Wie is mijn naaste?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 30 sep 2010 00:22

Het heeft weinig zin om met andere voorbeelden aan te komen.
Waar het bij vergeving of kwijtschelding over gaat is dat je afziet van je RECHT. Afzien van je recht op terugbetaling, afzien van je recht op vervolging, afzien van je recht op genoegdoening.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2010 11:51

Klopt. Maar dat is wat anders dan dat je voor zijn schuld betaalt, zijn zonde op je neemt. Dat doet Jezus Christus!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 30 sep 2010 16:32

Marnix schreef eerder:
En nogmaals: Maak het voorbeeld eens niet materieel. Iemand is dronken en rijdt je aan, je raakt verlamd. Draag je dan zijn schuld als je hem vergeeft en doe je dat niet als je hem niet vergeeft? Je neemt dan niet die schuld op je. Je scheldt hem zijn schuld kwijt.

Als je hem zijn schuld heb kwijtgescholden dan is hij schuldeloos. Jij kan dan ook nooit meer tegen iemand zeggen dat die of die jou aangereden heeft waardoor jij verlamd bent geraakt.
Vanaf dat moment is jouw verlamming je eigen schuld.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 feb 2011 12:38

Wat oude stof aan het doorlezen (ik ben hier nog maar pas) en dan verbaast het me, dat een discussie over de Naaste ineens ontspoort naar een discussie over vergeving. Dat is toch heel wat anders? In zijn gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan heeft Jezus het helemaal niet over vergeving. Daar heeft Hij van alles over gezegd, maar hier niet. Hier gaat het over Wie is mijn naaste? Zoals vaker is er door niet goed lezen nogal wat mist ontstaan. Aan het slot van dit verhaal vraagt Jezus: Wie is de naaste GEWORDEN/GEWEEST van de man die langs de kant van de weg lag. Dat laatste woord is het belangrijkste en wordt vaak over het hoofd gezien. Je wordt dus een naaste voor de ander die op je weg komt, die op dat moment "hulp" nodig heeft. Die hulp kan een daad zijn, maar ook een woord. Dus niet zomaar iedereen is je naaste; alleen zij die op je weg komen. Zo kan ook een ongelovige door Gods Geest gebruikt worden om op een bepaald moment de naaste te zijn voor een ander. Wij mogen hopen en vertrouwen, dat als wij zelf op een gegeven moment hulp nodig hebben, er anderen zullen zijn die naaste voor ons zullen zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 feb 2011 23:28

ik heb zojuist vanmiddag een preek hierover gehoord, samenvatting was van de dominee ( mbt tot deze gelijkenis )
Het gaat erover dat je de vraag moet stellen: "voor wie kan ik een naaste zijn'
niet passief denken dus, maar actief.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 feb 2011 00:20

Dan kan je nog het beste naar de Dominee luisteren Meribel.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 feb 2011 11:23

@paskar,
ik begrijp je niet, ik vond het een hele mooi preek, misschien heb ik hem te kort samengevat dan hier alsnog een poging, ( let wel, in eigen woorden )
een wetgeleerde vroeg, hoe krijg ik het eeuwige leven, Jezus: wat staat er geschreven, Wetgeleerde: heb God lief met heel uw hart, ziel, kracht verstand en uw naaste als uzelf,
Jezus: doe dat,
Wetgeleerde ( balend dat hij Jezus niet verder uit de tent had kunnen lokken ) wie is mijn naaste?
En Jezus antwoorde met een gelijkenis.
Nu was het zo dat de haat tegen de sameritanen zeer diep geworteld zat, en ook dat in het OT redelijk nauw vastgesteld was hoe het zat met "naasten". D.w.z. rechten en plichten voor Israëlieten was duidelijk vastgelegd, iemand die aansloot bij de Joden en het geloof ook , een vreemdeling die passeerde had ook bepaalde rechten , maar verder wat het opgedragen dat het volk zich afzijdig hield van andere volken die niet de Heer dienden.
De gelijkenis ging echter niet over een Sameritaan die hulp nodig had, nee, want was dat de gelijkenis dan had de wetgeleerde heel anders gereageerd, nee het ging over een Jood die hulp nodig had en die sameritaan die bood die hulp, gewoon , zonder voorwaarden ongeacht afkomst geloof of wat dan ook.
"doe voortaan net zo" zei Jezus.

Kortom, het was de wetgeleerde die zich afvroeg: "wie is mijn naaste"
lekker comfortabel om te weten, je kan beter precies genoeg doen dan te veel nietwaar? zou fijn zijn als we precies weten wie onze naasten zijn, kunnen we de rest laten zitten. moslims bijv., want die zijn toch zeker je naasten niet?!
Maar Jezus antwoord oversteeg dat, het gaat niet over "wie is mijn naaste', nee, voor wie kan ik een naaste zijn. oei, dat zijn er dan ineens veel..

welnu, als je iets onbijbels vond aan die preek mag je het zeggen hoor.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2011 12:29

meribel schreef:@paskar,
ik begrijp je niet, ik vond het een hele mooi preek, misschien heb ik hem te kort samengevat dan hier alsnog een poging, ( let wel, in eigen woorden )
een wetgeleerde vroeg, hoe krijg ik het eeuwige leven, Jezus: wat staat er geschreven, Wetgeleerde: heb God lief met heel uw hart, ziel, kracht verstand en uw naaste als uzelf,
Wetgeleerde ( balend dat hij Jezus niet verder uit de tent had kunnen lokken ) wie is mijn naaste?
En Jezus antwoorde met een gelijkenis.
Nu was het zo dat de haat tegen de sameritanen zeer diep geworteld zat, en ook dat in het OT redelijk nauw vastgesteld was hoe het zat met "naasten". D.w.z. rechten en plichten voor Israëlieten was duidelijk vastgelegd, iemand die aansloot bij de Joden en het geloof ook , een vreemdeling die passeerde had ook bepaalde rechten , maar verder wat het opgedragen dat het volk zich afzijdig hield van andere volken die niet de Heer dienden.
De gelijkenis ging echter niet over een Sameritaan die hulp nodig had, nee, want was dat de gelijkenis dan had de wetgeleerde heel anders gereageerd, nee het ging over een Jood die hulp nodig had en die sameritaan die bood die hulp, gewoon , zonder voorwaarden ongeacht afkomst geloof of wat dan ook.
"doe voortaan net zo" zei Jezus.

Kortom, het was de wetgeleerde die zich afvroeg: "wie is mijn naaste"
lekker comfortabel om te weten, je kan beter precies genoeg doen dan te veel nietwaar? zou fijn zijn als we precies weten wie onze naasten zijn, kunnen we de rest laten zitten. moslims bijv., want die zijn toch zeker je naasten niet?!
Maar Jezus antwoord oversteeg dat, het gaat niet over "wie is mijn naaste', nee, voor wie kan ik een naaste zijn. oei, dat zijn er dan ineens veel..

welnu, als je iets onbijbels vond aan die preek mag je het zeggen hoor.

goed gezegd meribel =D>
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 feb 2011 08:52

Meribel:

Het antwoord van Jezus lijkt mij toch duidelijk Meribel en dat geldt natuurlijk voor iedereen die zich zelf wil rechtvaardigen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 feb 2011 10:42

Pasker schreef:Meribel:

Het antwoord van Jezus lijkt mij toch duidelijk Meribel en dat geldt natuurlijk voor iedereen die zich zelf wil rechtvaardigen.

zeker,
ik schreef wat in het topic omdat ik de titel "wie is mijn naaste" zag staan en er net een preek over had gehoord.
inmiddels heb ik het helemaal doorgelezen en het antwoord van Gerritse is precies ook wat de dominee vertelde, weinig toevoegend verder dus. Lijkt me dat hierbij dit topic is afgesloten?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 feb 2011 11:57

Meribel:
Lijkt me dat hierbij dit topic is afgesloten?

Alleen voor hen die Christus niet nodig hebben en zich zelf willen rechtvaardigen net als die wetgeleerde.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 09 feb 2011 13:42

Begrijp ik nu, dat, als je Christus niet nodig hebt en je jezelf wilt rechtvaardigen, dat je dan hier maar moet stoppen en de anderen nog door moeten debatteren? Rare opmerking van @Pasker. En bij welke kant hoor ik dan?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2011 20:03

Pasker wil, koste wat kost, het laatste woord hebben...
De uitleg van de predikant van Meribel en veel eerder van Gerritse, is prima. Verder geen aandacht meer schenken aan wat Pasker zegt, lijkt mij.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 feb 2011 00:10

jaapo schreef:Begrijp ik nu, dat, als je Christus niet nodig hebt en je jezelf wilt rechtvaardigen, dat je dan hier maar moet stoppen en de anderen nog door moeten debatteren? Rare opmerking van @Pasker. En bij welke kant hoor ik dan?

Kan best dat jij dat begrijpt maar ik had het niet over stoppen.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 feb 2011 00:19

Riska schreef:Pasker wil, koste wat kost, het laatste woord hebben...
De uitleg van de predikant van Meribel en veel eerder van Gerritse, is prima. Verder geen aandacht meer schenken aan wat Pasker zegt, lijkt mij.

Dan toch maar naar Jezus luisteren want Zijn geboden zijn niet zwaar dus die kunnen we allemaal zelf volbrengen.

Terug naar “Archief”