Moderator: Moderafo's
Giovannino schreef:@ Henkie: dat die uitleg in een melennialange traditie staat, maakt natuurlijk niks uit. Sola Scriptura toch?? (niet om die uitleg af te doen als onzin, maar je kan er nog steeds je kritiek op hebben - en die kritiek is al langer dan een eeuw oud trouwens. De joden hadden al moeite met dit boek)
Kitty schreef:Er zijn toch wel meer dingen waar je van geniet? Waarom dan daar geen problemen mee? Wat is nu het verschil tussen genieten van een heerlijke maaltijd. Genieten van een mooie vakantie. Genieten van een mooie aankoop. Of even genieten van een rustig moment voor jezelf lekker op de bank met een mooi boek? Of even genieten van een fijn moment met jezelf en je eigen lichaam. Waarom zou het een geen probleem zijn en het ander een zonde? Ik denk dat het gewoon de calvinistische puriteinsheid is die je anders laat denken hierover. Maar in weze is elk deel van je lichaam gelijk, en mag je net zo goed aan je oor krabben als het jeukt en daarvan genieten als van andere delen en functies van je lichaam. En dan bekijk ik het vanuit jullie geloof. Maar ik kan me dan niet voorstellen waarom God met het een geen moeite zou hebben en met het andere wel. Als het echt niet had gemogen zou er wel een gebod voor gemaakt zijn. En lust kan ook nooit verkeerd zijn anders had je wel geen lustgevoelens gehad, ook dit is gewoon onderdeel van hoe een menselijk lichaam in elkaar zit. Je bent dus met die lustgevoelens geschapen (als je van schepping uitgaat). Dus hoe kan lust dan in de ogen van God verkeerd zijn als hij zelf die lust heeft toegevoegd?
Giovannino schreef:@ Elosa e.a.: waarom is eigen genot verkeerd? Mogen wij niet meer genieten? De schaamte die wij gevoelen in zaken als zelfbevrediging is vooral een culturele. In andere nietwesterse culturen doet men er niet zo moeilijk over. Bij bepaalde indianenstammen doen mannen het voor aan hun jonge zonen ..
Je zegt zelf dat je met sexuele gevoelens geboren bent .. Is dat zondig? Vanwaar die gedachte dat al het eigen genot tegen Gods wil ingaat/onrein is?
Mortlach schreef:Trouwens, een deel van het probeem schijnt te zijn dat je fantaseert over een vrouw/man tijdens de zelfbevrediging. Maakt het dan uit of het een echt bestaande vrouw is, of een soort amalgaan, een beeld van een vrouw die in het echt niet bestaat? (zo van: de ogen van die, de huidskleur van die ander, een generiek soort vrouwenlichaam, het haar van weer een ander; echt een composiet)
Kitty schreef:Er zijn toch wel meer dingen waar je van geniet? Waarom dan daar geen problemen mee? Wat is nu het verschil tussen genieten van een heerlijke maaltijd. Genieten van een mooie vakantie. Genieten van een mooie aankoop. Of even genieten van een rustig moment voor jezelf lekker op de bank met een mooi boek? Of even genieten van een fijn moment met jezelf en je eigen lichaam. Waarom zou het een geen probleem zijn en het ander een zonde? Ik denk dat het gewoon de calvinistische puriteinsheid is die je anders laat denken hierover. Maar in weze is elk deel van je lichaam gelijk, en mag je net zo goed aan je oor krabben als het jeukt en daarvan genieten als van andere delen en functies van je lichaam. En dan bekijk ik het vanuit jullie geloof. Maar ik kan me dan niet voorstellen waarom God met het een geen moeite zou hebben en met het andere wel. Als het echt niet had gemogen zou er wel een gebod voor gemaakt zijn. En lust kan ook nooit verkeerd zijn anders had je wel geen lustgevoelens gehad, ook dit is gewoon onderdeel van hoe een menselijk lichaam in elkaar zit. Je bent dus met die lustgevoelens geschapen (als je van schepping uitgaat). Dus hoe kan lust dan in de ogen van God verkeerd zijn als hij zelf die lust heeft toegevoegd?
henkie schreef:Ik weet niet of je een man hebt maar ik mag hopen dat als hij lustig wordt naar een andere vrouw je dat liever niet hebt. Net zo lief als je liever niet ziet dat een lustige vieze oude man van je dochter af zou blijven. Nu heeft dat niets met zelfbevrediging te maken maar ik wil alleen maar aangeven dat je hedonistische uitgangspunt maar zeer beperkt houdbaar is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten