Kaw schreef:Socrates schreef:Kaw schreef:Socrates schreef:Haggaï 1:6
Gij zaait veel, en gij brengt weinig in: gij eet, maar niet tot verzadiging; gij drinkt, maar niet tot dronken wordens toe; gij kleedt u, maar niet tot uw verwarming...
hier staat het woordje 'dronken' niet bepaald in het rijtje verboden geneugten... wel dan?
maar niet tot dronken wordens toe...
Ben ik nu gek?
Let wel, het zijn vermaningen! 'jullie doen wel dingen, maar niet goed genoeg'
Nu in de context:
8 Klimt op het gebergte, en brengt hout aan, en bouwt dit huis, en Ik zal een welgevallen daaraan hebben, en verheerlijkt worden, zegt de HEERE.
9 Gij ziet om naar veel, maar ziet, gij bekomt weinig; en als gij het in huis gebracht hebt, zo blaas Ik daarin. Waarom dat? spreekt de HEERE der heirscharen; om Mijns huizes wil, hetwelk woest is, en dat gij loopt elk voor zijn eigen huis.
10 Daarom onthouden zich de hemelen over u, dat er geen dauw is, en het land onthoudt zijn vruchten.
Ze hebben gewoonweg niet de mogelijkheid om dronken te worden, want er zijn te weinig druiven, want God onthoudt die Israël, omdat ze het huis van God opnieuw moeten bouwen.
Dit is geen reclamespotje dat Haggaï moet profeteren dat God boos is dat Israël tegenwoordig zo weinig dronken is.
Beetje vreemde woordkeus dan, als dronkenschap zo'n slechte eigenschap is?