Geswitchte dominees

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jun 2004 18:58

columbus schreef:
Yael schreef:
columbus schreef:kan er niets aan doen, maar dit deze topic begint weer aardig op een afzeiktopic te lijken! :?

die ds. Hakvoort is al zó vaak besproken hier! sorry, maar ik vind dit niet normaal.
dominees die van kerkverband veranderen zullen best hun redenen ervoor hebben en altijd zullen er mensen zijn die eronder lijden en hun reactie op dit forum neer willen zetten maar het moet wel een keer ophouden toch?

Besef je wel wat Hakvoort aangericht heeft?? :x
En als er over hem gesproken wordt zal ik niet nalaten mijn mening te geven. Dat doet hijzelf ook niet dus ik ook niet. :|
En heel de gemeente heeft er onder geleden, en zo'n scheuring vergeet je je leven lang niet. als God me niet vastgehouden had, was ik onkerkelijk geworden na de scheuring. Gergemmer zal ik iedergeval nooit worden gezien wat er twee jaar terug gebeurd is. :|

mening geven is niets mis mee maar wat hier vaak gebeurt is gewoon uit (uit nijd?)ordinair afkatten van ds Hakvoort.
ook al zijn er fouten gemaakt, telkens op deze manier erop terugkomen is niet goed.

andersom in zijn preken ook niet!!!!!

We zijn allemaal niet goed bezig daar heb je gelijk in.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 22 jun 2004 19:09

Yael's reactie kan ik begrijpen... heeft niet te maken met dat ze niet vergevingsgezind is of zo... maar je moet (nou nee, toch maar niet) een scheuring hebben meegemaakt om de pijn er van te voelen. Wij hebben het meegemaakt met ds. Pronk destijds... Heeft zulke verwijderingen en verdriet gebracht binnen families... Als j.v. zijn we nog een tijdje gecombineerd gebleven maar ook dat groeide uit elkaar. Het is echt heel ingrijpend. Ik vraag me af wat de meerwaarde voor de dominees in kwestie is geweest om zoiets te ondernemen...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Guus Geluk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guus Geluk » 22 jun 2004 20:36

columbus schreef:dominees die van kerkverband veranderen zullen best hun redenen ervoor hebben en altijd zullen er mensen zijn die eronder lijden en hun reactie op dit forum neer willen zetten maar het moet wel een keer ophouden toch?

Dat vind ik eigenlijk ook. Het is eenmaal gebeurd, en ik snap best dat het niet leuk is voor de gemeente die achterblijft.
Maar om nou zo over die dominees te gaan praten vind ik ook niet zo leuk eigenlijk :!:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jun 2004 20:47

[Dat vind ik eigenlijk ook. Het is eenmaal gebeurd, en ik snap best dat het niet leuk is voor de gemeente die achterblijft.
Maar om nou zo over die dominees te gaan praten vind ik ook niet zo leuk eigenlijk :!:[/quote]

hoe dan? moeten we alles met de mantel der liefde bedekken? daarom kwam die scheuring er bij ons! sommige dingen moeten niet in de doofpot verdwijnen... ma ja misschien had ik beter ma niks kunnen zeggen :? (ahum dominees lijken immers onschendbaar :roll: )

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 22 jun 2004 22:03

Yael schreef:is er dan gelijk wat mis met de ger. gem????

nee, maar toch krijg je daar dan wat tegen... omdat de andere helft van de gemeente gergem werd. vandaar. en de uiteindelijke bedoeling was het naambordje van de kerk in gg te veranderen in plaats vn cgk wat we waren...

maar met de gg zelf is niks mis. maar het is mijn gevoel maar.[/quote]
ok ik snap je wel maar kijk uit om de ger gem in zn geheel te veroordelen. het zijn dus eigenlijk helemaal geen echte ger gemmers die zo doen!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 22 jun 2004 23:04

hijwel schreef:
Bookman schreef:20 mimuten is KORT!! In Oostburg presteerde hij het om van 19.40 tot 20.25 te BIDDEN>>>> :roll: Maar ja dan had hij ook ruimschoots de tijd genomen om prediker 11 en 12 tegen de Heere op te zeggen. En ook hoe de Heere een mens bekeren moet. Zucht...................Ik was naar gewoonte gaan staan onder het gebed, maar ben om 20.00 gaan zitten. En daar had ik achteraf geen spijt van...... :mrgreen:

brr.. bidden is geweldig! we bidden soms wel anderhalf uur achter elkaar! het gaat niet om de lengte. zo die dominee preek lang.
als jij in de bios zit en de film duurt een half uur langer ga je toch ook niet zeuren?

tgaat er om of het regelrecht uit het hard komt.

Zo is dat, en daar zit hem de kneep............... :(
En een halve Bijbel opzeggen is geen bidden. Wij hoeven echt niet aan de Heere te gaan vertellen dat we zo goed weten wat er op die en die plaats staat.
Het zou nog wat anders zijn als zo'n ds. zou zeggen: "Heere, u heeft in Uw Woord gezegd.... en daar pleiten we op". Maar dat was (zucht) helaas niet zo.
Het was meer een mocht het nog eens komen staaan te gebeuren gebed.
En dat getuigt niet van geloof. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 jun 2004 23:06

Ik lees de reacties over dit topic, maar ik begrijp het niet helemaal. Het topic gaat over wie een dominee kent die van kerkverband is geswitcht. Vervolgens komt het allemaal neer op gescheld en geknetter op ds. Hakvoort (wie is dat eigenlijk? Er staat me zoiets bij dat ik hem goed moet kennen, maar waar ik hem dan van moet kennen?? :? ) Dat hij in Alphen veel problemen heeft meegemaakt / veroorzaakt, dat weet ik. Maar misschien is het wel heel anders dan sommige mensen denken dat het is gegaan. Misschien zijn er wel mensen die hebben gedacht dat ze een jonge dominee wel even konden "bewerken" zodat ze een minder zware dominee zouden krijgen (want de vorige, ds. van der Meij, is geen lichte jongen.... Hoewel het wel een hele beste man is!). En misschien dat ds. Hakvoort zich dus mooi niet liet "bewerken"........ Feit is dat veel mensen in Alphen hem graag mochten horen, maar misschien dat er wat mensen zijn geweest die er anders over dachten (wat moet mogen en kunnen!!)?
En de reacties over het niet kunnen danwel niet willen vergeven: Het kan erg moeilijk zijn, maar schuif de schuld niet af op alleen de dominee. Waar er 2 ruzie maken hebben er ook 2 schuld. Schuld die beleden moet worden (tegenover God en tegenover elkaar!!!!). En wat er gebeurd is, daarvan moet ds. Hakvoort straks verantwoording afleggen tegenover zijn Zender. Maar de andere kant is ook waar: Wat jij zegt over ds. Hakvoort moet jij straks ook verantwoorden tegenover God (de Zender van ds. Hakvoort). En bedenk dat je nooit zomaar goedkoop slecht kunt praten over een dominee (wat hij dan ook maar gedaan zou hebben!), want als je aan Gods dienaren komt, dan kom je aan Hem Zelf. Klinkt zwaar, nietwaar? Maar denk er maar eens over na. En denk ook maar eens aan de tekst over het vergeven uit de Bijbel waar Jezus zegt dat je niet 7 maal, maar zeventig maal zeven maal moet vergeven. Hoe moeilijk dat ook kan zijn, en dat kan bijna onmogelijk zijn! Bij God is niets te wonderlijk, ook niet jou de kracht geven om mensen te vergeven wat er is gebeurd of wat ze hebben gedaan.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 22 jun 2004 23:18

Race406 schreef:Ik lees de reacties over dit topic, maar ik begrijp het niet helemaal. Het topic gaat over wie een dominee kent die van kerkverband is geswitcht. Vervolgens komt het allemaal neer op gescheld en geknetter op ds. Hakvoort (wie is dat eigenlijk? Er staat me zoiets bij dat ik hem goed moet kennen, maar waar ik hem dan van moet kennen?? :? ) Dat hij in Alphen veel problemen heeft meegemaakt / veroorzaakt, dat weet ik. Maar misschien is het wel heel anders dan sommige mensen denken dat het is gegaan. Misschien zijn er wel mensen die hebben gedacht dat ze een jonge dominee wel even konden "bewerken" zodat ze een minder zware dominee zouden krijgen (want de vorige, ds. van der Meij, is geen lichte jongen.... Hoewel het wel een hele beste man is!). En misschien dat ds. Hakvoort zich dus mooi niet liet "bewerken"........ Feit is dat veel mensen in Alphen hem graag mochten horen, maar misschien dat er wat mensen zijn geweest die er anders over dachten (wat moet mogen en kunnen!!)?
En de reacties over het niet kunnen danwel niet willen vergeven: Het kan erg moeilijk zijn, maar schuif de schuld niet af op alleen de dominee. Waar er 2 ruzie maken hebben er ook 2 schuld. Schuld die beleden moet worden (tegenover God en tegenover elkaar!!!!). En wat er gebeurd is, daarvan moet ds. Hakvoort straks verantwoording afleggen tegenover zijn Zender. Maar de andere kant is ook waar: Wat jij zegt over ds. Hakvoort moet jij straks ook verantwoorden tegenover God (de Zender van ds. Hakvoort). En bedenk dat je nooit zomaar goedkoop slecht kunt praten over een dominee (wat hij dan ook maar gedaan zou hebben!), want als je aan Gods dienaren komt, dan kom je aan Hem Zelf. Klinkt zwaar, nietwaar? Maar denk er maar eens over na. En denk ook maar eens aan de tekst over het vergeven uit de Bijbel waar Jezus zegt dat je niet 7 maal, maar zeventig maal zeven maal moet vergeven. Hoe moeilijk dat ook kan zijn, en dat kan bijna onmogelijk zijn! Bij God is niets te wonderlijk, ook niet jou de kracht geven om mensen te vergeven wat er is gebeurd of wat ze hebben gedaan.

Je bedoelt het vast goed hoor, maar niemand heeft het recht om de zogenaamde roeping van iemand te bekritiseren. Heb jij wel het recht om deze roeping, als het dat is, te bevestigen? Je spreekt van de Zender van Ds Hakvoort, zolang hij niet anders gaat preken, heb ik net zoveel recht om het feit dat hij geroepen zou zijn te bekritiseren als dat jij het bevestigt. En zolang een ds. tegen de Schrift ingaat prik je niet in Gods oogappel wanneer je daar iets van zegt. De Roomsen vinden van de Paus ook dat hij een knecht van God is. En die man wordt immers door onze Heid. Cath. behoorlijk verketterd? What's the different????? :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 23:19

Evelien schreef:en als de film om de 5 min. word herhaald, 1,5 uur lang?

ik denk dat ik dan de volgende keer naar een andere film zou gaan.
onderzoekt alle dingen maar behou het goede
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 jun 2004 23:44

hijwel schreef:

een gebed dat een uur duurt, daar heb ik geen moeite mee, maar het moet wel een gebed blijven. vaak wordt tijdens het gebed verteld hoe God een mens bekeerd (dat weet God toch allang??? lijkt me dus niet erg nuttig), o.i.d., wat volgens mij weinig met bidden te maken heeft.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 jun 2004 23:49

Je bedoelt het vast goed hoor, maar niemand heeft het recht om de zogenaamde roeping van iemand te bekritiseren. Heb jij wel het recht om deze roeping, als het dat is, te bevestigen? Je spreekt van de Zender van Ds Hakvoort, zolang hij niet anders gaat preken, heb ik net zoveel recht om het feit dat hij geroepen zou zijn te bekritiseren als dat jij het bevestigt. En zolang een ds. tegen de Schrift ingaat prik je niet in Gods oogappel wanneer je daar iets van zegt. De Roomsen vinden van de Paus ook dat hij een knecht van God is. En die man wordt immers door onze Heid. Cath. behoorlijk verketterd? What's the different????? :wink:[/quote]

Zolang hij niet anders gaat preken mag jij zijn roeping in twijfel trekken?? Wie zegt dat hij verkeerd preekt? Misschien denken wij met elkaar wel fout.... :shock: Ik begrijp de strekking van je reactie trouwens wel, daar niet van. Ook ik zou niet iedere zondag naar zijn preken willen/kunnen luisteren, omdat ik andere preken gewend ben. Maar evengoed ben ik af te toe wel gelukkig met een gastpredikant. Hoor ik eens wat anders. Maar dat neemt niet weg dat ik voluit blijf zeggen van mijn predikant EN van ds. Hakvoort, dat het knechten van de allerhoogste God zijn. En zelfs een pastoor kan een dienaar van God zijn! Misschien wat gevaarlijke opmerking, maar soms lijk ik oud gereformeerd, en in andere dingen lijk ik wel vrijzinnig..... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 jun 2004 23:53

hijwel schreef:

Onderzoekt alles en behoudt het goede? Leuk, dus ook maar naar de disco, de hoeren en de drugs.......? :lol: :mrgreen: In de grondtekst staat trouwens een woord wat niet betekent: Onderzoekt, maar in de grondtekst betekent het: Beproeft. En dat betekent niet dat je alles maar moet proberen....... Het woord beproeft betekent in deze tekst niet alles proberen, maar dat je het in de gaten moet houden, of het uit God is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 jun 2004 07:16

hijwel schreef:

Het gaat bij mij niet om de duur van het gebed, maar de inhoud van het gebed.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 jun 2004 08:37

[
ok ik snap je wel maar kijk uit om de ger gem in zn geheel te veroordelen. het zijn dus eigenlijk helemaal geen echte ger gemmers die zo doen![/quote]

Daar heb je gelijk in, idd zo dat je zulke dingen moet nuanceren en niet gelijk een heel kerkverband er om veroordelen. :oops:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 23 jun 2004 08:43

Yael schreef:[
ok ik snap je wel maar kijk uit om de ger gem in zn geheel te veroordelen. het zijn dus eigenlijk helemaal geen echte ger gemmers die zo doen!

Daar heb je gelijk in, idd zo dat je zulke dingen moet nuanceren en niet gelijk een heel kerkverband er om veroordelen. :oops:[/quote]

ja joh, drie-verbonden joch :mrgreen:

ff serieus: de impact is volgens mij groot geweest in alphen en ik weet er te weinig van om er iets over te roepen. maar we moeten idd wel uitkijken hier geen scheld- en afzeikforum van te maken. dan zijn we idd verkeerd bezig :!:
Geen commentaar

Terug naar “Archief”