Waarom geslacht in hemel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Waarom geslacht in hemel?

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2015 11:29

mona schreef:Ik vind het best een mooie vraag. Maar of het er iets echt toe doet in de hemel, weet ik niet.
God schiep de mens naar Zijn beeld. Wij weten ook niet hoe zich dat verhoud naar de vrouw toe, want God maak zich bekend als mannelijk. Maar God zag dat voor de zondeval dat het goed was, wat Hij gemaakt had.
Hoe ons lichaam in hemel, of op de nieuwe aarde zal zijn, man of vrouw, dat wordt ons niet duidelijk geopenbaard. Het is dus niet in die zin, zo belangrijk, dat we er heel veel waarde aan moeten toekennen. Maar dat er een bepaalde belangstelling voor is, begrijp ik wel.
Want ik ben hier op aarde al zoveel jaren een vrouw, heel mijn wezen is vrouw en ik kan onmogelijk anders denken, en zijn dan vrouw. Ook in mijn geloofsleven ben ik vouw, met wellicht meer gevoel, en minder ratio dan een man. Ik kan met mijn menselijk verstand niet nagaan hoe het zal zijn anders te wezen dan een vrouw. En ook niet, wat het betekent een verheerlijkt lichaam te hebben.
We weten wel dat dit lichaam, waarin we nu ons leven leven, verheerlijkt zal worden, omdat we anders niet kunnen verblijven in nabijheid van God. Maar er staat niet dat we dan geen man of vrouw meer zijn.
Maar de opdracht om de aarde te bevolken is dan vervuld. De liefde is eeuwig, maar de sexuele daad (om zo nakomelingen te verwekken) lijkt mij niet meer aan de orde.

God maakt zich inderdaad wekend als mannelijk, hoewel hij zichzelf ook met een moeder vergelijkt.
Ik kan me echter niet voorstellen dat God "gevangen zit" in één van beide geslachten.
Hij is géén man, Hij is géén vrouw.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2015 12:18

Mona, God vergelijkt zich soms met een man (Vader) maar Hij is inderdaad geen man of vrouw. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken dat je in de hemel mogelijk geen man of vrouw meer bent. God zag dat het zeer goed was toen Hij man en vrouw schiep..... en beiden zijn geschapen naar Gods beeld. De man niet meer dan de vrouw.

God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 05 feb 2015 14:45

Slechts in de gelijkenis van de arme Lazarus wordt melding gemaakt van herkenning in het hiernamaals, en laat dat nu net niet het onderwerp van deze gelijkenis zijn.

Wie kan voor mij aantonen (niet met nog duizenden anderen veronderstellen dus) dat het hier om een gelijkenis gaat?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2015 15:12

Slechts in de gelijkenis van de arme Lazarus wordt melding gemaakt van herkenning in het hiernamaals, en laat dat nu net niet het onderwerp van deze gelijkenis zijn.

ben db bd schreef:Wie kan voor mij aantonen (niet met nog duizenden anderen veronderstellen dus) dat het hier om een gelijkenis gaat?

Hoewel ik er geen seconde aan twijfel: aantonen kan ik het niet...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2015 15:19

StillAwake schreef:Hoewel ik er geen seconde aan twijfel: aantonen kan ik het niet...

In geen enkele gelijkenis komt een naam voor, behalve in deze.
Daarom wordt gedacht dat dit geen gelijkenis was, maar waar gebeurd.
Omdat Lazarus bij naam genoemd werd dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2015 15:33

Chaya schreef:In geen enkele gelijkenis komt een naam voor, behalve in deze.
Daarom wordt gedacht dat dit geen gelijkenis was, maar waar gebeurd.
Omdat Lazarus bij naam genoemd werd dus.
De reden waarom gedacht wordt dat dit geen gelijkenis is, is volgens mij gewoon omdat het er niet bij staat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 05 feb 2015 18:13

ben db bd schreef:Wie kan voor mij aantonen (niet met nog duizenden anderen veronderstellen dus) dat het hier om een gelijkenis gaat?

Lukas 8:5...................Een zaaier ging uit....................
Lukas 10:30................Een zeker mens kwam af...........
Lukas 11:5.................Wie van u................................
Lukas 11:33................Niemand die.............................
Lukas 12:16................Een rijk mens...........................
Lukas 12 :42...............Wie is dan................................
Lukas 13:6.................Een zeker man.........................
Lukas 14:16................Een zeker mens........................
Lukas 15:4.................Wat mens................................
Lukas 15:11................Een zeker mens........................
Lukas 16:1..................Er was een rijk mens.................
Lukas 16:19................Er was een zeker rijk mens.........
Lukas 17:7..................Wie van u heeft........................
Lukas 18:2..................Er was een zeker rechter............
Lukas 18:10................Twee mensen gingen op.............
Lukas19:12.................Een zeker welgeboren man.........
Lukas20:9...................Een zeker mens........................

Verder staat er niet bij elke gelijkenis bij, dat het een gelijkenis betreft.
Dat het niet bij Lukas 16:19 genoemd wil in mijn ogen niet zeggen dat het geen gelijkenis kan zijn.

De aanhef doet sterk vermoeden dat het een gelijkenis betreft.

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 feb 2015 03:09

Voor mij maakt het niet veel uit of het wel of niet een gelijkenis is, want Jezus' gelijkenissen gingen gewoon over bestaande situaties.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2015 12:30

StillAwake schreef:Hoewel ik me best in de mening van deze man kan vinden, is het een mening van een man, die slechts ten dele Bijbels gebaseerd is.
Hoe achtenswaardig dhr. Brakel wellicht ook is: zijn mening is niet de absolute waarheid.

Tja, en er zijn 0 verhalen dat er geen herkenning zou zijn. Dus ik ga er vanuit dat het er is. Waarom zou het er eigenlijk niet zijn? We zijn daar echt niet vergeten wat we hier op aarde hebben meegemaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 feb 2015 12:37

StillAwake schreef:Hoewel ik me best in de mening van deze man kan vinden, is het een mening van een man, die slechts ten dele Bijbels gebaseerd is.
Hoe achtenswaardig dhr. Brakel wellicht ook is: zijn mening is niet de absolute waarheid.

Marnix schreef:Tja, en er zijn 0 verhalen dat er geen herkenning zou zijn. Dus ik ga er vanuit dat het er is. Waarom zou het er eigenlijk niet zijn? We zijn daar echt niet vergeten wat we hier op aarde hebben meegemaakt.

We weten het gewoon niet Marnix! Of je elkaar daar herkent: ik geloof van wél, maar weet het niet.
Anderen geloven van niet, maar weten het ook niet.
Het zal er voor ons ook niet toe doen in dit leven...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2015 16:36

Ik denk dat het er wel toe doet. Het heeft te maken wie je daar bent. Ben je daar iemand anders? Of ben je jezelf, maar dan volmaakt? En als je jezelf bent vormt wat je hier meemaakt je toch ook? Nogmaals, de Bijbel heeft het op 1 plek wel over herkenning en op 0 plekken over dat er geen herkenning zou zijn. Dan lijkt het me zeer waarschijnlijk dat het daar wel is. Op Bijbelse gronden.

Het enige tegenargument wat ik wel eens heb gehoord tegen herkenning is: Dan ontmoet je degene met wie je getrouwd was en denk je: Oh ja, toen waren we samen. Of je ontmoet iemand die je vroeger enorm gepest heeft en dan voel je de pijn weer. Dus zal er geen herkenning zijn. Dat lijkt me echter geen valide argument. Je zal ontdekken dat diegene spijt had en naar Christus is gegaan met de schuld... en vergeven is. Zou je dan elkaar niet vergeven en blij zijn die ander te ontmoeten? Herkenning maakt de blijdschap, dankbaarheid en liefde alleen maar groter. Ik ben ervan overtuigd dat daar herkenning is. Ik ben het er niet mee eens dat we het gewoon niet kunnen weten. Er zijn genoeg redenen om te geloven dat het zo is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”