Aantal dominees in de GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Aantal dominees in de GerGem

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 20:40

Zoals in Bodegraven.
En daar zijn we vacant maar hebben we in Januari vaker een ds dan in een niet vacante plaats, namelijk alle diensten :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 jan 2011 21:42

Spons schreef:
mw schreef:Wat wil je nou eigelijk duidelijk maken Spons? Dat ze het bij de Gergem zo enorm fout doen? Je weet waar de beste stuurlui staan...

wat mij zo verbaasde was dat er gemeentes zijn die al zoooooooo lang vacant zijn ! en toen dook ik wat dieper op de materie in , volgens mij is er een redelijke verdeling mogelijk maar door halstarrigheid van de "wijze mannen " en honkvastheid van sommige dominee's zijn er dus gemeentes die het maar zonder dominee moeten doen terwijl dat eigenlijk niet nodig is . Zeker als ze roepen van het is mijn roeping niet om daar heen te gaan ...

Ik zeg niet dat het 1,2, 3 opgelost is .. maar een verbetering is in mijn ogen wel mogelijk !

Wij hebben makkelijk praten. Wij hoeven niet ons hele hebben & houden op te pakken en steeds weer ergens opnieuw te beginnen. De dominee moet zijn gezin meenemen. Bedenk eens wat dat voor zijn kinderen betekent. Elke keer weer afscheid nemen, enkele honderden nieuwe mensen leren kennen. Elke streek in het land heeft zo weer zijn eigen (eigen)aardigheden, gewoonten, enz. Ik zou voor geen goud kunnen & willen ruilen.

volgens mij is elke gemeente die een herder roept een roeping van God..
Daar zeg je het goed. Volgens jou. En daarmee houdt het ook op. Jij (en ik) kunnen niet in de harten van de predikanten kijken, maar ook niet de wil van God. En dan kun je jou mening wel boven op de weg van de predikanten leggen, maar uiteindelijk ben jij diegene die de bewuste stuurman aan wal is.

Ikzelf ben lid van een gemeente, die bekend staat als aantrekkelijk. Behalve onze 4e predikantsplek die vacant is en blijft, hebben wij - voor het oog- altijd snel een nieuwe dominee. En ik geef toe, wij zijn nooit zo lang vacant geweest als diverse andere gemeente in het land. Maar de 2 laatst bijgekomen predikanten hebben hun besluit om naar onze gemeente uitgelegd. Beide predikanten hadden het uitstekend naar hun zin in hun vorige gemeente en wilden er eigelijk niet weg. Ze moesten, van God! (zoals zijzelf ervan getuigden). Hun weg naar onze gemeente was niet altijd makkelijk, maar zij zijn de weg van God gegaan. Daar ervaren zij, maar ook wij als gemeente ontzettend veel zegen van!
In het verleden hebben wij ook een predikant gehad die menselijke zaken liet gaan voor Gods weg. Hij, maar ook de gemeente zijn bedrogen uitgekomen.

Ik geloof absoluut dat predikanten -nederige knechten van God- gaan waar hun Zender ze hebben wil. En wie zijn wij dan om dan te zeggen dat we het o zo goed weten?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 jan 2011 21:43

Wij hebben makkelijk praten. Wij hoeven niet ons hele hebben & houden op te pakken en steeds weer ergens opnieuw te beginnen. De dominee moet zijn gezin meenemen. Bedenk eens wat dat voor zijn kinderen betekent. Elke keer weer afscheid nemen, enkele honderden nieuwe mensen leren kennen. Elke streek in het land heeft zo weer zijn eigen (eigen)aardigheden, gewoonten, enz. Ik zou voor geen goud kunnen & willen ruilen.

Tsja dat weet je als je besluit om deze roeping te vervullen, en is in zoverre een kul argument dat ik het wel eens ben met je gedeelte van streek eigenschappen en voor het gezin , maar ook als vrouw van een dominee weet je de mogelijke gevolgen als je met zo iemand een huwelijk aangaat. Beroepsrisico zeg maar !

net zoals her argument dat er soldaten sneuvelen (beroeps soldaten ) zij weten dat ze uitgezonden kunnen worden en dat er doden kunnen vallen. En half nederland er over valt als er weer een militair gesneuveld is ! (dat weten ze. daar hebben ze bewust voor gekozen ! )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 22:22

Een dominee is ook maar een mens :wink:
Er zullen wellicht menselijke aspecten bij te pas komen, van kleinere naar grotere, vaak rijkere gemeente, hoor je vaker dan andersom, of het moet een dominee zijn die het wat rustiger aan wil doen.
Ik hoor wel eens welke wensen een dominee soms stelt... dan vraag ik me af, was dit de roeping ?
En je hebt nu eenmaal aansprekende namen, die nogal achternagelopen worden en dus vaak beroepen en de zgn stille in de lande, met wat minder talenten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 22:30

Ik denk niet dat het goed is om hier te oordelen over dominees of ze al dan niet geroepen zijn of lang of kort ergens blijven
Dit is hun eigen verantwoordelijkheid tegenover God.
Natuurlijk is het, vanuit ons gezichtspunt misschien moeilijk te begrijpen waarom een dominee een beroep al dan niet aanneemt.
Wel denk ik dat het goed zou zijn voor elk kerkverband om een maximum te stellen aan het aantal jaren dat iemand ergens predikant is, bijvoorbeeld 6 of 7 jaar.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 22:31

JeeWee schreef:Ik denk niet dat het goed is om hier te oordelen over dominees of ze al dan niet geroepen zijn of lang of kort ergens blijven
Natuurlijk is het, vanuit ons gezichtspunt misschien moeilijk te begrijpen waarom een dominee een beroep al dan niet aanneemt.
Wel denk ik dat het goed zou zijn voor elk kerkverband om een maximum te stellen aan het aantal jaren dat iemand ergens predikant is, bijvoorbeeld 6 of 7 jaar.

Ja en dan ? Stel dat de dominee geen beroep krijgt ? Je kunt hem moeilijk in de ww gooien !

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 jan 2011 22:35

En wat als de dominee na 6-7 jaar nog niet klaar is met zijn werk in die gemeente?
En moet jij eraan denken om om de 6 jaar te verhuizen? Ben je als kind 18 jaar, heb je in ieder geval al 3 hoeken van het land gezien... (bij wijze van...). En dan nu geen gezeur over beroepsrisico's e.d.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 22:37

Je hebt gelijk mw ! Sommige gemeentes zijn in 3 jaar eigenlijk al "rond", bij andere heeft de dominee 10 jaar nodig, of nog langer. Nogmaals, waarom moeten mensen hier ingrijpen, ik dacht dat roeping Gods werk is ?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 22:44

Echt, klaar ben je nooit. Maar genoeg is genoeg.
Het is zowel voor een gemeente als voor een predikant goed om een frisse start te hebben.
En als in de Ger.Gem. een dominee, wie dan ook, na verloop van tijd weer beroepbaar wordt gesteld, volgen er altijd heel veel beroepen. Wees daar maar niet bang voor.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 22:47

JeeWee schreef:Echt, klaar ben je nooit. Maar genoeg is genoeg.
Het is zowel voor een gemeente als voor een predikant goed om een frisse start te hebben.
En als in de Ger.Gem. een dominee, wie dan ook, na verloop van tijd weer beroepbaar wordt gesteld, volgen er altijd heel veel beroepen. Wees daar maar niet bang voor.

Ik snap wel wat je bedoelt, genoeg is genoeg, maar zo denken wij (of jij, of ik :wink: ) soms is een dominee voor jouw gevoel uitgepreekt. Maar vindt God dat ook ?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 23:14

Een dominee is, als het goed is, nooit uitgepreekt.
Maar in het geval van de Ger.Gem. waar 2/3 van de gemeentes vacant is, is het wel erg goed om te rouleren.
En ook in het geval van andere kerkenootschappen, waar wel voldoende predikanten zijn, is het goed om na verloop van tijd te wisselen van invalshoek, zeker op de preekstoel.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 jan 2011 11:05

Onze predikant stond in zijn vorige gemeente 18 jaar. Was nog lang niet uitgepreekt, de gemeente wilde hem absoluut niet kwijt en hij wilde absoluut niet weg. Maar hij ging wel! God maakte hem duidelijk dat Hij wilde die ie het beroep aannam. En dat heeft onze ds heel veel pijn gedaan. Maar in afhankelijkheid van zijn Zender is ie wel gegaan! (Iets waar we nog steeds heel blij mee zijn!)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 jan 2011 12:58

JeeWee schreef:Ik denk niet dat het goed is om hier te oordelen over dominees of ze al dan niet geroepen zijn of lang of kort ergens blijven

nu zeg je weer eens wat zinnigs :P ....was al weer ff geleden JeeWee......

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 21 jan 2011 13:19

Als ik dan weer lees dat Aardig wat dominees in de GB belanden.. kan je je ook afvragen of ze niet te hoge eisen stellen !

SPons,

Of de GB stelt te lage eisen :wink:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 21 jan 2011 13:21

Spons schreef:
Ik hoorde pas van een ds die een beroep had aangenomen maar er 'geen zin' in had. Dan zie ik er wel Gods leiding in dat hij daar heen moet. Dan zit er niets menselijks bij.

helemaal mee eens...

en dan geef ik even mijn persoonlijke mening... zonder even te fitten op de GG kant

Het is een groffe schande dat een dominee zo lang op een plek blijft terwijl hij drommels goed weet dat ergens anders bronnen staan op te drogen , en gemeentes zijn zonder een herder. En nu moeten ze niet aankomen met dat het Gods roeping is dat ze hier moeten blijven... want dat is een zwak excuus...

Ongeacht welke kerk het is vindt ik dit niet door de beugel kunnen zo lang ergens blijven staan... ze zouden zich diep moeten schamen ....

Uiteraard is het fijn dat een dominee en een gemeente het naar hun zin hebben maar zo werkt het niet en zo krijg je dus nooit beweging in de problematiek

Gelukkig zendt de Heere zijn knechten waar Hij denkt dat ze nodig zijn en niet wij
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”