1/2/3 Verbonden????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 23 aug 2004 04:58

pugna schreef:
caprice schreef:Ik citeer nu even wat ik al ooit eens in een ander onderwerp geplaatst heb. Misschien heb je er nog wat aan.

caprice schreef:
parkiet schreef:Wat is wel ooit de 3verbondenleer en de 2 verbondenleer :?: :? Nog nooit van gehoord eigenlijk...


Er zijn drie verbonden:

- Werkverbond
- Verbond der verlossing, of: Raad des Vredes
- Verbond der genade

- Het werkverbond was opgericht in het paradijs. De ene partij was God, en de andere Adam. Adam vertegenwoordigde de gehele mensheid. Hij was dus het verbondshoofd. In het werkverbond was een proefgebod ingesteld: Adam mocht niet eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads. Deze boom was een symbool van Gods gezag; het teken dat Hij uitmaakte wat goed en kwaad was. Daarbij had God ook nog de boom des levens gegeven, als een onderpand van het eeuwige leven dat de mens zou ontvangen als hij gehoorzaamde. De boom des levens wordt wel vergeleken met een sacrament, omdat hij de belofte van God verzegelde. Maar deze boom verzegelde geen genade, zoals de sacramenten dat wel doen. Wij lezen niet dat het verbod om te eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads ook gold voor de boom des levens. De toegang tot de laatste boom werd de mens na de zondeval ontnomen, omdat hij de belofte van het eeuwige leven had verloren en dus ook de verzegeling van die belofte.

De Raad des Vredes is opgericht van eeuwigheid. De partijen in de Raad des Vredes zijn God Drie-enig en Christus als Vertegenwoordiger van de uitverkorenen. De nadruk valt hier op de Drie-eenheid, omdat de zonde, zoals die besloten was, gericht zou zijn tegen de Drie-enige God en niet tegen 1 der Personen.
In het bijzonder is het de Vader die optreedt, omdat Hij het is, Die het recht laat gelden en de overtreder schuldig stelt.
De uitverkorenen kunnen zichzelf niet vertegenwoordigen, want ze zijn nog niet geschapen en liggen bovendien onder het besluit van de zondeval. Christus vertegenwoordigt hen om als Middelaar aan de eisen van Gods gerechtigheid te voldoen.
De Heilige Geest wordt hier niet uitgesloten, maar is mede Sluiter van het verbond. Hij zal het op Zich nemen om het verbond te volvoeren door:
* De uitverkorenen daadwerkelijk in de tijd in het verbond in te lijven door hen wedergeboren te doen worden.
* De weldaden van het verbond, die door Christus verdiend zullen worden in de tijd, metterdaad in de harten van de uitverkorenen toe te passen.
In het kort de punten waarover onderhandeld werd:
1. De Vader stelt Zijn rechtvaardige eisen.
2. Christus neemt de voorwaarden aan en zal deze metterdaad volbrengen in de tijd (het lijden en sterven).
3. De Vader doet de beloften op het volvoeren hiervan en geeft de verzekering hiervan.
4. Christus kan Zijn eis dan laten gelden op deze beloften.
Het verbond werd niet gesloten tussen de twee goddelijke Personen; dit zou immers inhouden dat er twee partijen in God zijn en zou in strijd zijn met de eigenschap van Gods eenheid, want dan zou er scheiding in God zelf zijn. Christus wordt als Middelaar de Knecht des Vaders genoemd en dit kan nooit naar Zijn goddelijke natuur zijn, want daarin is geen meerdere of mindere Persoon; dit ziet op Zijn menselijke natuur.
Zie ook Jesaja 53 vers 10-12, Johannes 4 vers 34 en Johannes 10 vers 18.

Wat het genadeverbond inhoudt is door onze vaderen op voortreffelijke wijze beschreven in kanttekeningen:
"Alzo wordt genaamd het verbond der genade, in hetwelk God Zijn volk belooft de vergeving der zonden, en de rechtvaardigheid door het geloof in Christus, mitsgaders ook de vernieuwing door de Heilige Geest, Wiens kracht zich in de predikatie van het Evangelie aan de harten der uitverkorenen openbaart, gelijk beloofd wordt, waarom ook het Evangelie een dienst des Geestes en des levens, en der rechtvaardigheid wordt genaamd.

Heel duidelijk leert Paulus twee verbondslijnen. In beide vertegenwoordigen de verbondshoofden alle anderen, die in hen zijn begrepen. Ten aanzien van het werkverbond spreekt hij over 1 mens (Adam) en 1 zonde (bondsbreuk) en de gevolgen hiervan voor alle mensen. Adam wordt hier duidelijk gesteld als hoofd van het werkverbond, naast Christus, als het Hoofd van het genadeverbond.
Zie ook Romeinen 5 vers 12, 17-19.

Met dank aan het 'Leerboek; beknopte inleiding in de geloofsleer' van Ds. C.A. van Dieren. :)

Duidelijk?


Caprice, een vraag. Met wie is het genadeverbond opgericht, en wat is (in jouw post) het verschil tussen de raad des vredes en het genadeverbond?

En ten slotte, ik neem aan dat dit de twee-verbonden leer is.

De raad des vredes is van eeuwigheid gesloten tussen God de Vader en God de Zoon. Het verbond der genade is de uitwerking van de raad des vredes.
Zoals Adam het verbondshoofd was van het werkverbond is Christus dat van het genadeverbond.
Het genadeverbond heeft God gesloten met de uitverkorenen door Christus.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

verbonden

Berichtdoor jas » 23 aug 2004 23:23

het is allemaal prachtig, dat getheologiseer over 2 of 3 verbonden.
doch het zal er toch voor ieder persoonlijk maar op neer komen, of en in welke verbondsbetrekking men tot God staat. En of God van die betrekking ook af weet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Re: verbonden

Berichtdoor Petertje » 24 aug 2004 00:01

jas schreef:het is allemaal prachtig, dat getheologiseer over 2 of 3 verbonden.
doch het zal er toch voor ieder persoonlijk maar op neer komen, of en in welke verbondsbetrekking men tot God staat. En of God van die betrekking ook af weet.



Amen, ik heb de Here Jezus er ook niet over horen praten in de tijd dat Hij op aarde rondliep....

caprice

Re: verbonden

Berichtdoor caprice » 24 aug 2004 04:58

jas schreef:het is allemaal prachtig, dat getheologiseer over 2 of 3 verbonden.
doch het zal er toch voor ieder persoonlijk maar op neer komen, of en in welke verbondsbetrekking men tot God staat. En of God van die betrekking ook af weet.

Daar heb je nou helemaal gelijk in. Ik kan er ook niet bij dat die strijd over die verbonden nu gevoerd moet worden. Als die theologen dat nu willen en het nut daar nu van inzien, dan moeten zij het zelf weten, maar niet allerlei artikelen in kerkbladen publiceren waar het ongeletterde volk mee in verwarring wordt gebracht.

Er zijn mensen die van een bijzaak een hoofdzaak maken, en de echte hoofdzaak kan dan gemakkelijk op de achtergrond verdrongen worden.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: verbonden

Berichtdoor Speedy » 26 aug 2004 09:43

caprice schreef:
jas schreef:het is allemaal prachtig, dat getheologiseer over 2 of 3 verbonden.
doch het zal er toch voor ieder persoonlijk maar op neer komen, of en in welke verbondsbetrekking men tot God staat. En of God van die betrekking ook af weet.

Daar heb je nou helemaal gelijk in. Ik kan er ook niet bij dat die strijd over die verbonden nu gevoerd moet worden. Als die theologen dat nu willen en het nut daar nu van inzien, dan moeten zij het zelf weten, maar niet allerlei artikelen in kerkbladen publiceren waar het ongeletterde volk mee in verwarring wordt gebracht.

Er zijn mensen die van een bijzaak een hoofdzaak maken, en de echte hoofdzaak kan dan gemakkelijk op de achtergrond verdrongen worden.


Daarom is het ook geen discussie voor het kerkvolk maar voor de theologen en degene die met samensprekingen tussen kerken bezig zijn.

Er is gewoon een spanning aanwezig. Het is een discussie die voornamelijk weer terugkomt tussen de CGK en de GG. Aangezien een deel van de CGK volledig ontspoord is en dat de GG erg bang is dat de verbondsoverschatting ook invloed krijgt ni de GG. En ik denk dat door de bangheid juist een verbondsonderschatting is gekomen. Dus beide kanten zijn ontspoord.

In oude geschriften vind ik juist het boek van Thomas Boston over het genadeverbond prachtig om te lezen. Hoe hij de scherpte aan het hart weet te leggen. De essentie van zijn visie is "je moet binnen zijn, anders ga je verloren en wacht je de rampzaligheid" (En hij gaat uit van 2 Verbonden - Verbond der WErken en Verbond der genade). Tot op heden heb ik nog nooit kritiek op zijn visie gelezen en gehoord dus dan volg ik die maar ;-)

By the way: een aanrader om te lezen (wel de uitgave van een paar jaar geleden gebruiken dan is de spelling ook te volgen voor de niet theologen onder ons)

Gebruikersavatar
pugna
Mineur
Mineur
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 dec 2003 16:38

Re: verbonden

Berichtdoor pugna » 29 aug 2004 19:45

caprice schreef:
jas schreef:het is allemaal prachtig, dat getheologiseer over 2 of 3 verbonden.
doch het zal er toch voor ieder persoonlijk maar op neer komen, of en in welke verbondsbetrekking men tot God staat. En of God van die betrekking ook af weet.

Daar heb je nou helemaal gelijk in. Ik kan er ook niet bij dat die strijd over die verbonden nu gevoerd moet worden. Als die theologen dat nu willen en het nut daar nu van inzien, dan moeten zij het zelf weten, maar niet allerlei artikelen in kerkbladen publiceren waar het ongeletterde volk mee in verwarring wordt gebracht.

Er zijn mensen die van een bijzaak een hoofdzaak maken, en de echte hoofdzaak kan dan gemakkelijk op de achtergrond verdrongen worden.


Mij, drie-verbonder, is van jongs aan geleerd dat de doop het teken en zegel is van het verbond. Als volgens de twee-verbonden leer het verbond alleen met de uitverkorenen is gesloten, wat is dan het nut van de (kinder)doop??

Ene, ik wil er niet over strijden, 'k ben gewoon geïnteresseerd. :D
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Harold
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 jul 2003 22:24

Berichtdoor Harold » 29 aug 2004 23:07

kiwi,

Simpel uitgelegd.

De Christelijk gereformeerde kerk heeft het genadeverbond in tegenstelling tot andere kerken gedefineerd in twee verbonden.

Het genade verbond voor degene aan wie het evangelie ter gehore is gebracht is.
Het verbond ders verlossing aan degene die het evangelie aangenomen hebben (uitverkorenen).

De CGK gaat er vanuit dat er verschil is tussen het evangelie aanhoren en het evangelie aannemen, vandaar een extra verbondsvorm.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 aug 2004 07:42

Er waren ook oudvaders die een drieverbondenleer leerden, maar volgens mij kun je hem op twee verschillende manieren uitleggen. Zij bezagen het in elk geval vanuit de uitverkiezing.
Raad des Vredes => tussen Vader en Zoon
Verbond der genade => uitvoering van deze Raad.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten