Praten mensen echt zo?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Praten mensen echt zo?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 15:47

Hoe vaak komt het nog voor dat men Jak. 5: 13-15 NIET kent als christen?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 aug 2014 17:50

Mortlach schreef:Juist omdat er zo veel mensen zijn die deze taal niet gebruiken, vallen degenen die het wel doen mij enorm op. Ik vraag me dan echt af hoe dit zich vertaald in het echte leven. Of is het inderdaad jargon wat alleen onderling wordt gebruikt? Of dat deze mensen op kantoor of bij de bakker ook zo praten?

Ik ken de tale Kanaäns behoorlijk goed, ik ben ermee opgegroeid. (hoewel ik vaak dacht: waar gaat het over?) Als je ergens mee opgroeit vindt je het doodnormaal. Als je zowel in de kerk als in je sociale leven ermee bekend bent en dan zie je sommige dingen niet. Als je dan een paar jaar niet in de kerk bent geweest en je maakt weer es een dienst mee, wordt je overweldigd door het (in mijn ogen) poppenkastgehalte.

Vooral in evangelische gemeenten wordt er soms een show opgevoerd wat een mengsel is van de tale Kanaäns en moderne uitdrukkingen. Dan weet je niet wat je ziet, maar het is blijkbaar alleen voor insiders.
Het gebed wordt op theatrale manier gebruikt als 2e preek, waarin wordt gewaarschuwd voor 'dwaalleraars' enzovoorts.

Blijkt dat ik het allemaal niet aankon. In vrijzinnige kerken gaat het gelukkig wel een stuk normaler aan toe.
Ook gif is geschapen.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 14 aug 2014 23:44

Mortlach schreef:Juist omdat er zo veel mensen zijn die deze taal niet gebruiken, vallen degenen die het wel doen mij enorm op. Ik vraag me dan echt af hoe dit zich vertaald in het echte leven. Of is het inderdaad jargon wat alleen onderling wordt gebruikt? Of dat deze mensen op kantoor of bij de bakker ook zo praten?

'Och bakker, zoudt het u believen ons te schenken van het daag'lijks brood, hetgeen de Algenoegzame HEERE ons, nietige gebroken zondaaren, om niet geschonken heeft vanuit Zijn onnoemelijke genade en het offer Christi, twee gesneden bruin en één volkoren?'

Ja hoor, gebeurt dagelijks op de Biebelbelt. ;)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 14 aug 2014 23:46

Bambi schreef:Nee hoor, ze praten alleen onderling zo, als ze het over geloofszaken hebben.

Over tere zaken, heet dat. En dan mogen het zoete uurtjes van korte duurtjes wezen, als men spreken mag over de kostbare werken die de HEERE aan onze gebroken ziele heeft mogen uitvoeren.

;)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 aug 2014 10:01

EenVasteBurcht schreef:En dan mogen het zoete uurtjes van korte duurtjes wezen, als men spreken mag over de kostbare werken die de HEERE aan onze gebroken ziele heeft mogen uitvoeren.
EenVasteBurcht schreef:'Och bakker, zoudt het u believen ons te schenken van het daag'lijks brood, hetgeen de Algenoegzame HEERE ons, nietige gebroken zondaaren, om niet geschonken heeft vanuit Zijn onnoemelijke genade en het offer Christi, twee gesneden bruin en één volkoren?'
Respect man! Voel je jezelf lollig met deze uitspraken? Met deze bedoeling deze uitspraken doen (als waren het leuke geintjes), vind ik spotternij! De knipoog die je erbij hebt gezet doet daar voor mij niets vanaf. Belevingszaken tussen God en een ziel zijn geen onderwerp voor grapjes.
Ik zal wel weer de zuurpruim zijn, of te teergevoelig. Maar ik vind het respectloos.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 aug 2014 10:05

hettys schreef:
Ik ken de tale Kanaäns behoorlijk goed, ik ben ermee opgegroeid. (hoewel ik vaak dacht: waar gaat het over?) Als je ergens mee opgroeit vindt je het doodnormaal. Als je zowel in de kerk als in je sociale leven ermee bekend bent en dan zie je sommige dingen niet. Als je dan een paar jaar niet in de kerk bent geweest en je maakt weer es een dienst mee, wordt je overweldigd door het (in mijn ogen) poppenkastgehalte.

Vooral in evangelische gemeenten wordt er soms een show opgevoerd wat een mengsel is van de tale Kanaäns en moderne uitdrukkingen. Dan weet je niet wat je ziet, maar het is blijkbaar alleen voor insiders.
Het gebed wordt op theatrale manier gebruikt als 2e preek, waarin wordt gewaarschuwd voor 'dwaalleraars' enzovoorts.

Blijkt dat ik het allemaal niet aankon. In vrijzinnige kerken gaat het gelukkig wel een stuk normaler aan toe.

Christian slang noemen ze het bij ons. Die is weer anders in de evangelische kerk, maar voor buitenstaanders minstens zo vreemd denk ik.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2014 11:15

EenVasteBurcht schreef:Over tere zaken, heet dat. En dan mogen het zoete uurtjes van korte duurtjes wezen, als men spreken mag over de kostbare werken die de HEERE aan onze gebroken ziele heeft mogen uitvoeren.

;)

Heb je daar ook kennis van EVB?
Want dat zou toch het grootste Wonder zijn he.
Ik zit graag bij deze mensen, voor mij zijn dat zoete uurtjes, waren er hier maar een paar op het forum, die zo mogen spreken.
Edit: er zit een hijger in mijn nek. ](*,)
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 15 aug 2014 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 aug 2014 11:18

schelpje3 schreef:Heb je daar ook kennis van EVB?
Ik zit graag bij deze mensen, voor mij zijn dat zoete uurtjes, waren er hier maar een paar op het forum.

Zo, en daarmee is iedereen weer veroordeeld.
Als ik mod was gaf ik je nu een ban.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 aug 2014 11:25

Mealbug,

Mis ik iets? Je zegt dat iedereen weer veroordeelt is? Ik voel me niet veroordeeld, en heb het drie keer nagelezen, maar het enigste wat ik denk dat het zou kunnen zijn, is omdat ze zegt : Waren er maar hier, een paar op dit forum...

Maar dat is geen veroordeling mijn inziens, maar dat is een mening van haar. Ik heb ook mijn mening, en jij ook!

Als iemand veroordeelt zou worden, is dat gebaseerd op een oordeel.
Laatst gewijzigd door xsidd op 15 aug 2014 11:57, 3 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 aug 2014 11:40

Boerin schreef:Christian slang noemen ze het bij ons. Die is weer anders in de evangelische kerk, maar voor buitenstaanders minstens zo vreemd denk ik.

Heel goed Boerin, slang dat is het juiste woord, in de GGiN een soort reformatorisch Bargoens.
De GGiN is daar niet uniek in, je komt het overal tegen.
Wel eens een paar voetbalsupporters of sportvissers samen horen praten, zonder ondertiteling heb je geen idee waar het over gaat.
Ook alle kerken en andere groeperingen kennen dit verschijnsel.

Wat ik alleen nog steeds niet begrijp "waarom maakt iedereen zich hier zo druk over?"
Ik lees geen enkele bijdrage van iemand van de GGiN. Dus daar zijn ze er kennelijk blij mee.
Meer dan dat, ik vermoed dat als zo'n dominee "normaal" gaat praten lopen ze allemaal boos de kerk uit.

Blijft dus de vraag "waarom zou je hiermee bemoeien ? als je die kerk zelf niet bezoekt heb je er toch ook geen last van?" Waarom al deze kritiek ?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 aug 2014 12:06

mealybug schreef:Zo, en daarmee is iedereen weer veroordeeld.
Ik zou zeggen: wie de schoen past trekke hem aan. Misschien ligt het er ook wel aan, dat je je altijd direct aangesproken voelt.
mealybug schreef:Als ik mod was gaf ik je nu een ban.
Als ik mod was, gaf ik jou de eerste prijs voor de titel: "de bok op de haverkist".

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 aug 2014 12:11

rotterdam schreef:Blijft dus de vraag "waarom zou je hiermee bemoeien ? als je die kerk zelf niet bezoekt heb je er toch ook geen last van?" Waarom al deze kritiek ?
Dat is de vraag die me al dagen bezig houd. Het is alleen maar kritiek spuien op refo's, in allerlei onderwerpen en allerlei topics.

Kan iemand mij zeggen waarop hij/zij op refoweb zit, terwijl hij/zij er geen enkele affiniteit mee heeft? Alleen om het kritiek kunnen leveren?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2014 12:13

schelpje3 schreef:Ik zit graag bij deze mensen, voor mij zijn dat OOK zoete uurtjes, waren er hier maar een paar op het forum, die zo mogen spreken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2014 12:14

mona schreef:
Kan iemand mij zeggen waarop hij/zij op refoweb zit, terwijl hij/zij er geen enkele affiniteit mee heeft? Alleen om het kritiek kunnen leveren?

Op deze manier worden het ZURE uurtjes. :wink:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 aug 2014 12:15

schelpje3 schreef:Heb je daar ook kennis van EVB?
Ik zit graag bij deze mensen, voor mij zijn dat zoete uurtjes, waren er hier maar een paar op het forum, die zo mogen spreken.

mealybug schreef:Zo, en daarmee is iedereen weer veroordeeld.

mona schreef:Ik zou zeggen: wie de schoen past trekke hem aan. Misschien ligt het er ook wel aan, dat je je altijd direct aangesproken voelt.

Misschien hoort mealybug heel goed wat er tussen de regels door bedoeld wordt en jij niet.

Maar troost je mealybug, want schelpje3 veroordeelt hiermee ook zichzelf. :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”