Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Erna82

Re: Belijdenis

Berichtdoor Erna82 » 18 feb 2004 19:55

Ik heb afgelopen Pinksteren belijdenis gedaan in de Gereformeerde kerk synodaal.

1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?
Ik heb niet echt belijdeniscathechisatie gehad, één keer een bijeenkomst met 2 anderen die belijdenis gingen doen en een dominee (niet de dominee bij wie ik belijdenis deed, want ik deed belijdenis bij m'n ouders en ik sprak met een dominee uit een dorp hier in de buurt). Wij hadden het die keer vooral over wie God, Jezus en de Heilige Geest. De verschillende geschriften hebben we verder niet doorgenomen.
Daarnaast had ik ook veel contact met een jeugdouderling, die mij echt duidelijk gemaakt heeft wat het geloof inhoudt.

2.Verder las ik in het andere topic dat in iedere kerk belijdenis weer iets anders inhoudt. Bij de ene doe je belijdenis van de leer van de kerk en bij anderen van het geloof. Ook zag ik belijdenisvragen die weer echt totaal verschilden van die die ik ga krijgen. Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.
Ik heb heel duidelijk belijdenis gedaan om te laten zien dat ik voor GOd en Jezus kies, de leer was voor mij niet van belang. De vragen waarmee ik ingestemd heb (Heidelbergse Cathechismus)
Ten eerste: Gelooft gij, dat de waarheid Gods, die in het Oude en het Nieuwe Testament geopenbaard is, in de artikelen van het christelijk geloof beleden en in de christelijke kerk geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is?

Ten tweede: Gelooft gij Gods verbondsbelofte, u in uw doop betekend en verzegeld, en belijdt gij, thans de toegan tot het heilig avondmaal vragende, dat gij u vanwege uw zonden mishaagt, voor God veroormoedigt en uw leven buiten uzelf zoekt in Jezus Christus, de enige Zaligmaker?

Ten derde: Verklaart gij, dat het uw oprechte voornemen is, God de Here lief te hebben en te dienen naar zijn Woord, tegen de zonde en de wereld te strijden en in het belijden van zijn naam voor de mensen door Gods genade trouw te blijven in leven en in sterven?

Ten vierde: Verklaart gij, dat het uw oprechte begeerte is, u getrouw te stellen onder de bediening van het Woord en de sacramenten, en belooft gij u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en de tucht der kerk en mede te arbeiden aan de opbouw van de gemeente van Christus?

3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?
Nee, niet gehad

4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?
Ik ben aan het avondmaal gegaan. Ik vind eigenlijk dat iedereen die Jezus als Verlosser aangenomen heeft aan het avondmaal mag. Je geloof hangt mijns inziens niet af van het al dan niet gedaan hebben van belijdenis.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2004 20:12

Ik ben aan het avondmaal gegaan. Ik vind eigenlijk dat iedereen die Jezus als Verlosser aangenomen heeft aan het avondmaal mag. Je geloof hangt mijns inziens niet af van het al dan niet gedaan hebben van belijdenis.

Amen! Je gaat aan het avondmaal omdat je weet dat je zondig bent, en dat je Jezus offer zelf zo hard nodig hebt, daarom herdenk je dat ook. Je gaat niet aan het avondmaal om aan te geven dat je zo'n goed christen bent. Jezus is niet voor goede mensen gestorven maar voor slechte mensen. Zij die ziek zijn hebben genezing nodig, niet hen die gezond (denken te) zijn.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Belijdenis

Berichtdoor parkiet » 18 feb 2004 21:19

Ik hoop dit voorjaar belijdenis te doen in de gereformeerde kerk vrijgemaakt.
1. Wij zijn met 11 catechesanten geloof ik. ongeveer. we behandelen een boekje 'ik geloof en belijd'. Niet echt een superboekje, maar we zijn goed in afdwalen en hebben dan ook hele discussies over allerlei onderwerpen.
2.
Ten eerste:

Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?2 En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Ten tweede:

Gelooft u Gods verbondsbelofte, waarvan u in de doop het teken en zegel ontvangen hebt?3 En belijdt u, nu u de toegang vraagt tot het heilig avondmaal, dat u vanwege uw zonden een afkeer hebt van uzelf en u voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige Verlosser, zoekt?4

Ten derde:

Verklaart u, dat u van harte begeert God de Here lief te hebben en te dienen naar zijn Woord, te breken met de wereldse begeerten, uw oude natuur te doden en godvrezend te leven?5

Ten vierde:

Belooft u zich te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht6, indien u zich – waarvoor God u genadig beware – in leer of leven misgaat?

Ik doe ook zeker belijdenis van mijn GELOOF. Ook wel van de leer van de kerk, maar mijn geloof, daar gaat het toch zeker om.
3. Ik krijg een gesprek met mijn ouderling, moet nog gebeuren, geen idee wanneer. En als het goed is komt er ook een 'onderzoek' met alle belijdeniscatechisanten en (een deel van) de kerkenraard
4. Ik ga wel... bij ons in de kerk is het ook gewoonte dat te doen, en aangezien ik ook belijdenis doe van mijn geloof, zie ik ook geen reden om niet aan te gaan. Er zouden wel redenen kunnen zijn om niet te gaan, maar die heb ik niet. (Bijv als je met iets/iemand problemen hebt.)
5. geen suggesties vragen enz.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2004 12:31

Ik heb hier wel wat moeite mee... Je moet niet alleen ja zeggen tegen God, je hart aan Hem geven.. maar ook ja tegen elke regel van de 3 formulieren van enigheid... daar heb ik wat moeite mee... als je ooit naar een andere kerk zou willen overstappen krijg je ook te horen: Ja dat gaat niet zomaar, kijk maar es waar je ja tegen hebt gezegd vroeger.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 feb 2004 20:39

Rapidootje schreef:.....
4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?

Ik wil erg graag aan het avondmaal gaan. Ik wilde het ook al wel voordat ik belijdenis gedaan had. Dat was dan ook een van de redenen waarom ik belijdenis ging doen. Ik vind dat God je (zeker als belijdend lid) roept naar zijn tafel. Volgens mij doe je God echt veel verdriet als je als belijdend lid niet aan het avondmaal gaat. ....

Mee eens! Hier herken ik mezelf in :) :) En ben niet beschaamd geworden. Alle eer aan Hem!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 19 feb 2004 20:55

ik hoop met Pasen belijdenis te doen in de Gereformeerde Gemeenten, uiteraard volgens de 4 vragen van Voetius. en ook ik hoop aan het avondmaal te gaan, wat weer inhoudt dat ik belijdenis van mijn geloof wil doen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 feb 2004 14:40

Als ik het goed begrijp zijn er in de Gereformeerde Gemeente dus 2 belijdenissen. De belijdenis van de leer en belijdenis van het geloof.

Nu wil ik daar graag een aantal vragen over stellen.

Wat zijn de beweegredenen om 2 belijdenissen in te stellen en welke is voor jullie persoonlijk het belangrijkst?

Zien jullie de belijdenis van de leer, en daarmee de leer zelf, als een belofte om in een bepaalde traditie te gaan leven, om is voor jullie de leer meer dan alleen een traditie?

Vin

Berichtdoor Vin » 22 feb 2004 14:56

Sabra schreef:Als ik het goed begrijp zijn er in de Gereformeerde Gemeente dus 2 belijdenissen. De belijdenis van de leer en belijdenis van het geloof.

Wat zijn de beweegredenen om 2 belijdenissen in te stellen en welke is voor jullie persoonlijk het belangrijkst?

Zien jullie de belijdenis van de leer, en daarmee de leer zelf, als een belofte om in een bepaalde traditie te gaan leven, om is voor jullie de leer meer dan alleen een traditie?

Volgens mij begrijp je het verkeerd.

Voor zover ik het het nu begrijp (;)), lol, hebben ze ook gewoon maar 1 belijdenis. Maar in hun hart geven ze het een andere betekenis al naar gelang wat ze écht geloven. De vragen doen dus niet ter zake, er word gewoon met het hart omheen gelogen :P

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 feb 2004 08:26

Vin schreef:
Sabra schreef:Als ik het goed begrijp zijn er in de Gereformeerde Gemeente dus 2 belijdenissen. De belijdenis van de leer en belijdenis van het geloof.

Volgens mij begrijp je het verkeerd.

Voor zover ik het het nu begrijp (;)), lol, hebben ze ook gewoon maar 1 belijdenis. Maar in hun hart geven ze het een andere betekenis al naar gelang wat ze écht geloven. De vragen doen dus niet ter zake, er word gewoon met het hart omheen gelogen :P

Tjonge wat een respect spreekt hier weer uit.

Er wordt door de gergem idd minder belang aan de belijdenis toegekend. Door vele wordt het slechts gezien als toetreding tot de kerk, met de daarbij aangegeven verantwoordelijkheden. Het zou een beetje een zooitje worden als bv de tucht niet meer zou kunnen worden gehandhaafd.

Volgens vele word dus geen belijdenis van het waarzaligmakend geloof gedaan, maar slechts de intentie uitgesproken om zich bij de gergem aan te sluiten en de zaken die daar worden geleerd voor waar over te nemen.

Ik kan met daar wel iets bij voorstellen. Toch vind ik het zelf persoonlijk erg jammer. Zeker omdat ze het HA vaak als een station zien wat maar zeer weinig mensen kunnen bereiken.

Aan het HA gaan betekent wel dat iemand het waarzaligmakend geloof heeft. Dit geldt voor velen in de gergem voor belijdenis doen niet.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2004 11:04

Kortom, de doop en de belijdenis worden verkeerd gebruikt. Als het goed is bepaalt God dat je bij Zijn kerk hoort bij de doop, daar word je niet na belijdenis pas lid van. En bij belijdenis zou je die keuze van God voor jou beantwoorden... en niet jou keuze voor de kerk.

Als het echt zo gaat als hier wordt beschreven klopt er echt iets niet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 feb 2004 11:07

Marnix schreef:Kortom, de doop en de belijdenis worden verkeerd gebruikt. Als het goed is bepaalt God dat je bij Zijn kerk hoort bij de doop, daar word je niet na belijdenis pas lid van. En bij belijdenis zou je die keuze van God voor jou beantwoorden... en niet jou keuze voor de kerk.

Bij de doop hebben de ouders verantwoording over de kinderen. Bij het belijdenis doen nemen de kinderen deze kerkelijke verantwoording over.

dat het verkeerd wordt gebruikt ben ik met je eens. Maar dat ben ik zo met zo goed als alle kerkverbanden. Het oordeel komt mij niet toe. Dus dat zal ik dan ook niet doen. Wel zou je aan de boom de vruchten moeten zien. Maar ik heb meer dan genoeg aan mezelfd in deze.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 feb 2004 13:13

Johanne

ter aanvulling op de discussie of je bekeerd moet zijn ja of te nee. (om aan het avondmaal te gaan)

15 ¶ Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt gij, hetgeen ik zeg.
16 De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus?
17 Want een brood is het, zo zijn wij velen een lichaam, dewijl wij allen eens broods deelachtig zijn.
18 Ziet Israel, dat naar het vlees is; hebben niet degenen, die de offeranden eten, gemeenschap met het altaar?
19 Wat zeg ik dan? Dat een afgod iets is, of dat het afgodenoffer iets is?
20 Ja, ik zeg, dat hetgeen de heidenen offeren, zij den duivelen offeren, en niet Gode; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt.
21 Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken, en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen.
22 Of tergen wij den Heere? Zijn wij sterker dan Hij?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 feb 2004 13:24

Marnix schreef:Ik heb hier wel wat moeite mee... Je moet niet alleen ja zeggen tegen God, je hart aan Hem geven.. maar ook ja tegen elke regel van de 3 formulieren van enigheid... daar heb ik wat moeite mee... als je ooit naar een andere kerk zou willen overstappen krijg je ook te horen: Ja dat gaat niet zomaar, kijk maar es waar je ja tegen hebt gezegd vroeger.

Volgens mij doe je nix met die formulieren als je belijdenis doet in de GKV. Alleen als je ambtsdrager wordt, moet je die ondertekenen.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 23 feb 2004 13:54

Marnix schreef:Kortom, de doop en de belijdenis worden verkeerd gebruikt. Als het goed is bepaalt God dat je bij Zijn kerk hoort bij de doop, daar word je niet na belijdenis pas lid van. En bij belijdenis zou je die keuze van God voor jou beantwoorden... en niet jou keuze voor de kerk.

Dat ben ik idd met je eens, ik snap het ook niet. Ik snap niet hoe je kunt instemmen met de leer van een kerk (die onderschrijft dat we via Jezus in Gods genade kunnen leven) en het niet echt geloven. Maar ik vind het ook erg jammer dat sommige kerken je niet als volwaardig lid beschouwen als je geen belijdenis hebt gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2004 13:52

Volgens mij doe je nix met die formulieren als je belijdenis doet in de GKV. Alleen als je ambtsdrager wordt, moet je die ondertekenen.

Je zegt ja tegen een aantal vragen, waaronder deze: Belijdt u dat de keer van het oude en nieuwe testament die in de apostolische geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? Ebn belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en stervern?

Met de apostolische geloofsbelijdenis ben ik het helemaal eens :) Alleen anderen vinden dat de ware en volkomen leer van de verlossing die in deze kerk geleerd wordt, ook de dordse leerregels bijvoorbeeld omvat, omdat die weer de gereformerde uitleg van de bijbel samenvat.

Terug naar “Archief”