gravo schreef:@ Mortlach
Wederom heldere antwoorden, waarvoor dank. Ik heb groot respect voor je eerlijkheid.
Misschien is het wel beter om jezelf humanist of toch maar boeddhist te noemen. Vanwege de door jouw genoemde waarden.
Naar mijn gevoel, maar iedereen is daarin natuurlijk vrij, is 'atheïsme' een vrij negatief begrip. In de trand van: het is pas goed als er vooral géén God is (terwijl de definitie van 'God' op zich al heel problematisch is) of we daar nu iets voor in de plaats kunnen zetten of niet.
Dat is antitheisme, en dat is in mijn ogen een weinig behulpzame filosofie (het is wat Quixotisch), als je het dat al kunt noemen. Ik heb geen enkele moeite met humanist, boeddhist en atheist, ook niet in combinaties met elkaar

Bovendien heeft 'atheïsme' ook connotaties met vooral politieke bewegingen zoals marxisme en andere politieke stromingen die mensen een zeer materialistische levensopvatting hebben opgedrongen.
Ik vind het om die reden moeilijk om 'atheïsme' en 'spiritualiteit' samen te brengen.
Daarbij komt ook nog eens dat het begrip 'atheïsme' filosofisch gezien wat afgedaan schijnt te hebben (met de toetreding tot het postmoderne tijdperk).
Tja, net zoals religies is ook 'het-gebrek-aan-religie' door mensen enorm misbruikt. Ik probeer het eerste geen invloed te laten hebben op mijn kijk op geloof, en het tweede geen invloed op het gebrek eraan. Maar goed, ik geef direct toe dat spiritualiteit en atheisme niet direct een voor de hand liggende combinatie is.
Maar goed, it's up to you.
gravo
PS. Vraagje naar aanleiding van boeddhist zijn. "Alle leven is lijden" zegt de boeddhist. Dat sluit natuurlijk aan bij de oneerlijkheid van de werkelijkheid, maar zit er in de oplossing die het boeddhisme hiervoor biedt ook geen erkenning van het problematische hiervan? Is onthechting ook geen bevrijding van deze wetmatigheid en past het boeddhisme daarmee ook niet in dezelfde religieuze behoefte, waar ik het over had?
Ja, natuurlijk. Het Boeddhisme is een systeem dat oplossingen zoekt voor de moeilijkheden waar mensen doorheen de geschiedenis mee hebben geworsteld. En voor mij persoonlijk zijn het oplossingen waar ik wat mee aankan. Het houdt het bij jezelf in plaats van een externe oorzaak/oplossing voor het probleem te postuleren.