Ik heb niet echt belijdeniscathechisatie gehad, één keer een bijeenkomst met 2 anderen die belijdenis gingen doen en een dominee (niet de dominee bij wie ik belijdenis deed, want ik deed belijdenis bij m'n ouders en ik sprak met een dominee uit een dorp hier in de buurt). Wij hadden het die keer vooral over wie God, Jezus en de Heilige Geest. De verschillende geschriften hebben we verder niet doorgenomen.1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?
Daarnaast had ik ook veel contact met een jeugdouderling, die mij echt duidelijk gemaakt heeft wat het geloof inhoudt.
Ik heb heel duidelijk belijdenis gedaan om te laten zien dat ik voor GOd en Jezus kies, de leer was voor mij niet van belang. De vragen waarmee ik ingestemd heb (Heidelbergse Cathechismus)2.Verder las ik in het andere topic dat in iedere kerk belijdenis weer iets anders inhoudt. Bij de ene doe je belijdenis van de leer van de kerk en bij anderen van het geloof. Ook zag ik belijdenisvragen die weer echt totaal verschilden van die die ik ga krijgen. Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.
Ten eerste: Gelooft gij, dat de waarheid Gods, die in het Oude en het Nieuwe Testament geopenbaard is, in de artikelen van het christelijk geloof beleden en in de christelijke kerk geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is?
Ten tweede: Gelooft gij Gods verbondsbelofte, u in uw doop betekend en verzegeld, en belijdt gij, thans de toegan tot het heilig avondmaal vragende, dat gij u vanwege uw zonden mishaagt, voor God veroormoedigt en uw leven buiten uzelf zoekt in Jezus Christus, de enige Zaligmaker?
Ten derde: Verklaart gij, dat het uw oprechte voornemen is, God de Here lief te hebben en te dienen naar zijn Woord, tegen de zonde en de wereld te strijden en in het belijden van zijn naam voor de mensen door Gods genade trouw te blijven in leven en in sterven?
Ten vierde: Verklaart gij, dat het uw oprechte begeerte is, u getrouw te stellen onder de bediening van het Woord en de sacramenten, en belooft gij u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en de tucht der kerk en mede te arbeiden aan de opbouw van de gemeente van Christus?
Nee, niet gehad3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?
Ik ben aan het avondmaal gegaan. Ik vind eigenlijk dat iedereen die Jezus als Verlosser aangenomen heeft aan het avondmaal mag. Je geloof hangt mijns inziens niet af van het al dan niet gedaan hebben van belijdenis.4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?