meribel schreef:@paskar,
ik begrijp je niet, ik vond het een hele mooi preek, misschien heb ik hem te kort samengevat dan hier alsnog een poging, ( let wel, in eigen woorden )
een wetgeleerde vroeg, hoe krijg ik het eeuwige leven, Jezus: wat staat er geschreven, Wetgeleerde: heb God lief met heel uw hart, ziel, kracht verstand en uw naaste als uzelf,
Jezus: doe dat,
Wetgeleerde ( balend dat hij Jezus niet verder uit de tent had kunnen lokken ) wie is mijn naaste?
En Jezus antwoorde met een gelijkenis.
Nu was het zo dat de haat tegen de sameritanen zeer diep geworteld zat, en ook dat in het OT redelijk nauw vastgesteld was hoe het zat met "naasten". D.w.z. rechten en plichten voor Israëlieten was duidelijk vastgelegd, iemand die aansloot bij de Joden en het geloof ook , een vreemdeling die passeerde had ook bepaalde rechten , maar verder wat het opgedragen dat het volk zich afzijdig hield van andere volken die niet de Heer dienden.
De gelijkenis ging echter niet over een Sameritaan die hulp nodig had, nee, want was dat de gelijkenis dan had de wetgeleerde heel anders gereageerd, nee het ging over een Jood die hulp nodig had en die sameritaan die bood die hulp, gewoon , zonder voorwaarden ongeacht afkomst geloof of wat dan ook.
"doe voortaan net zo" zei Jezus.
Kortom, het was de wetgeleerde die zich afvroeg: "wie is mijn naaste"
lekker comfortabel om te weten, je kan beter precies genoeg doen dan te veel nietwaar? zou fijn zijn als we precies weten wie onze naasten zijn, kunnen we de rest laten zitten. moslims bijv., want die zijn toch zeker je naasten niet?!
Maar Jezus antwoord oversteeg dat, het gaat niet over "wie is mijn naaste', nee, voor wie kan ik een naaste zijn. oei, dat zijn er dan ineens veel..
welnu, als je iets onbijbels vond aan die preek mag je het zeggen hoor.