Bastiaan30 schreef:Bij de doop is sprake van "aandoen van Christus", "afwassing van zonden", "aanroepen van zijn naam", "vraag van een goed geweten"...Wullimpie schreef:de miljoenen nazi-soldaten waren ook gedoopte kinderen.
Ik vraag me af wat je hier mee wilt zeggen.
Ik zie namelijk niet zo snel een link tussen het wel of niet bijbels zijn van de kinderdoop en de nazi´s.
De zuigelingendoop mist deze elementen. Dat beseffen we wel. In feite is dit een struikelblok voor de kinderdoop-opvatting, want welke zin van de doop blijft er dan nog over? Wel, alleen de betekenis, die men zelf "extra" aan de doop heeft toegekend, namelijk dat de doop het teken van het nieuwe verbond zou zijn. (ik zie hiervoor geen bibelse onderbouwing, maar laat me graag corrigeren-alleen bijbel aub)We pogen daarbij nog iets van de bijbelse betekenis te behouden door te zeggen "dat de kinderen niet minder dan de volwassenen de verlossing van de zonden en de Heilige Geest wordt toegezegd". De doop is echter niet een belofte van een afwassing, die hopelijk jaren later eens zal plaatsvinden, nee, de afwassing is direkt met de doop verbonden. De duidelijke direkte betekenis van de doop laten we dus teloor gaan terwille van een op redenering berustende instelling.
De doop als ''sacrament'' (=genademiddel!) heeft dan dus niet gewerkt als genademiddel,(bij de nazi-soldaat, om maar een voorbeeld te geven)
Ik hoop dat je me begrijpt.
Over die nazi-soldaat is een onzin redenatie, want de mens heeft een 'vrije wil' van 'kinderdoop' wordt je geen heilig boonte

Bij ons in de gemeente hebben we dit 'probleem' opgelost, volwassenen of herboren Christenen
kunnen een 'bevestigingsdoop' aanvragen