb ik gezegd opdat Mijn blijdschap in u is zodat jullie blijdschap volkomen zal zijn. Jezus volkomen blijdschap op dat moment? gezien zijn omstandigheden had hij het niet meer moeten zien zitten!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 17:55

Maar hij had mij lief, en had alles over om mij gelukkig te maken. Ik geloof dat je gelukkig kan worden door lief te hebben. Echt gelukkig!

Als Jezus lief had om Zelf gelukkig te worden, dan is Hij nu dus gelukkiger dan wanneer Hij niet had geleden.
Als dat zo is, dan was het dus niet enkel liefde voor de mens dat Hij kwam om zondaren zalig te maken, maar ook Eigenliefde... Het was dan dus geen zuiver altruïsme... Een gevaarlijke denkrichting lijkt me, want daardoor krijgt Gods liefde een heel andere invulling.

Is het niet dat God al volmaakt gelukkig is? En als je volmaakt gelukkig bent dan is er niet wat je nog gelukkiger kan maken. Met andere woorden: Christus lijden kon Hem niet gelukkiger maken dan dat Hij al was, want Hij was al volmaakt gelukkig, door Zijn Godheid.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 18:28

Als Jezus lief had om Zelf gelukkig te worden, dan is Hij nu dus gelukkiger dan wanneer Hij niet had geleden.
Als dat zo is, dan was het dus niet enkel liefde voor de mens dat Hij kwam om zondaren zalig te maken, maar ook Eigenliefde... Het was dan dus geen zuiver altruïsme... Een gevaarlijke denkrichting lijkt me, want daardoor krijgt Gods liefde een heel andere invulling.

Jezus had niet lief om gelukkig te worden.. En op die manier moeten wij ook niet liefhebben.. Maar Jezus was gelukkig omdat Hij lief had!
Je leeft pas echt als je liefhebt. (want je bent geschapen om lief te hebben)

Is het niet dat God al volmaakt gelukkig is? En als je volmaakt gelukkig bent dan is er niet wat je nog gelukkiger kan maken. Met andere woorden: Christus lijden kon Hem niet gelukkiger maken dan dat Hij al was, want Hij was al volmaakt gelukkig, door Zijn Godheid.

Zou kunnen... :roll:
Maar dan is het dus zo, dat ondanks alle verdriet die hij gehad heeft op aarde... Hij toch volmaakt gelukkig was! (waarom was Hij dan gelukkig?)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 20:38

Nou ja, het blijft een kwestie van gissen natuurlijk.
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 23:19

M@rije schreef:Nou ja, het blijft een kwestie van gissen natuurlijk.

week niet.. zou het niet gewoon in de bijbel staan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 23:45

Ik denk dat Jezus idd het hoogste geluk heeft bereikt. Zijn hele leven als mens heeft Hij daarnaar toe geleefd. Het grote verschil met de mens Jezus en ons is dat Hij nooit gevallen is. Hij heeft nooit door eigen schuld de val moeten inleven. Hij heeft alles geleden als Onschuldige voor doodschuldigen. Ja, ik denk dat Jezus' geluk volkomen is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 feb 2005 01:15

Maar toch geen 'onbezorgd' geluk denk ik..

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 08:38

Kweenie hor...er staan wel emoties van Jezus in natuurlijk (pijn, verdriet), maar geen geluk...misschien zegt dat op zich niets, want er staat ook nergens dat Jezus gelachen heeft, maar ja, dat zal toch ook weleens gebeurt zijn?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2005 09:19

Aragorn schreef:Maar toch geen 'onbezorgd' geluk denk ik..

Denk dat juist wel!!

jezus wijst in de bijbel zijn dispelen een paar keer op dat ze zich nergens zorgen over moeten maken. Over hededagse dingen maakte Jezus zich geen zorgen.. En ik denk dat hij ook in de meeste moeilijke dingen het vertrouwen op Zijn Vader had die in alles voorziet

22 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Om deze reden zeg ik tegen jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. 23 Want het leven is meer dan voedsel en het lichaam meer dan kleding. 24 Kijk naar de raven: ze zaaien niet en oogsten niet, ze hebben geen voorraadkamer en geen schuur, het is God die ze voedt. Hoeveel meer zijn jullie niet waard dan de vogels!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2005 09:40

M@rije schreef:

Kweenie hor...er staan wel emoties van Jezus in natuurlijk (pijn, verdriet), maar geen geluk...misschien zegt dat op zich niets, want er staat ook nergens dat Jezus gelachen heeft, maar ja, dat zal toch ook weleens gebeurt zijn?

Heb je denk ik een goed punt te pakken.. Ik weet het niet direct waar ik dat kan vinden.. dus ben even op zoek gegaan.

Mat 3,17
En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

God Vader was blij als Hij zijn zoon zag. (mischien zegt dat ook iets van Jezus blijschap, want Hij wist dat Hij zijn Vader wil deed)

Lucas 15:4 ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? 5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders

Ik denk dat Jezus vol vreugde was omdat hij naar de aarde kwam om mij te vinden!

Joh 15,11
Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn.

dit is voor mij wel het bewijs van de volkomen vreugde van Jezus

En ook: "Nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben" (uit Jezus' gebed in Johannes 17:13).

ten volle Jezus blijdschap? wonderlijk toch?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 09:46

idd goede teksten...
maar vreugde is op zich nog geen geluk...
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2005 09:54

M@rije schreef:idd goede teksten...
maar vreugde is op zich nog geen geluk...

nee denk ik ook niet.. wel een onderdeel van geluk.. of iets wat uit geluk voort komt.

Mischien is geluk wel een soort rust/vrede in je binneste mens.

ff zoeken hoor ;)
Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.

Jezus had vrede die de wereld niet had.

Joh 1,18
Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

wonderlijk! maar ik weet niet of dat je gelukkig maakt. denk het wel.

of wat zou gelukkig anders zijn?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 09:57

Al die dingen bij elkaar maken je vast gelukkig :mrgreen:
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”