Imam wilde minister Verdonk geen hand schudden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

islam

Berichtdoor arjan2 » 24 nov 2004 14:34

Ik denk dat we de moslims persoonlijk moeten liefhebben, maar hun geloof ten strengste moeten afkeuren en veroordelen. In het kader van de liefde voor je medemens moet je hen het ware Geloof brengen.

Moslimgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Moslimgirl » 24 nov 2004 16:19

Het is zo dat het niet is toegestaan in de Islaam voor een man om een hand te geven aan de vrouw, en andersom.

Dit heeft verder niks te maken met hoe je opvattingen zijn. Misschien dat de andere imams gewoon geen zin hadden in gezeur. IKzelf stond er ook van te kijken dat de andere haar wel een hand hadden gegeven, maar goed.

Hierover een link:

http://www.risallah.com/archief/artikel ... tikelnr=52

Merendeel van de imams in Nederland staan gelukkig achter hem :mrgreen:

Met Vriendelijke Groeten,

Moslimgirl
De Profeet (v.z.m.h.) zei: 'De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw.'(Moesliem)

Stacie

Berichtdoor Stacie » 24 nov 2004 18:01

Ik snap niet dat een heleboel christenen het hebben over 'aanpassen aan de cultuur, de gewoontes, intergratie, enzovoorts'

ALS WIJ IN EEN ANDERE CULTUUR ONS AAN ZOUDEN MOETEN PASSEN EN DAT TEGEN ONZE CHRISTELIJKE REGELS GAAT DOEN WIJ DAT TOCH OOK NIET?

en wat ik miste bij Verdonk (vreselijk mens): De imam zei 'met alle respect, maar .....'
HIJ had respect, Verdonk niet!
Zij trok dr scheur weer open en zei pontificaal: ''NOU, dan hebben we nog een hoop op over te praten.''

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

aanpassing aan Nederlandse cultuur

Berichtdoor arjan2 » 24 nov 2004 18:32

:arrow: Als reactie op het bericht van Stacie:
Wat de reactie van minister Verdonk betreft ben ik het wel met je eens, het antwoord had een stuk repectvoller kunnen zijn.

Maar wat betreft het aanpassen van de moslims aan onze westerse beschaving ben ik het niet met je eens. Ik denk dat deze moslims zich wel degelijk moeten aanpassen aan onze Nederlandse maatschappij. De moslims die in ons land leven, zijn veel al afkomstig uit een ander land en moeten zich, ook wat godsdienst betreft, "inburgeren" in onze maatschappij! Natuurlijk zullen er altijd tegenstrijdigheden zijn tussen het aanpassen aan de NL beschaving en het houden van godsdienstige wetten, maar ik denk dat zelfs ondanks dat, een betere verstandshouding tussen de twee beschavingen tot stand kan komen.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 24 nov 2004 18:47

Hej Arjan! Welkom op t forum trouwens.
Maar ik vraag me dan af. Als jij in een ander land ging wonen, zou je het dan belangrijker vinden om je aan te passen aan de beschaving in dat land, als het in strijd zou gaan met wat jij gelooft?

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 24 nov 2004 18:58

Natuurlijk zijn er dingen die een godsdienst verbied, maar als ze zo tegen de normen en waarden van de samenleving ingaan moet er wel worden aangepast.
De vraag die je stelt is natuurlijk begrijpelijk, maar ik vind persoonlijk dat de christelijke godsdienst een stuk minder radicaal is dan de islam en daarom niet echt te vergelijken is. Wel is bekend dat wij, als christenen, niet worden getolereerd in islamistische landen, we krijgen daar amper de kans om ons aan te passen.
Ik vind dat we de islam veel te veel bewegingsvrijheid geven en wat krijgen we er voor terug?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 nov 2004 19:34

an de andere kant: moet jij is als christen in het oosten rond gaan lopen. Dat is een gvaar voor je leven! Waarom moeten wij in onze christelijke cultuur (nou ja, wat er nog van over is dan) wel moslims accepteren, terwijl het ondersom echt niet gepikt wordt!Ik vind dit soms best moeilijk.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 nov 2004 21:38

hm... de reden dat wij het moeten accepteren is m.i. gelegen in het feit dat ik zou wensen dat het andersom ook zo was. ik vind het inconsequent om te wensen dat christenen vrijheid van Godsdienst(uiting) hebben in landen als Iran o.i.d., terwijl ik het moslims hier in Nederland niet wil geven. wellicht pragmatisch, maar als wij in Nederland moslims geen godsdienstvrijheid geven, kunnen we het moeilijk van moslimlanden eisen voor onze broeders en zusters.

overigens, wat betreft dan handenschudden: een orthodoxe jood had dat ws. ook niet gedaan (voor zover mijn kennis over het joods orthodoxisme reikt). maar goed, Joden zijn ook niet zo 'in' de laatste tijd.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 24 nov 2004 22:50

Volgens mij is het hand geven bij de begroeting slechts een sociaal geacepteerde gewoonte, geen wet ofzo. Dat de Imam dat niet wilde doen, is zijn zaak, dat daar zo'n ophef over ontstaat is mijns inziens belachelijk.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: aanpassing aan Nederlandse cultuur

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2004 23:22

arjan2 schreef::arrow: Als reactie op het bericht van Stacie:
Wat de reactie van minister Verdonk betreft ben ik het wel met je eens, het antwoord had een stuk repectvoller kunnen zijn.

Maar wat betreft het aanpassen van de moslims aan onze westerse beschaving ben ik het niet met je eens. Ik denk dat deze moslims zich wel degelijk moeten aanpassen aan onze Nederlandse maatschappij. De moslims die in ons land leven, zijn veel al afkomstig uit een ander land en moeten zich, ook wat godsdienst betreft, "inburgeren" in onze maatschappij! Natuurlijk zullen er altijd tegenstrijdigheden zijn tussen het aanpassen aan de NL beschaving en het houden van godsdienstige wetten, maar ik denk dat zelfs ondanks dat, een betere verstandshouding tussen de twee beschavingen tot stand kan komen.

Agree, agree, maar het schudden van een hand kan ook worden vervangen door een ander vriendelijk gebaar als één van de twee handenschuddende partijen de hand niet wil schudden en toch een teken van groet en fatsoen en vriendelijkheid wil tonen.

In een islamitisch land ben ik ook niet van plan met een tulband om te gaan lopen (ik heb al moeite met het knopen van een stropdas).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 25 nov 2004 00:41

Moslimgirl schreef:
Het is zo dat het niet is toegestaan in de Islaam voor een man om een hand te geven aan de vrouw, en andersom.

Dit heeft verder niks te maken met hoe je opvattingen zijn. Misschien dat de andere imams gewoon geen zin hadden in gezeur. IKzelf stond er ook van te kijken dat de andere haar wel een hand hadden gegeven, maar goed.

Hierover een link:

http://www.risallah.com/archief/artikel ... tikelnr=52

Merendeel van de imams in Nederland staan gelukkig achter hem :mrgreen:

Met Vriendelijke Groeten,

Moslimgirl

Maar waarom is het niet toegestaan? Het schijnt niet in de Koran te staan ofzo. Ik kreeg vandaag n.a.v. mn college van afgelopen dinsdag een meeltje van de docent die dat vak geeft (oud-testamenticus en dominee enzo) Die vertelde er het volgende over:

In het programma Netwerk was vanavond te zien dat de Tilburgse imam tot tweemaal toe stellig volhield dat hij geen vrouw de hand schudde omdat hij niet tegen de Profeet en Allah in wilde gaan, en dat hij pas een vrouw de hand zou schudden als er een nieuwe Koran uit de hemel zou vallen, daarmee suggererend dat zijn houding een volgen van een Korantekst zou zijn. Zoals ik in het college al aangaf ging het echter om een uitspraak van de profeet Mohammed, buiten de Koran om. Het blijkt dat deze tekst van de profeet Mohammed qua echtheid zelfs betwijfeld wordt, en dat tevens de vraag is in hoeverre de tekst letterlijk bedoeld is (dat blijkt ook wel uit de beeldspraak over de ijzeren pin door het hoofd, die minder erg zou zijn dat het schudden van de hand van een vrouw). De profeet heeft bij het afnemen van een eed wel degelijk vrouwen de hand geschud, aldus een islamgeleerde. Voor meer info zie de volgende link (daterend van juli 2003, het is kennelijk een hot issue):

http://islamonline.net/fatwa/english/Fa ... waID=87970

Het geeft maar aan, dat bij het gebruik van elk heilig boek het van wezenlijk belang is dat serieus onderzoek gedaan wordt naar de betekenis en de context van een tekst. Het lijkt eenvoudig om teksten gewoon allemaal letterlijk te nemen, maar ook daarmee komt men uiteindelijk lang niet niet altijd uit.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 01:19

Aan de andere kant moet die imam niet mauwen, want heel veel imams schudden gewoon een vrouwelijke hand.

John
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor John » 25 nov 2004 08:49

Hoi Arjan,

Als mensen hun godsdienstige regels overboord moeten gooien als gevolg van de andere cultuur om hen heen, moeten wij als christenen dus ook homoseksualiteit als normaal gaan accepteren.

Dit even als voorbeeld om aan te geven dat je dit van niemand kunt eisen.

In elk geval niet op basis van het argument dat iedereen moet integreren. Er zijn volgens mij ook orthodoxe joden, die een andere vrouw niet eens aankijken. Omdat het nu een moslim is, valt heel Nederland over hem heen. Dit is gewoon meedoen aan de hype.

Alles wat nu met integratie te maken heeft wordt gigantisch opgeblazen. De media hebben anders niets om over te berichten en dan verdienen ze minder en krijgen ze minder belangstelling.

Verder vind ik evenals vorige schrijvers dat minister Verdonk inderdaad beter haar lesje had moeten lezen. Ze veroordeelde de man al zonder de achtergrond van zijn handelen te kennen. Dat vind ik zeker niet getuigen van respect voor anders denkenden.
Niet wat je bent, maar wie je bent!

John
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor John » 25 nov 2004 08:51

Reactie op Optimatus,

Heel veel `christenen` accepteren homoseksualiteit. Dus waar mauwen wij over dan.
Niet wat je bent, maar wie je bent!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 11:36

Ook dat is een interpretatie...

Verder heb ik voor orthodoxe vrouwonvriendelijke joden die vrouwen niet eens aankijken ook geen goed woord over. Gelukkig zijn er ook joden die gewoon hoffelijk zijn. En er zijn ook hoffelijke moslims. En hoffelijke christenen. Die drie groepen ontmoet ik graag.

Terug naar “Archief”