Moderator: Moderafo's
arjan2 schreef::arrow: Als reactie op het bericht van Stacie:
Wat de reactie van minister Verdonk betreft ben ik het wel met je eens, het antwoord had een stuk repectvoller kunnen zijn.
Maar wat betreft het aanpassen van de moslims aan onze westerse beschaving ben ik het niet met je eens. Ik denk dat deze moslims zich wel degelijk moeten aanpassen aan onze Nederlandse maatschappij. De moslims die in ons land leven, zijn veel al afkomstig uit een ander land en moeten zich, ook wat godsdienst betreft, "inburgeren" in onze maatschappij! Natuurlijk zullen er altijd tegenstrijdigheden zijn tussen het aanpassen aan de NL beschaving en het houden van godsdienstige wetten, maar ik denk dat zelfs ondanks dat, een betere verstandshouding tussen de twee beschavingen tot stand kan komen.
Moslimgirl schreef:
Het is zo dat het niet is toegestaan in de Islaam voor een man om een hand te geven aan de vrouw, en andersom.
Dit heeft verder niks te maken met hoe je opvattingen zijn. Misschien dat de andere imams gewoon geen zin hadden in gezeur. IKzelf stond er ook van te kijken dat de andere haar wel een hand hadden gegeven, maar goed.
Hierover een link:
http://www.risallah.com/archief/artikel ... tikelnr=52
Merendeel van de imams in Nederland staan gelukkig achter hem![]()
Met Vriendelijke Groeten,
Moslimgirl
In het programma Netwerk was vanavond te zien dat de Tilburgse imam tot tweemaal toe stellig volhield dat hij geen vrouw de hand schudde omdat hij niet tegen de Profeet en Allah in wilde gaan, en dat hij pas een vrouw de hand zou schudden als er een nieuwe Koran uit de hemel zou vallen, daarmee suggererend dat zijn houding een volgen van een Korantekst zou zijn. Zoals ik in het college al aangaf ging het echter om een uitspraak van de profeet Mohammed, buiten de Koran om. Het blijkt dat deze tekst van de profeet Mohammed qua echtheid zelfs betwijfeld wordt, en dat tevens de vraag is in hoeverre de tekst letterlijk bedoeld is (dat blijkt ook wel uit de beeldspraak over de ijzeren pin door het hoofd, die minder erg zou zijn dat het schudden van de hand van een vrouw). De profeet heeft bij het afnemen van een eed wel degelijk vrouwen de hand geschud, aldus een islamgeleerde. Voor meer info zie de volgende link (daterend van juli 2003, het is kennelijk een hot issue):
http://islamonline.net/fatwa/english/Fa ... waID=87970
Het geeft maar aan, dat bij het gebruik van elk heilig boek het van wezenlijk belang is dat serieus onderzoek gedaan wordt naar de betekenis en de context van een tekst. Het lijkt eenvoudig om teksten gewoon allemaal letterlijk te nemen, maar ook daarmee komt men uiteindelijk lang niet niet altijd uit.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten