Help me lezen: artikel 34 Nederlandse geloofsbelijdenis!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reformatorisch

Re: Help me lezen: artikel 34 Nederlandse geloofsbelijdenis!

Berichtdoor reformatorisch » 11 jan 2011 10:01

Bastiaan30 schreef:
Wullimpie schreef:
de miljoenen nazi-soldaten waren ook gedoopte kinderen.

Ik vraag me af wat je hier mee wilt zeggen.
Ik zie namelijk niet zo snel een link tussen het wel of niet bijbels zijn van de kinderdoop en de nazi´s.
Bij de doop is sprake van "aandoen van Christus", "afwassing van zonden", "aanroepen van zijn naam", "vraag van een goed geweten"...

De zuigelingendoop mist deze elementen. Dat beseffen we wel. In feite is dit een struikelblok voor de kinderdoop-opvatting, want welke zin van de doop blijft er dan nog over? Wel, alleen de betekenis, die men zelf "extra" aan de doop heeft toegekend, namelijk dat de doop het teken van het nieuwe verbond zou zijn. (ik zie hiervoor geen bibelse onderbouwing, maar laat me graag corrigeren-alleen bijbel aub)We pogen daarbij nog iets van de bijbelse betekenis te behouden door te zeggen "dat de kinderen niet minder dan de volwassenen de verlossing van de zonden en de Heilige Geest wordt toegezegd". De doop is echter niet een belofte van een afwassing, die hopelijk jaren later eens zal plaatsvinden, nee, de afwassing is direkt met de doop verbonden. De duidelijke direkte betekenis van de doop laten we dus teloor gaan terwille van een op redenering berustende instelling.
De doop als ''sacrament'' (=genademiddel!) heeft dan dus niet gewerkt als genademiddel,(bij de nazi-soldaat, om maar een voorbeeld te geven)
Ik hoop dat je me begrijpt.

Over die nazi-soldaat is een onzin redenatie, want de mens heeft een 'vrije wil' van 'kinderdoop' wordt je geen heilig boonte =; , kinderdoop was ook een voorzorgsregel uit de vroegere tijden.

Bij ons in de gemeente hebben we dit 'probleem' opgelost, volwassenen of herboren Christenen
kunnen een 'bevestigingsdoop' aanvragen

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 jan 2011 11:52

Ok, nog een keer.
Hoe kunnen we God danken voor de vergeving der zonden (in het doopformulier) van de zuigelingen, en zeggen dat de doop een sacrament is (genademiddel, je weet wat dat inhoudt?!) en dan toch later in het leven van deze gedoopte alles zien wat het leven van een ongelovige ook kenmerkt?
Dat bewijst dan toch dat dat genademiddel nooit als zodanig heeft gewerkt?
Ah, dan zetten we er gauw het woordje ''verondersteld'' tussen, zodat onze constructie toch verdedigd kan worden.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de doop alleen een genademidel kan zijn, als deze een belijdenis en schuldbekentenis inhoudt, een zelfveroordeling.

Dan kunnen we wel gaan zitten draaien over kinderdoop volwassendoop, herdoop, verbondsdoop en nu weer bevestigingsdoop, maar de bijbel zegt dat er maar 1 doop is. En God's Woord snijdt recht en heeft geen "probleemoplossers" nodig
Al dat soort zaken ontstaan om verschillende theologien recht te praten.
Hou je bij de Schrift , zoals deze ons door de apostelen is overgeleverd.Dat was en is de grote boodschap.

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 11 jan 2011 12:42

Bastiaan30 schreef:Ok, nog een keer.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de doop alleen een genademidel kan zijn, als deze een belijdenis en schuldbekentenis inhoudt, een zelfveroordeling.

Dan kunnen we wel gaan zitten draaien over kinderdoop volwassendoop, herdoop, verbondsdoop en nu weer bevestigingsdoop, maar de bijbel zegt dat er maar 1 doop is. En God's Woord snijdt recht en heeft geen "probleemoplossers" nodig
Hou je bij de Schrift , zoals deze ons door de apostelen is overgeleverd.Dat was en is de grote boodschap.

Je gaat aan mijn punt voorbij, dat vroeger anders werd gedacht over kinderen die niet/on-'gedoopt' waren, deze stierven anders anoniem op 'ongewijde' grond en konden zo niet naar de hemel gaan.

Verder ga je volkomen voorbij aan de 'erfzonde' die de mens (ook de baby) met zich meedraagt die door de 'doopsel' wordt weggevaagd.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 jan 2011 18:45

reformatorisch schreef:

Je gaat aan mijn punt voorbij, dat vroeger anders werd gedacht over kinderen die niet/on-'gedoopt' waren, deze stierven anders anoniem op 'ongewijde' grond en konden zo niet naar de hemel gaan.

Verder ga je volkomen voorbij aan de 'erfzonde' die de mens (ook de baby) met zich meedraagt die door de 'doopsel' wordt weggevaagd.

Tot nu toe ga jij aan al mijn punten voorbij.
maar goed je zegt dus dat de zuigelinjg afhankelijk van een paar rituele druppels water naar hemel of hel gaat, terwijl Jezus de kinderen zegende en ze als voorbeeld stelde over hoe volwassenen het geloof aan moeten nemen.Hij zegende ze, en doopte ze niet.
Of zei Hij, uhm, jullie zijn toch wel gedoopt he?

Een kind is geheiligd door de gelovige ouder(s)
1Corinthiers 7:14.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 12 jan 2011 11:19

reformatorisch schreef:

Had je profielnaam niet beter ''roomskatholiek" kunnen zijn, trouwens?
(mbt je doopsel / erfzonde benadering)

Terug naar “Archief”