mona schreef:Ik vind het best een mooie vraag. Maar of het er iets echt toe doet in de hemel, weet ik niet.
God schiep de mens naar Zijn beeld. Wij weten ook niet hoe zich dat verhoud naar de vrouw toe, want God maak zich bekend als mannelijk. Maar God zag dat voor de zondeval dat het goed was, wat Hij gemaakt had.
Hoe ons lichaam in hemel, of op de nieuwe aarde zal zijn, man of vrouw, dat wordt ons niet duidelijk geopenbaard. Het is dus niet in die zin, zo belangrijk, dat we er heel veel waarde aan moeten toekennen. Maar dat er een bepaalde belangstelling voor is, begrijp ik wel.
Want ik ben hier op aarde al zoveel jaren een vrouw, heel mijn wezen is vrouw en ik kan onmogelijk anders denken, en zijn dan vrouw. Ook in mijn geloofsleven ben ik vouw, met wellicht meer gevoel, en minder ratio dan een man. Ik kan met mijn menselijk verstand niet nagaan hoe het zal zijn anders te wezen dan een vrouw. En ook niet, wat het betekent een verheerlijkt lichaam te hebben.
We weten wel dat dit lichaam, waarin we nu ons leven leven, verheerlijkt zal worden, omdat we anders niet kunnen verblijven in nabijheid van God. Maar er staat niet dat we dan geen man of vrouw meer zijn.
Maar de opdracht om de aarde te bevolken is dan vervuld. De liefde is eeuwig, maar de sexuele daad (om zo nakomelingen te verwekken) lijkt mij niet meer aan de orde.
God maakt zich inderdaad wekend als mannelijk, hoewel hij zichzelf ook met een moeder vergelijkt.
Ik kan me echter niet voorstellen dat God "gevangen zit" in één van beide geslachten.
Hij is géén man, Hij is géén vrouw.