Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 20:01

Hier een lesje bijbelgeschiedenis Johan100
https://www.youtube.com/watch?v=UrDT0gBfewk

En hier hoe het monotheisme ontstaan is. (https://www.youtube.com/watch?v=FFdZm59xgUA)
Misschien moet je je pijlen op hindoeïsme gaan schieten?
Laatst gewijzigd door heintje op 18 aug 2016 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 aug 2016 20:05

Ach schei toch uit! Daar heb ik m'n eigen bronnen wel voor. Zal trouwens niet veel soeps zijn, want het wordt gefilterd. Ga jij die linkjes nu maar lezen als je geïnteresseerd bent. Maar nee hoor, het boeit je allemaal helemaal niets. Gewoon lekker zeuren hier zo.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 20:07

Ja daag. Wel de gaten in islam weten te schieten maar niet in je eigen godsdienst! Hoezo bevooroordeeld?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 aug 2016 20:56

JeeWee schreef:Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?
(...)
Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...
De gedachten die bij mij opkomen als ik dit lees, zijn woorden uit de Bijbel:

Elia zei (tot 2 keer toe):

1 Kon. 19:10 en 14: Ik heb mij zeer voor de HEERE, de God van de legermachten, ingezet. De Israëlieten hebben immers Uw verbond verlaten, Uw altaren omvergehaald en Uw profeten met het zwaard gedood. Ik alleen ben overgebleven, en zij staan mij naar het leven om het mij te benemen.

Het antwoord van de Heere is het volgende:
1 Kon. 19:18 Maar Ik zal er in Israël zevenduizend overlaten, allen die de knieën niet gebogen hebben voor de Baäl, en allen van wie de mond hem niet gekust heeft.

Ons zicht is soms beperkt, denk ik dan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 18 aug 2016 21:10

Met de wereldwijde oorlog tegen de sektarische fundamentalisten (IS, Al Qaida etc), lijkt het einde nakende voor wereldbeschouwingen die menen dat God alleen in hún eigen sektetje werkzaam is en de rest "ongelovige honden" zouden zijn.
De toekomst is aan de mystiek, die alle begrenzingen overbrugt en wegvaagt.
Spirituele filosofie en ondogmatische praktische spiritualiteit hebben de toekomst, niet de religieuze "lege grachten".

Het komt door ons hogere onderwijs en de almaar groeiende invloed van een universeel aanvaarde rationele manier van denken dat dit soort achterlopende ('achterlijke' klinkt zo cru) sektarische ideeen nog maar door enkelen worden omarmd. Wat dat betreft is er al waarlijk een nieuwe tijd aangebroken voor de mensheid. Mij geeft dat een optimistisch gevoel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2016 22:02

Is niet echt een reactie op mijn reactie maar om de vraag uit het filmpje te beantwoorden: dan kom je dus weer op liefde uit. God houdt van je en wil een relatie met je. Als jij verliefd bent op een vrouw en zij zegt: ik ga gewoon lekker met een ander er vandoor "waarom zou je dat erg vinden, als ik maar aardig ben en goede dingen doe vindt je dat vast niet erg" ben je daar toch niet blij mee. En dat is HET onderscheid tussen het christendom en andere religies. God is liefde, houdt van mensen en wil een persoonlijke relatie met hem. Christenen zullen dat kennen, de liefde van God voor je... En je probeert dat ook terug te geven. Daarom loof je God, aanbidt je Hem.

Dat punt snappen veel mensen niet. Logisch misschien als je God niet kent en denkt dat je vanalles moet en niets mag. Ik kan je niet uitleggen hoe het is om verliefd te zijn op iemand die je niet kent. Of waar je een totaal verkeerd beeld van hebt. Ik kan alleen vertellen van hoe ik dat beleef. Daar zot geen moeten bij. Net als dat ik mijn vrouw niet moet aanbidden. Maar als veel van elkaar houdt doe je dat vanzelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 22:17

En waar in de bijbel kan ik "God is liefde" filteren?
"God is liefde" zeg je heel gemakkelijk en daarom moet ik op het christendom inzetten. Maar hoe kom je aan die wijsheid? Hoe weet je dat?
Ik lees eerst 1 Kronieken 21
en dan deuteronomium 3
om vervolgens 2 Koningen 10:18-27 te lezen

En dan moet ik concluderen: God is liefde? Ik zet mijn kaarten wel in op het boeddhisme als je het niet erg vindt.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 22:20

vreemdeling schreef:Met de wereldwijde oorlog tegen de sektarische fundamentalisten (IS, Al Qaida etc), lijkt het einde nakende voor wereldbeschouwingen die menen dat God alleen in hún eigen sektetje werkzaam is en de rest "ongelovige honden" zouden zijn.
De toekomst is aan de mystiek, die alle begrenzingen overbrugt en wegvaagt.
Spirituele filosofie en ondogmatische praktische spiritualiteit hebben de toekomst, niet de religieuze "lege grachten".

Het komt door ons hogere onderwijs en de almaar groeiende invloed van een universeel aanvaarde rationele manier van denken dat dit soort achterlopende ('achterlijke' klinkt zo cru) sektarische ideeen nog maar door enkelen worden omarmd. Wat dat betreft is er al waarlijk een nieuwe tijd aangebroken voor de mensheid. Mij geeft dat een optimistisch gevoel.

Mag ik een humane seculiere wetenschappelijk georiënteerde maatschappij voorstellen zonder vooroordelen, dogma's en alwetende autoriteiten?
Daniel Patrick Moynihan

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2016 23:00

heintje schreef:En waar in de bijbel kan ik "God is liefde" filteren?
"God is liefde" zeg je heel gemakkelijk en daarom moet ik op het christendom inzetten. Maar hoe kom je aan die wijsheid? Hoe weet je dat?
Ik lees eerst 1 Kronieken 21
en dan deuteronomium 3
om vervolgens 2 Koningen 10:18-27 te lezen

En dan moet ik concluderen: God is liefde? Ik zet mijn kaarten wel in op het boeddhisme als je het niet erg vindt.

Misschien moet je je meer focussen op wat Jezus zegt dan...God had de wereld zo lief dat Hij Jezus stuurde zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Door Jezus, wat Hij deed en zei, zie je dat. En dat ontdek je dan vanzelf. Dat God liefde is merk ik in wat Hij voor me doet, wat Hij aan me geeft, wat Hij tegen me zegt. Ik zou willen dat je dat ook mag gaan ontdekken. Maar van iemand gaan houden kan alleen als je iemand ook een kans geeft en niet door bij alle intenties vraagtekens te zetten. Hoe weet je dat een vrouw van je houdt? Waar staat dat? Waar vind je daar zwart op wit bewijzen voor? En dan kan je stellen dat er tal van leuke vrouwen zijn. Maar hoe ontdek je dan welke de ware is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 18 aug 2016 23:15

JeeWee schreef:Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen, dan betekent dat dus dat 7 miljard mensen er dus faliekant naast zitten.
Ik bedoel dit beslist niet spottend, maar ik wil het wel duidelijk maken: Hoeveel plaats moet er dan wel niet zijn in de hel?
Als ik dit schrijf om 09:19 uur, zijn er VANDAAG wereldwijd al 64.233 mensen gestorven.
Dar zou betekenen dat er alleen vandaag al minimaal 64.169 zijn overleden die er helemaal naast zaten met hun geloof of ongeloof en dus voor eeuwig verloren zouden zijn...

Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...

Zomaar een gedachte die bij mij opkomt: gaan er bij jou ook zulke vragen rijzen als een overgrote meerderheid tegen een standpunt is dat jij bezigt? Of lijkt dit slechts een schijnbare inconsequentie?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 aug 2016 04:01

elbert schreef:De gedachten die bij mij opkomen als ik dit lees, zijn woorden uit de Bijbel:

Elia zei (tot 2 keer toe):

1 Kon. 19:10 en 14: Ik heb mij zeer voor de HEERE, de God van de legermachten, ingezet. De Israëlieten hebben immers Uw verbond verlaten, Uw altaren omvergehaald en Uw profeten met het zwaard gedood. Ik alleen ben overgebleven, en zij staan mij naar het leven om het mij te benemen.

Het antwoord van de Heere is het volgende:
1 Kon. 19:18 Maar Ik zal er in Israël zevenduizend overlaten, allen die de knieën niet gebogen hebben voor de Baäl, en allen van wie de mond hem niet gekust heeft.

Ons zicht is soms beperkt, denk ik dan.
Hmm, Elia zal wel gewoon een pessimistische bui gehad hebben denk ik. Hij wist best dat hij niet alléén overgebleven was, want vlak vóór de confrontatie zocht hij de Godvrezende Obadja op; en die vertelde hem dat hij 100 profeten van de Heer in leven had gehouden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 19 aug 2016 09:14

Marnix schreef:Misschien moet je je meer focussen op wat Jezus zegt dan...God had de wereld zo lief dat Hij Jezus stuurde zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Door Jezus, wat Hij deed en zei, zie je dat. En dat ontdek je dan vanzelf. Dat God liefde is merk ik in wat Hij voor me doet, wat Hij aan me geeft, wat Hij tegen me zegt. Ik zou willen dat je dat ook mag gaan ontdekken. Maar van iemand gaan houden kan alleen als je iemand ook een kans geeft en niet door bij alle intenties vraagtekens te zetten. Hoe weet je dat een vrouw van je houdt? Waar staat dat? Waar vind je daar zwart op wit bewijzen voor? En dan kan je stellen dat er tal van leuke vrouwen zijn. Maar hoe ontdek je dan welke de ware is?

Maar Marnix, ik lees dan o.a:
Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden? (Mattheus 23:33)
Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt. (Hebreeën 12:6)
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. (Lukas 14:26)
Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. (Mattheus 10:35)
Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard. (Lukas 22:36)

Maar ik snap waarom ik zo verward ben. Volgens Marcus houdt Jezus nl. zijn leer opzettelijk geheim zodat zo min mogelijk mensen het zullen begrijpen en gered zullen worden.
(Marcus 4:11-12) En Hij zeide tot hen: Het is u gegeven te verstaan de verborgenheid van het Koninkrijk Gods; maar dengenen, die buiten zijn, geschieden al deze dingen door gelijkenissen; Opdat zij ziende zien, en niet bemerken, en horende horen, en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd, bekeren en hun de zonden vergeven worden.
en
(Marcus 4:34) En zonder gelijkenis sprak Hij tot hen niet; maar Hij verklaarde alles Zijn discipelen in het bijzonder.

en nu weet ik nog niet of ik misschien toch beter niet moslim kan worden. Kijk maar:
De reden waarom mensen zich tot de islam bekeren is heel duidelijk en simpel. Allah, geprezen en verheven is Hij, leidt wie Hij wilt, wanneer Hij dat wilt. En aangezien dit de enige ware reden is waarom mensen daadwerkelijk de islam binnentreden is dit eigenlijk genoeg om deze video op dit moment te beëindigen. De vraag is simpelweg beantwoord.

In de islam dien je respect te hebben voor je buurman ongeacht zijn geloof.
In de islam dien je je in de maatschappij te gedragen met hoge normen en waarden, verplicht.
In de islam bestaat een ongelofelijke hoeveelheid respect voor vrouwen, meer dan ik ooit ergens anders ben tegengekomen in mijn leven.
In de islam wordt op een eerlijke en zeer rechtvaardige manier geoordeeld en beoordeeld.

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan maar er is zo veel om op te noemen dat je beter zelf eens onderzoek zou moeten doen naar wat de islam nou werkelijk inhoud.

Van http://waaromislam.be/de-islam/waarom/w ... orden.html

En als er 2 tegenstrijdige waarheidsclaims worden gedaan in b.v. de biologie of fysica , wil ik eerst uitzoeken welke uitleg het beste past bij de claim.
Onmogelijk bij religie!
Onmogelijk.
Want natuurlijk kan ik positieve passages van Jezus vinden (maar heeft Jezus ze ook werkelijk gesproken? Is de bijbel betrouwbaar?) en zo kan ik Mohammed de hemel inprijzen om zijn uitpraken. "De inkt van de geleerden is meer waard dan het bloed van de martelaren." Of wat dacht je van: "Geduld is de sleutel tot tevredenheid."
Boeddha brengt het er wat dat betreft NOG beter vanaf! https://citaten.net/zoeken/citaten_van-boeddha.html
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 19 aug 2016 09:19

Het verwerpen van grote delen van de christelijke bijbelboeken zou mij er niet automatisch van weerhouden te geloven in de absolute liefde van God of zelfs de autoriteit van Jezus als Heer. Zelfs in een berg huisvuil kan een doos met gouden sierraden terecht gekomen zijn.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 19 aug 2016 09:48

vreemdeling schreef:Zelfs in een berg huisvuil kan een doos met gouden sierraden terecht gekomen zijn.

Een mooi vergelijk met de bijbel =D>
Want eerlijk is eerlijk. Vrijwel het hele OT kan al, als ik de vergelijking die je maakt mag doortrekken, bij het huisvuil. Desgewenst kan ik je ruim 1300 gruwelijkheden tonen.
Het NT komt er dan beter vanaf. Hier kan ik je, als je belangstelling hebt, 165 dubieuze wrede passages geven.
Het wordt dus echt enorm zoeken naar die gouden sieraden. En ik denk dat ze te zeer vervuild zijn om nog iets mee te kunnen doen.
Maar goed, jij behoort wrschl. tot die 4 promille en weet de sieraden nog wel te waarderen. En dat zou God dan weer apprecieren. Ik vind het een wat vreemde constructie.
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 19 aug 2016 10:03

Ik wil de christelijke bijbel niet 1-op-1 vergelijken met een berg huisvuil.
Ook in het Joodse deel van de christelijke bijbelverzameling staan zeer waardevolle teksten.
Ik hoor niet bij die 4 promille, in de middeleeuwen zou ik hier vanwege mijn mystieke visie op de historische Jezus op de brandstapel geeindigd zijn.
Je kunt de waardevolle nieuw-testamentische teksten inderdaad met moeite pas ontdoen van de vele aanpassingen, maar het is mogelijk, mede dankzij het vele werk van theologen en deskundige leken.
Laatst gewijzigd door vreemdeling op 19 aug 2016 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”