Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef:Juist omdat er zo veel mensen zijn die deze taal niet gebruiken, vallen degenen die het wel doen mij enorm op. Ik vraag me dan echt af hoe dit zich vertaald in het echte leven. Of is het inderdaad jargon wat alleen onderling wordt gebruikt? Of dat deze mensen op kantoor of bij de bakker ook zo praten?
Mortlach schreef:Juist omdat er zo veel mensen zijn die deze taal niet gebruiken, vallen degenen die het wel doen mij enorm op. Ik vraag me dan echt af hoe dit zich vertaald in het echte leven. Of is het inderdaad jargon wat alleen onderling wordt gebruikt? Of dat deze mensen op kantoor of bij de bakker ook zo praten?
Bambi schreef:Nee hoor, ze praten alleen onderling zo, als ze het over geloofszaken hebben.
EenVasteBurcht schreef:En dan mogen het zoete uurtjes van korte duurtjes wezen, als men spreken mag over de kostbare werken die de HEERE aan onze gebroken ziele heeft mogen uitvoeren.
Respect man! Voel je jezelf lollig met deze uitspraken? Met deze bedoeling deze uitspraken doen (als waren het leuke geintjes), vind ik spotternij! De knipoog die je erbij hebt gezet doet daar voor mij niets vanaf. Belevingszaken tussen God en een ziel zijn geen onderwerp voor grapjes.EenVasteBurcht schreef:'Och bakker, zoudt het u believen ons te schenken van het daag'lijks brood, hetgeen de Algenoegzame HEERE ons, nietige gebroken zondaaren, om niet geschonken heeft vanuit Zijn onnoemelijke genade en het offer Christi, twee gesneden bruin en één volkoren?'
hettys schreef:
Ik ken de tale Kanaäns behoorlijk goed, ik ben ermee opgegroeid. (hoewel ik vaak dacht: waar gaat het over?) Als je ergens mee opgroeit vindt je het doodnormaal. Als je zowel in de kerk als in je sociale leven ermee bekend bent en dan zie je sommige dingen niet. Als je dan een paar jaar niet in de kerk bent geweest en je maakt weer es een dienst mee, wordt je overweldigd door het (in mijn ogen) poppenkastgehalte.
Vooral in evangelische gemeenten wordt er soms een show opgevoerd wat een mengsel is van de tale Kanaäns en moderne uitdrukkingen. Dan weet je niet wat je ziet, maar het is blijkbaar alleen voor insiders.
Het gebed wordt op theatrale manier gebruikt als 2e preek, waarin wordt gewaarschuwd voor 'dwaalleraars' enzovoorts.
Blijkt dat ik het allemaal niet aankon. In vrijzinnige kerken gaat het gelukkig wel een stuk normaler aan toe.
EenVasteBurcht schreef:Over tere zaken, heet dat. En dan mogen het zoete uurtjes van korte duurtjes wezen, als men spreken mag over de kostbare werken die de HEERE aan onze gebroken ziele heeft mogen uitvoeren.
schelpje3 schreef:Heb je daar ook kennis van EVB?
Want dat zou toch het grootste Wonder zijn he.
Ik zit graag bij deze mensen, voor mij zijn dat zoete uurtjes, waren er hier maar een paar op het forum.
Boerin schreef:Christian slang noemen ze het bij ons. Die is weer anders in de evangelische kerk, maar voor buitenstaanders minstens zo vreemd denk ik.
Ik zou zeggen: wie de schoen past trekke hem aan. Misschien ligt het er ook wel aan, dat je je altijd direct aangesproken voelt.mealybug schreef:Zo, en daarmee is iedereen weer veroordeeld.
Als ik mod was, gaf ik jou de eerste prijs voor de titel: "de bok op de haverkist".mealybug schreef:Als ik mod was gaf ik je nu een ban.
Dat is de vraag die me al dagen bezig houd. Het is alleen maar kritiek spuien op refo's, in allerlei onderwerpen en allerlei topics.rotterdam schreef:Blijft dus de vraag "waarom zou je hiermee bemoeien ? als je die kerk zelf niet bezoekt heb je er toch ook geen last van?" Waarom al deze kritiek ?
schelpje3 schreef:Ik zit graag bij deze mensen, voor mij zijn dat OOK zoete uurtjes, waren er hier maar een paar op het forum, die zo mogen spreken.
mona schreef:
Kan iemand mij zeggen waarop hij/zij op refoweb zit, terwijl hij/zij er geen enkele affiniteit mee heeft? Alleen om het kritiek kunnen leveren?
schelpje3 schreef:Heb je daar ook kennis van EVB?
Want dat zou toch het grootste Wonder zijn he.
Ik zit graag bij deze mensen, voor mij zijn dat zoete uurtjes, waren er hier maar een paar op het forum, die zo mogen spreken.
mealybug schreef:Zo, en daarmee is iedereen weer veroordeeld.
mona schreef:Ik zou zeggen: wie de schoen past trekke hem aan. Misschien ligt het er ook wel aan, dat je je altijd direct aangesproken voelt.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten