Hoe noem je je ouders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 03 jul 2004 14:10

Herstel...:

(had Annets posting nog niet gelezen... :mrgreen: )

En de Brabanders :mrgreen:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 03 jul 2004 14:37

Ik snap wat rosekapje bedoelt. Aan de ene kant is u beleefd maar ook wel wat afstandelijk. Tegen veel mensen zeg ik namelijk u omdat ik ze gewoon niet zo goed ken (winkelpersoneel enzo), niet uit respect.

Aan de andere kant vind ik ik pa(p)(a)/ma(m)(a) wel erg vertrouwelijk.

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 05 jul 2004 10:08

pa, ma, pap, mam, pappa, mamma, u, je, maar jij en jou dan weer niet. Ook tegen mn oma gebruik ik u en je door elkaar.

tIs hier in Zeeland sowieso nogal de gewoonte tegen iedereen gewoon je en jij/jou te zeggen (maar dan op zn zeeuws). Daar had ik in het begin nogal moeite mee maar heb het eigenlijk automatisch ook overgenomen.

kZou door mn kinderen gewoon mamma genoemd willen worden. kZou ze het gebruik van 'u' ook zeker aanleren. Maar dat mag ook wel weer met je afgewisseld worden zoals ik nu zelf ook doe. Het ligt er maar net aan in welke kontekst t gebruikt wordt.

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 05 jul 2004 10:11

Ik jij en jou mijn ouders als ik bij hun thuis ben, als er anderen bij zijn U.

Jerry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jerry » 05 jul 2004 12:53

Meestal pa en ma en u, maar soms ook ´ouwe´... en de laatste tijd ook wel opa en oma....

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 jul 2004 18:33

Ik zeg ook je en pa en mam en tegen mij zeggen ze muty of mams en u of soms jij, maar tegen mijn man zeggen ze Ron, en jij, dat wil hij zo. Tegen mijn ouders zeggen ze u en tegen mijn schoonouders ook u, maar die worden dan kwaad en dan moeten ze jij zeggen, en dat kunnen ze dan weer niet, omdat de mensen al 79 en 84 zijn, dus proberen ze het in het midden te houden. Tegen mijn ouders zeggen ze oma en opa, maar tegen mijn hoogbejaarde schoonouders moeten ze van hun Kootje en Frank zeggen, maar dat durven ze niet, en als ze dan toch een keer oma zeggen dan worden ze kwaad. opa niet, trouwens, die vindt alles wel best.
Mijn zonen zijn trouwens 18, 24 en 27.

Ze zeggen wel dat een vader geen echte vader lijkt als je geen pappa mag zeggen, maar zijn naam moet zeggen, dat hebben ze wel eens gezegd.

Tegen elkaar zeggen ze trouwens ook "broer" en meestal niet de naam. Vind ik wel errug leuk.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 05 jul 2004 21:21

Ik ben zo'n uitzonderingsgeval dat de ouders bij de voornaam mag noemen. De woordjes 'pappa' en 'mamma' zijn me vroeger simpelweg niet geleerd.

Ik vind het niet schokkend of raar ofzo. Maar mijn eigen kinderen zal ik later wel gewoon leren 'pappa' en 'mamma' te zeggen. Voor mijn gevoel is dat gewoon mooier en beter.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 jul 2004 22:13

Ik mag ze ook bij de voornaam noemen, maar dat vind ik gewoon niet klinken. Dus is het bij mij gewoon 'pap' en 'mam'.
Ook hoef ik geen 'u' te zeggen, maar vind ik zelf normaler en zeg dus gewoon 'u' tegen ze.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 06 jul 2004 13:23

mijn ouders zijn vahaag over namen, ze vinden het best als ik jij en je zeg maar niet op een brutale manier! M'n mams vindt het niet leuk als ik ma of tien zeg (ze heet tineke) mam wel! M'n pa vindt het woord pap minder ik ben geen pap, en vindt hans en pa okeej!
dus ik zeg van alles!

André

Berichtdoor André » 12 jul 2004 12:23

je, jij, ie, oe, toen ik nog iets jonger was werd het wel gewaardeerd dat ik u zei maar dat heb ik ze inmiddels afgeleerd. :) :wink:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 jul 2004 13:07

Guus Geluk schreef:Ik zeg vader en moeder en ook u.
Dat vind ik wel beleefd tegen ouderen al zegt bijna iedereen op Urk je, ook tegen hun opa en oma. Maar dat is net als dat in Engeland iedereen you (ofzo 8-[ volgens mij klopt er niks van dit verhaal :? ) zegt.

:roll: Dat 'u' klinkt toch niet in ons dialect? Tenminste vind ik ik niet! Tegen (oudere) niet urkers zeg ik u. :D
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Cirinde

Berichtdoor Cirinde » 19 jul 2004 13:52

ik hou het bioj pap en mam en je u zeg ik tegen mn oma en oude mensjes in het bejaardenhuis.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 19 jul 2004 14:16

Ik gebruik heit of mem, afhankelijk van wie ik aanspreek.

U en jij gebruik ik allebei niet (ook de friese vertalingen daarvan niet). Gebruik meestal zinnen waar die woorden niet in nodig zijn. En anders spreek in ze aan in de derde persoon.

Bv. "Heit, hat heit de hûn al ieten joun?"
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 19 jul 2004 15:48

pugna schreef:Ik gebruik heit of mem, afhankelijk van wie ik aanspreek.

U en jij gebruik ik allebei niet (ook de friese vertalingen daarvan niet). Gebruik meestal zinnen waar die woorden niet in nodig zijn. En anders spreek in ze aan in de derde persoon.

Bv. "Heit, hat heit de hûn al ieten joun?"

Prachtig, dat Friesch!

zlatan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zlatan » 20 jul 2004 08:12

pa of ma en als het mag gwoon je/jij jullie

Terug naar “Archief”