Wereldmijding/Wereldse zaken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 21:51

Kaw schreef:
Socrates schreef:
Kaw schreef:
Socrates schreef:Haggaï 1:6
Gij zaait veel, en gij brengt weinig in: gij eet, maar niet tot verzadiging; gij drinkt, maar niet tot dronken wordens toe; gij kleedt u, maar niet tot uw verwarming...

hier staat het woordje 'dronken' niet bepaald in het rijtje verboden geneugten... wel dan?

maar niet tot dronken wordens toe...
Ben ik nu gek?

Let wel, het zijn vermaningen! 'jullie doen wel dingen, maar niet goed genoeg'

Nu in de context:
8 Klimt op het gebergte, en brengt hout aan, en bouwt dit huis, en Ik zal een welgevallen daaraan hebben, en verheerlijkt worden, zegt de HEERE.
9 Gij ziet om naar veel, maar ziet, gij bekomt weinig; en als gij het in huis gebracht hebt, zo blaas Ik daarin. Waarom dat? spreekt de HEERE der heirscharen; om Mijns huizes wil, hetwelk woest is, en dat gij loopt elk voor zijn eigen huis.
10 Daarom onthouden zich de hemelen over u, dat er geen dauw is, en het land onthoudt zijn vruchten.

Ze hebben gewoonweg niet de mogelijkheid om dronken te worden, want er zijn te weinig druiven, want God onthoudt die Israël, omdat ze het huis van God opnieuw moeten bouwen.

Dit is geen reclamespotje dat Haggaï moet profeteren dat God boos is dat Israël tegenwoordig zo weinig dronken is.

Beetje vreemde woordkeus dan, als dronkenschap zo'n slechte eigenschap is?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 okt 2004 21:57

Socrates schreef:
Kaw schreef:
Socrates schreef:Ik zal niet ontkennen dat Jezus leven een lijdensweg was, maar dat zegt toch niks over het feit of mensen vrolijk zijn of 'lol hebben'?
Er staat zoveel niet over Jezus' leven in de Bijbel, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet gebeurd is? Het zou het leven van Jezus tot eem karikatuur maken!

Indien ik de bijbel als uitgangspunt neem over het leven van Jezus, dan maak ik geen karikatuur. Karikaturen ontstaan alleen wanneer je de bijbel niet als uitgangspunt neemt.

Dat is natuurlijk flauwekul: als je zo redeneert kan je ook zeggen -met alle respect- 'Jezus is nooit naar de WC geweest want het staat niet in de Bijbel'
Hij was MENS en gedroeg zich ook MENSELIJK.

Daar ben ik het niet mee eens. Jezus emoties worden vaak en soms zelfs zeer nadrukkelijk in de 4 evangeliën genoemt. Dat is niet voor niets. Het benadrukt het menszijn van Jezus, maar laat ook Zijn emoties zien. Lol lees ik niet en daarom stel ik dat ik er veilig van uit mag gaan dat hij geen lol maakte. Misschien moet je je eens meer verdiepen in de joodse cultuur. Er staan bewust geen grapjes in de bijbel. De Joden zien dat als het toppunt van ijdelheid.
Jezus was echt niet continu sjaga en depressief, maar gewoonweg lol maken... Niets in het leven van Jezus was een lolletje en daar blijf ik bij.

Het gaan naar de wc zijn nu niet de dingen die we nodig hebben te weten over Jezus.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 22:03

....net zomin als we zoveel hebben aan de grappen die Jezus heeft gemaakt. De Bijbel is geen moppenboek, dus die dingen hoeven niet genoemd te worden in de Bijbel. Ik denk dat er vroeger net zo hard gelachen werd als nu. Toch vinden we er in de Bijbel -waar duizenden gewone mensen in voorkomen- er maar heel weinig over terug. Omdat het niet terzake doet. Dat wil niet zeggen dat het minder voorkwam.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 okt 2004 22:13

Maar een leuk feest is toch niet puur ''lol''. je ontmoet mensen, spreekt mensen, maakt contacten etc.
De Joden waren ook niet mis wat feesten betreft, en ik denk niet dat ze al volksdansent heel droog voor zich uitkeken. Ik geloof niet dat Jezus nooit gelachen heeft. Het is een goede emotie (tenzij het omslaat in uitlachen) die ook in de schepping is gelegd.

En daar gaat het om denk ik: waarom feest je, als zin van je bestaan? Of als een onderdeel om met mensen om te gaan.

En uiteraard, hoe feest je, ook daarin moet je rein blijven (alcoholgebruik, kleding, geldelijke uitgaven enzo). En hoe vaak.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 okt 2004 22:47

ik hoop dat het zo is.

Elke stap die je maakt in je leven, moet je samen met God maken.
"Ken Mij in al je wegen, en ik zal je paden recht maken"

ik ben bang dat veel christenen (waaronder ik ook) te veel opgaan in allerlei aartse dingen terwijl we juist de dingen hierboven moeten zoeken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 23:09

God heeft de mens geschapen naar Zijn evenbeeld.
Christus heeft onder de mensen geleefd als een mens.

Volgens mij was derhalve niets menselijks Jezus vreemd. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat de bruiloft te Kana Christus' Eigen bruiloft was. De vier synoptische evangeliën geven hierover geen uitsluitsel, het schijnt dat er apocriefe evangeliën zijn die hier meer over vertellen, maar dat is iets wat ik zeker ga nazoeken (Ik ken een pastoor (OKK, niet RKK) die bijna alle geschriften in uit die tijd in huis heeft, dus ik heb wat te doen in de herfstvakantie). Christus zal zeker gelachen hebben. Het leven is immers niet slechts een tranendal.

Terugkerend naar wereldbeleving of wereldmijding: de benedictijner monniken mijden de wereld en bidden de getijden (contemplatieve levensstijl). Ik geloof niet dat dit altijd te rijmen valt met de verkondiging van het heilig Evangelie. In veel kerken in de Gereformeerde gezindte komt dit contemplatieve leven (ora et labora - bid en werk) steeds meer voor terwijl de wereld buiten de kerkelijke deur gehouden wordt. Dat kan niet de bedoeling zijn van een kerk. Christus' Lichaam hoort in de wereld te zijn en niet achter een gesloten hek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 23:32

ER wordt ook gezegd (of het in de Bijbel staat, durf ik niet met zekerheid te zeggen) dat Jezus de mensen in alles gelijkgeworden is, uitgenomen de zonde.
En dit leven is niet alleen bedoeld om te lijden, als je Hem mag leren kennen, dan wil Hij ook zeker dat je geniet van de dingen in het leven. En dat je Hem mag vragen wat wel en niet goed is, zodat je in Zijn wegenw andelt.
En er staat toch ook heel duidelijk in Prediker:
Een tijd om te wenen en een tijd om te lachen
een tijd om te kermen en een tijd om op te springen
Hij heeft ieder ding schoon gemaakt op zijn tijd; ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat een mens het werk, dat God gemaakt heeft, kan uitvinden, van eht begin tot het einde toe. Ik heb gemerkt, dat er niets beters voor henlieden is, dan zich te verblijden, en goed te doen in zijn leven. Ja ook, dat ieder mens ete en drinke, en het goede geniete van al zijn arbeid. Dit is een gave Gods

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 23:34

De reclame "Geniet, maar drink met mate" is dus eigenlijk heel Bijbels.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 23:40

Optimatus schreef:De reclame "Geniet, maar drink met mate" is dus eigenlijk heel Bijbels.

Voor een gedeelte wel ja, er staat ook ergens in de Bijbel dat het goed is om bijvoorbeeld af en toe een glas wijn te drinken. En in de Bijbel werd inderdaad ook wijn gedronken op feesten. Maar ik denk dat het met alles is: met mate. Onthoud wel je doel waarom je op deze aarde bent: voor Gods eer. God geniet er ook van als wij gelukkig mogen zijn en als wij van dingen genieten, maar ook als wij aan het werk zijn. Je moet alleen nergens helemaal in op gaan

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 okt 2004 23:44

Optimatus schreef:Terugkerend naar wereldbeleving of wereldmijding: de benedictijner monniken mijden de wereld en bidden de getijden (contemplatieve levensstijl). Ik geloof niet dat dit altijd te rijmen valt met de verkondiging van het heilig Evangelie.

Waarschijnlijk zullen de benedictijner monniken het uitleggen als: voor de verkondiging van het Heilig Evangelie is ook gebed nodig. En er is (beetje simpel gezegd) dus sprake van een soort taakverdeling. Ik heb groot respect voor mensen die kiezen voor het leven in een klooster. Hoewel het mijn keuze niet zou zijn, denk ik er wel iets van te begrijpen. En is het zeker geen keuze gebaseerd op het mijden van de wereld. Zomaar wat gedachten: ik ben niet RK, dus weet er eigenlijk ook niet zoveel vanaf.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 23:54

Tja, ik ben ook niet RK, maar het monastieke heeft wel zijn "charme".

Echter, totale wereldmijding (kluizenarij) is volgens mij niet de weg die de kerk moet bewandelen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 okt 2004 23:57

En ik denk dat we het erover eens zijn Optimatus, dat kluizenarij iets anders is dan het kloosterleven. Want in kluizenarij zie ik ook niet zoveel 8)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 23:58

Wij zijn het eens.

*heft het theekopje om te toosten*

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 13 okt 2004 05:10

Brion schreef:
John B schreef:Bij gelegenheden als apre ski vind ik bepaald geen christelijke sfeer. Meer van eten, drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij.

Nou dat is dus balen! Ik wilde me net opgeven, maar nu ik dit lees over die onchristelijke sfeer ga ik toch twijfelen.. 8) Heb je dit al eens meegemaakt, en praat je uit ervaring? Of zijn het veronderstellingen, dat het niks meer is als eten, drinken en vrolijk zijn? En is eten, drinken en vrolijk zijn altijd niet-christelijk?

Nee ik veronderstel niet zomaar wat. Vind jij de teksten van apre-ski liedjes strekken tot eer van God?

Ik heb best wel te strijden tegen wereldgelijkvormigheid. Rom 7:18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont. Zelfs in het dagelijks leven als ik me bezig houw met onschuldig vermaak. (hobby e.d) denk ik vaak, kan ik me niet beter met Gods woord bezig houden.

Gods kinderen zijn hier vreemdelingen op aarde en maken het zich hier niet thuis door de lol op te zoeken.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 13 okt 2004 07:17

Optimatus schreef:Er zijn zelfs mensen die zeggen dat de bruiloft te Kana Christus' Eigen bruiloft was. De vier synoptische evangeliën geven hierover geen uitsluitsel...
Nog even 'uitbreken' :wink:

Als ik Joh 2 lees, lukt het mij nog niet om mezelf voor te stellen dat Jezus de bruidegom was op die bruiloft.
Joh. 2:2 schreef:2 En Jezus was ook genood, en Zijn discipelen, tot de bruiloft
(de bruidegom nodigt, maar wordt toch niet genood?)
Joh. 2:5 schreef:5 Zijn moeder zeide tot de dienaars: Zo wat Hij ulieden zal zeggen, doet dat.
(die opm. lijkt mij wat overbodig als Hij de bruidegom zou zijn)

Joh. 2:7-9 schreef:7 Jezus zeide tot hen: Vult de watervaten met water. En zij vulden ze tot boven toe.
8 En Hij zeide tot hen: Schept nu, en draagt het tot den hofmeester; en zij droegen het.
9 Als nu de hofmeester het water, dat wijn geworden was, geproefd had (en hij wist niet, van waar de wijn was; maar de dienaren, die het water geschept hadden, wisten het), zo riep de hofmeester den bruidegom.

Dit zou je zo kunnen lezen dat Jezus de bruidegom was, maar ik geloof dat het er dan wel bijgestaan had.

Ook de rest van de Bijbel geeft (mij) geen enkele aanleiding om te denken dat Jezus getrouwd zou zijn.
Meer een uitzoekklusje dus voor de mensen die wel van mening zijn dat het Zijn Eigen bruiloft was?

Volgens mij kun je je herfstvakantie aan ander onderzoek gaan besteden, want dit lijkt me redelijk helder :wink:
En als je het toch hieraan wilt besteden, dan ben ik geïnteresseerd in de uitkomst :)

Terug naar “Archief”