Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
De gedachten die bij mij opkomen als ik dit lees, zijn woorden uit de Bijbel:JeeWee schreef:Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?
(...)
Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...
heintje schreef:https://www.youtube.com/watch?v=fyjUoDFnaBk
vreemdeling schreef:Met de wereldwijde oorlog tegen de sektarische fundamentalisten (IS, Al Qaida etc), lijkt het einde nakende voor wereldbeschouwingen die menen dat God alleen in hún eigen sektetje werkzaam is en de rest "ongelovige honden" zouden zijn.
De toekomst is aan de mystiek, die alle begrenzingen overbrugt en wegvaagt.
Spirituele filosofie en ondogmatische praktische spiritualiteit hebben de toekomst, niet de religieuze "lege grachten".
Het komt door ons hogere onderwijs en de almaar groeiende invloed van een universeel aanvaarde rationele manier van denken dat dit soort achterlopende ('achterlijke' klinkt zo cru) sektarische ideeen nog maar door enkelen worden omarmd. Wat dat betreft is er al waarlijk een nieuwe tijd aangebroken voor de mensheid. Mij geeft dat een optimistisch gevoel.
heintje schreef:En waar in de bijbel kan ik "God is liefde" filteren?
"God is liefde" zeg je heel gemakkelijk en daarom moet ik op het christendom inzetten. Maar hoe kom je aan die wijsheid? Hoe weet je dat?
Ik lees eerst 1 Kronieken 21
en dan deuteronomium 3
om vervolgens 2 Koningen 10:18-27 te lezen
En dan moet ik concluderen: God is liefde? Ik zet mijn kaarten wel in op het boeddhisme als je het niet erg vindt.
JeeWee schreef:Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen, dan betekent dat dus dat 7 miljard mensen er dus faliekant naast zitten.
Ik bedoel dit beslist niet spottend, maar ik wil het wel duidelijk maken: Hoeveel plaats moet er dan wel niet zijn in de hel?
Als ik dit schrijf om 09:19 uur, zijn er VANDAAG wereldwijd al 64.233 mensen gestorven.
Dar zou betekenen dat er alleen vandaag al minimaal 64.169 zijn overleden die er helemaal naast zaten met hun geloof of ongeloof en dus voor eeuwig verloren zouden zijn...
Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...
Hmm, Elia zal wel gewoon een pessimistische bui gehad hebben denk ik. Hij wist best dat hij niet alléén overgebleven was, want vlak vóór de confrontatie zocht hij de Godvrezende Obadja op; en die vertelde hem dat hij 100 profeten van de Heer in leven had gehouden.elbert schreef:De gedachten die bij mij opkomen als ik dit lees, zijn woorden uit de Bijbel:
Elia zei (tot 2 keer toe):
1 Kon. 19:10 en 14: Ik heb mij zeer voor de HEERE, de God van de legermachten, ingezet. De Israëlieten hebben immers Uw verbond verlaten, Uw altaren omvergehaald en Uw profeten met het zwaard gedood. Ik alleen ben overgebleven, en zij staan mij naar het leven om het mij te benemen.
Het antwoord van de Heere is het volgende:
1 Kon. 19:18 Maar Ik zal er in Israël zevenduizend overlaten, allen die de knieën niet gebogen hebben voor de Baäl, en allen van wie de mond hem niet gekust heeft.
Ons zicht is soms beperkt, denk ik dan.
Marnix schreef:Misschien moet je je meer focussen op wat Jezus zegt dan...God had de wereld zo lief dat Hij Jezus stuurde zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Door Jezus, wat Hij deed en zei, zie je dat. En dat ontdek je dan vanzelf. Dat God liefde is merk ik in wat Hij voor me doet, wat Hij aan me geeft, wat Hij tegen me zegt. Ik zou willen dat je dat ook mag gaan ontdekken. Maar van iemand gaan houden kan alleen als je iemand ook een kans geeft en niet door bij alle intenties vraagtekens te zetten. Hoe weet je dat een vrouw van je houdt? Waar staat dat? Waar vind je daar zwart op wit bewijzen voor? En dan kan je stellen dat er tal van leuke vrouwen zijn. Maar hoe ontdek je dan welke de ware is?
vreemdeling schreef:Zelfs in een berg huisvuil kan een doos met gouden sierraden terecht gekomen zijn.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten