Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Levensmoe

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 11:26

@_Sjors_, Hoe jij op mij overkomt is als volgt: Je ziet een onderwerp op het forum voorbijkomen, je plaatst er zonder gehinderd te worden door enige accurate kennis je (vaak ongenuanceerde) mening onder.
Vandaar mijn eerdere opmerking over een toontje lager zingen.
Maar dat terzijde.

On topic:
Ik vind dat de regels zoals ze nu in Nederland gelden goed zijn.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 25 jan 2016 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 11:26

-

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 11:31

Tante Pollewop schreef:@_Sjors_, Hoe jij op mij overkomt is als volgt: Je ziet een onderwerp op het forum voorbijkomen, je plaatst er zonder gehinderd te worden door enige accurate kennis je (vaak ongenuanceerde) mening onder.
Vandaar mijn eerdere opmerking over een toontje lager zingen.
Maar dat terzijde.

Hoe zaken op u overkomen, is uw zaak. Als u van mening bent dat ik flauwekul aan het verkondigen ben, dan raad ik u aan om niet in discussie te gaan met mij.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 11:36

Ik vind het prima dat je flauwekul schrijft, en ik heb er ook nog wel lol in om erop in te gaan. Maar het is de toon die de muziek maakt. Je spreekt nogal vanuit de hoogte, en dat is irritant.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 11:39

Tante Pollewop schreef:Je spreekt nogal vanuit de hoogte, en dat is irritant.

Beter spreekt u voor u zelf, ipv uw mening te generaliseren. Dus:

Ik vind u nogal vanuit de hoogte spreken en ik vind dat irritant.

Groet,

Sjors.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 11:42

Juist ja. Dat bedoel ik dus. :-oo

meribel schreef:wel of niet een chemokuur met minimale kans op slagen?
Wanneer ben je dan onchristelijk bezig? Als je het juist niet doet of als je het juist wel doet?

Precies, deze vragen zijn zo ingewikkeld..

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 11:45

Tante Pollewop schreef:Juist ja. Dat bedoel ik dus. :-oo

Zeg dat dan ook.

Tante Pollewop schreef:Precies, deze vragen zijn zo ingewikkeld..

Nu gaat u gelijk weer de fout in... U vind deze vragen zo ingewikkeld.

Groeten,

Sjors.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 11:55

Chaya schreef:Is dat niet met elkaar in tegenstelling? Als je levensmoe bent, kun je dan nog voor je recht strijden?
Ik denk dat het afhangt van de definitie van levensmoe. Misschien heb jij er beelden bij van iemand die niet veel meer doet dan op bed liggen. Deze man vind blijkbaar dat hij klaar is met leven.

Chaya schreef:Omdat hier mensen met verschillende achtergronden op het forum aanwezig zijn, wil ik die eens vragen, wat zij van die pil vinden en wanneer deze verstrekt zou mogen worden.
De regels zoals die nu in de Nederlandse wet staan zijn wat mij betreft goed. Het is niet voor niets dat maar 6 van de 94 aanvragen in dat Schweitzer ziekenhuis zijn gehonoreerd..
Wat ik bij deze man zie, is de angst voor lijden. onnodig lijden lijkt me niet noodzakelijk, maar in zijn situatie zou ik geloof ik nog maar het beste ervan maken. Zeker als je op die leeftijd nog zo fit bent.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 12:34

Tante Pollewop schreef:onnodig lijden lijkt me niet noodzakelijk

Is dit uw antwoord op wanneer die pil wel verstrekt zou mogen worden? Zo ja, wat is in uw optiek onnodig lijden?

Sjors.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 25 jan 2016 14:13

Mortlach schreef:Een wat zinloze vraag, als ik eerlijk ben. Als de arts niet christen is, zal hij/zij zich uiteraard niets van het christendom aantrekken. Maar als je het een christen vraagt, zal die (waarschijnlijk) zeggen dat die arts zich daar wél wat van moet aantrekken.

De levensvisie bepaald in dit geval de uitkomst. De vraag lijkt mij wel zinvol omdat als er negatief op wordt geantwoord er een bepaalde levensvisie wordt opgedrongen. Verder denk ik dat een arts hier voor zichzelf moet bepalen of hij (of zij) er wel of niet aan meewerkt. Dit soort zaken zijn te zwaar om te 'verplichten' aan mee te werken, wat mijns insziens bijvoorbeeld wel kan bij het sluiten van een homohuwelijk (ambtenaren zijn verplicht homo's te huwen).

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 14:39

_Sjors_ schreef:Is dit uw antwoord op wanneer die pil wel verstrekt zou mogen worden? Zo ja, wat is in uw optiek onnodig lijden?

Bijvoorbeeld wanneer iemand een terminaal is en dreigt te stikken. Of bij de laatste fase bij kanker. Vaak wordt iemand dan palliatief gesedeerd, maar wanneer de patiënt de wens heeft om d.m.v. zo'n pil die fase over te slaan heb ik daar geen bezwaren tegen. Overigens is het op dit moment ook mogelijk om dan voor euthanasie te kiezen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2016 15:55

Tante Pollewop schreef:Ik denk dat het afhangt van de definitie van levensmoe. Misschien heb jij er beelden bij van iemand die niet veel meer doet dan op bed liggen. Deze man vind blijkbaar dat hij klaar is met leven.

Deze meneer was alive and kicking, staat nog volop in het leven en dan vind ik het begrip levensmoe een beetje vreemd. Ik heb geen beeld dat je dan de hele dag op bed zou liggen, maar dat je je toch niet meer bezig houdt met alle dingen van deze wereld.

De persoon in kwestie wil een pil voor het geval dat hij..... dus hij wil zelf het moment kiezen om "uit te stappen".
Dit gaat dus niet over uitzichtloos lijden, of zeer hoge ouderdom met inbegrip van lichamelijke of geestelijke afhankelijkheid.
Men wil eigenlijk dat iedereen zo'n pil zou moeten krijgen. Terwijl zelfdoding in Nederland strafbaar is. (hoe lang nog?)

Overigens is euthanasie niet zo simpel. Ik las in een artikel van Hugo Borst dat zijn ouders destijds een formulier hadden geschreven, maar dat de huisarts bezwaren opwerpt. (Moeder B. is dementerende en verblijft in een verpleeghuis.)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 16:15

Tante Pollewop schreef:Bijvoorbeeld wanneer iemand een terminaal is en dreigt te stikken. Of bij de laatste fase bij kanker. Vaak wordt iemand dan palliatief gesedeerd, maar wanneer de patiënt de wens heeft om d.m.v. zo'n pil die fase over te slaan heb ik daar geen bezwaren tegen. Overigens is het op dit moment ook mogelijk om dan voor euthanasie te kiezen.

De weg van een Christen is sowieso geen makkelijke. Er is voortdurend lijden en strijd. Ziekte en lijden, zo denk ik vaak, maakt gelovigen meer op hun Heer Jezus lijken dan in tijden van gezondheid.

Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen (Jesaja 53:3).

De lijdende Redder wordt door lijdende discipelen immers beter begrepen. Ik vertrouw op wat God beloofd in Zijn Woord, mocht het zo ver komen:

Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.
(1 Kor.10:13)

God zal niet toestaan dat Zijn kinderen te veel pijn lijden. God zal precies op tijd ons uit de strijd wegnemen. Hij zal nooit toestaan dat de pijn onze goede gedachten over Hem vernietigd. Daar vertrouw ik op en dat deed mijn lieve oma ook.

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 26 jan 2016 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 22:15

Sorry hoor, maar wat een vroom gel*l. Er zijn zat mensen die enorm lijden, honger hebben, letterlijk creperen. En dan zeg jij dat God hen precies genoeg geeft? Daar kan ik echt helemaal niets mee.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 jan 2016 22:42

Sjors:
God zal precies op tijd ons uit de strijd wegnemen.

En hoe doet Hij dat dan?
Via mensenhanden? ( een palliatief middel, een pistool, een medicijn)
Of anders?

Terug naar “[Religie] - Open forum”