pugna schreef:caprice schreef:Ik citeer nu even wat ik al ooit eens in een ander onderwerp geplaatst heb. Misschien heb je er nog wat aan.caprice schreef:parkiet schreef:Wat is wel ooit de 3verbondenleer en de 2 verbondenleer![]()
Nog nooit van gehoord eigenlijk...
Er zijn drie verbonden:
- Werkverbond
- Verbond der verlossing, of: Raad des Vredes
- Verbond der genade
- Het werkverbond was opgericht in het paradijs. De ene partij was God, en de andere Adam. Adam vertegenwoordigde de gehele mensheid. Hij was dus het verbondshoofd. In het werkverbond was een proefgebod ingesteld: Adam mocht niet eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads. Deze boom was een symbool van Gods gezag; het teken dat Hij uitmaakte wat goed en kwaad was. Daarbij had God ook nog de boom des levens gegeven, als een onderpand van het eeuwige leven dat de mens zou ontvangen als hij gehoorzaamde. De boom des levens wordt wel vergeleken met een sacrament, omdat hij de belofte van God verzegelde. Maar deze boom verzegelde geen genade, zoals de sacramenten dat wel doen. Wij lezen niet dat het verbod om te eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads ook gold voor de boom des levens. De toegang tot de laatste boom werd de mens na de zondeval ontnomen, omdat hij de belofte van het eeuwige leven had verloren en dus ook de verzegeling van die belofte.
De Raad des Vredes is opgericht van eeuwigheid. De partijen in de Raad des Vredes zijn God Drie-enig en Christus als Vertegenwoordiger van de uitverkorenen. De nadruk valt hier op de Drie-eenheid, omdat de zonde, zoals die besloten was, gericht zou zijn tegen de Drie-enige God en niet tegen 1 der Personen.
In het bijzonder is het de Vader die optreedt, omdat Hij het is, Die het recht laat gelden en de overtreder schuldig stelt.
De uitverkorenen kunnen zichzelf niet vertegenwoordigen, want ze zijn nog niet geschapen en liggen bovendien onder het besluit van de zondeval. Christus vertegenwoordigt hen om als Middelaar aan de eisen van Gods gerechtigheid te voldoen.
De Heilige Geest wordt hier niet uitgesloten, maar is mede Sluiter van het verbond. Hij zal het op Zich nemen om het verbond te volvoeren door:
* De uitverkorenen daadwerkelijk in de tijd in het verbond in te lijven door hen wedergeboren te doen worden.
* De weldaden van het verbond, die door Christus verdiend zullen worden in de tijd, metterdaad in de harten van de uitverkorenen toe te passen.
In het kort de punten waarover onderhandeld werd:
1. De Vader stelt Zijn rechtvaardige eisen.
2. Christus neemt de voorwaarden aan en zal deze metterdaad volbrengen in de tijd (het lijden en sterven).
3. De Vader doet de beloften op het volvoeren hiervan en geeft de verzekering hiervan.
4. Christus kan Zijn eis dan laten gelden op deze beloften.
Het verbond werd niet gesloten tussen de twee goddelijke Personen; dit zou immers inhouden dat er twee partijen in God zijn en zou in strijd zijn met de eigenschap van Gods eenheid, want dan zou er scheiding in God zelf zijn. Christus wordt als Middelaar de Knecht des Vaders genoemd en dit kan nooit naar Zijn goddelijke natuur zijn, want daarin is geen meerdere of mindere Persoon; dit ziet op Zijn menselijke natuur.
Zie ook Jesaja 53 vers 10-12, Johannes 4 vers 34 en Johannes 10 vers 18.
Wat het genadeverbond inhoudt is door onze vaderen op voortreffelijke wijze beschreven in kanttekeningen:
"Alzo wordt genaamd het verbond der genade, in hetwelk God Zijn volk belooft de vergeving der zonden, en de rechtvaardigheid door het geloof in Christus, mitsgaders ook de vernieuwing door de Heilige Geest, Wiens kracht zich in de predikatie van het Evangelie aan de harten der uitverkorenen openbaart, gelijk beloofd wordt, waarom ook het Evangelie een dienst des Geestes en des levens, en der rechtvaardigheid wordt genaamd.
Heel duidelijk leert Paulus twee verbondslijnen. In beide vertegenwoordigen de verbondshoofden alle anderen, die in hen zijn begrepen. Ten aanzien van het werkverbond spreekt hij over 1 mens (Adam) en 1 zonde (bondsbreuk) en de gevolgen hiervan voor alle mensen. Adam wordt hier duidelijk gesteld als hoofd van het werkverbond, naast Christus, als het Hoofd van het genadeverbond.
Zie ook Romeinen 5 vers 12, 17-19.
Met dank aan het 'Leerboek; beknopte inleiding in de geloofsleer' van Ds. C.A. van Dieren.![]()
Duidelijk?
Caprice, een vraag. Met wie is het genadeverbond opgericht, en wat is (in jouw post) het verschil tussen de raad des vredes en het genadeverbond?
En ten slotte, ik neem aan dat dit de twee-verbonden leer is.
De raad des vredes is van eeuwigheid gesloten tussen God de Vader en God de Zoon. Het verbond der genade is de uitwerking van de raad des vredes.
Zoals Adam het verbondshoofd was van het werkverbond is Christus dat van het genadeverbond.
Het genadeverbond heeft God gesloten met de uitverkorenen door Christus.