En daar zijn we vacant maar hebben we in Januari vaker een ds dan in een niet vacante plaats, namelijk alle diensten

Moderator: Moderafo's
Spons schreef:mw schreef:Wat wil je nou eigelijk duidelijk maken Spons? Dat ze het bij de Gergem zo enorm fout doen? Je weet waar de beste stuurlui staan...
wat mij zo verbaasde was dat er gemeentes zijn die al zoooooooo lang vacant zijn ! en toen dook ik wat dieper op de materie in , volgens mij is er een redelijke verdeling mogelijk maar door halstarrigheid van de "wijze mannen " en honkvastheid van sommige dominee's zijn er dus gemeentes die het maar zonder dominee moeten doen terwijl dat eigenlijk niet nodig is . Zeker als ze roepen van het is mijn roeping niet om daar heen te gaan ...
Ik zeg niet dat het 1,2, 3 opgelost is .. maar een verbetering is in mijn ogen wel mogelijk !
Daar zeg je het goed. Volgens jou. En daarmee houdt het ook op. Jij (en ik) kunnen niet in de harten van de predikanten kijken, maar ook niet de wil van God. En dan kun je jou mening wel boven op de weg van de predikanten leggen, maar uiteindelijk ben jij diegene die de bewuste stuurman aan wal is.volgens mij is elke gemeente die een herder roept een roeping van God..
JeeWee schreef:Ik denk niet dat het goed is om hier te oordelen over dominees of ze al dan niet geroepen zijn of lang of kort ergens blijven
Dit is hun eigen verantwoordelijkheid tegenover God.
Natuurlijk is het, vanuit ons gezichtspunt misschien moeilijk te begrijpen waarom een dominee een beroep al dan niet aanneemt.
Wel denk ik dat het goed zou zijn voor elk kerkverband om een maximum te stellen aan het aantal jaren dat iemand ergens predikant is, bijvoorbeeld 6 of 7 jaar.
JeeWee schreef:Echt, klaar ben je nooit. Maar genoeg is genoeg.
Het is zowel voor een gemeente als voor een predikant goed om een frisse start te hebben.
En als in de Ger.Gem. een dominee, wie dan ook, na verloop van tijd weer beroepbaar wordt gesteld, volgen er altijd heel veel beroepen. Wees daar maar niet bang voor.
JeeWee schreef:Ik denk niet dat het goed is om hier te oordelen over dominees of ze al dan niet geroepen zijn of lang of kort ergens blijven
Dit is hun eigen verantwoordelijkheid tegenover God.
Natuurlijk is het, vanuit ons gezichtspunt misschien moeilijk te begrijpen waarom een dominee een beroep al dan niet aanneemt.
Wel denk ik dat het goed zou zijn voor elk kerkverband om een maximum te stellen aan het aantal jaren dat iemand ergens predikant is, bijvoorbeeld 6 of 7 jaar.
Als ik dan weer lees dat Aardig wat dominees in de GB belanden.. kan je je ook afvragen of ze niet te hoge eisen stellen !
Spons schreef:Ik hoorde pas van een ds die een beroep had aangenomen maar er 'geen zin' in had. Dan zie ik er wel Gods leiding in dat hij daar heen moet. Dan zit er niets menselijks bij.
helemaal mee eens...
en dan geef ik even mijn persoonlijke mening... zonder even te fitten op de GG kant
Het is een groffe schande dat een dominee zo lang op een plek blijft terwijl hij drommels goed weet dat ergens anders bronnen staan op te drogen , en gemeentes zijn zonder een herder. En nu moeten ze niet aankomen met dat het Gods roeping is dat ze hier moeten blijven... want dat is een zwak excuus...
Ongeacht welke kerk het is vindt ik dit niet door de beugel kunnen zo lang ergens blijven staan... ze zouden zich diep moeten schamen ....
Uiteraard is het fijn dat een dominee en een gemeente het naar hun zin hebben maar zo werkt het niet en zo krijg je dus nooit beweging in de problematiek
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten