Die grondslag is er al vanaf het begin van de kerk.
Dit is feitelijk gewoon onjuist. Het feit dat we na het woord kerkorde steeds de toevoeging '51 zetten duidt al aan dat er zaken veranderd zijn. De grondslag die jij je wenst zijn de Gereformeerde belijdenisgeschriften en zoals gezegd vormen die al sinds de 19e eeuw niet meer de formele, exclusieve grondslag.
Japijo:
Dat gaat gewoon te ver, om als kerk een andere grondslag te kiezen.
Hoezo te ver? Op basis van de kerkorde van '51 is het gewoon mogelijk.
Japijo:
Ja, maar je mag je niet exclusief verbonden weten aan die belijdenisgeschriften. Dat is het punt. Je moet andere belijdenisgeschriften die dwalingen in zich hebben aanvaarden en net zo belangrijk achtten.
De vraag is echter wat je onder 'net zo belangrijk achten' verstaat. Het is gewoon niet zo dat je, als je de kerkorde onderschrijft, ook de gehele inhoud van b.v. de Konkordie van Leuenberg als waarheid aanvaart. De belijdenis van de kerk is volgens de nieuwe kerkorde niet 'in overeenstemming met' maar 'in gemeenschap met' de genoemde belijdenissen.
Japijo:
Zou ik het toch nog een keer kritisch lezen, want het staat er echt in. Dat is nu een van de belangrijkste bezwaren.
Ik heb toentertijd "Christus onze Heer en Verlosser" van het internet geplukt. Kun je me zo vertellen of dat nog ergens te vinden is? Ik ben dit geschrift overigens niet tegengekomen in de kerkorde van de KPN.
Japijo:
Omdat in de oude kerkorde de Godheid van Christus als waarachtig beschouwd wordt.
Kun je aangeven waar dat staat?
Klaas:
Lees het citaat nou nog eens en bedenk dan dat het juist over de kerkorde van 1951 gaat. Het synodebesluit is genomen onder die kerkorde!
Japijo:
Deze kerkorde hebben ze toch afgedankt.
Dat zijn flauwe spelletjes Japijo. Eerst geef je aan dat voor jou alleen de kerkorde van '51 telt en als het daarover blijkt te gaan gooi je het over een andere boeg. Overigens is het synodebesluit genomen voordat men de kerkorde '51 buiten werking stelde.
Japijo:
Niet als we alleen strijden voor de kerk.
Ik heb, met alle respect, de indruk dat vooral de HNHK zich druk maakt over het bestaansrecht van dat kerkgenootschap.
De PKN / NHK van Ijsselmuiden heeft trouwens een aardig dossier online staan. Onderdeel daarvan is het volgende artikel waarin de verschillen tussen de oude en de nieuwe kerkorde besproken worden. Ook de positie van de Gereformeerde belijdenisgeschriften in de kerkorde van '51 wordt hier besproken: http://www.dorpskerk.com/sow_budding.htm
Klaas