Zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Treborg
Verkenner
Verkenner

Re: Zelfbevrediging

Berichtdoor Treborg » 19 feb 2009 20:33

1 van de 7 hoofdzonden?

elosa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elosa » 19 feb 2009 22:33

Wij kijken in dit hele gesprek naar onszelf, lijkt het me soms. Wij kunnen niet zonder zelfbevrediging, de seksuele drang is te groot! En wij kunnen dat nu eenmaal niet tegen gaan, het zit in ons, we zijn ermee geboren.
Dit alles is toch eigenlijk geen argument om zelfbevrediging goed te keuren. In de hele bijbel kunnen we sowieso al lezen, dat het niet gaat om onze eigen bevrediging, maar om het doen van Gods wil. Wat die wil ook is...?! We mogen God behagen in de eerste plaats! In dit hele gesprek lijkt het zo om de mens te gaan.

En daarnaast: we kunnen het bekijken van onze kant, en dan kunnen we inderdaad niet zonder zelfbevrediging. Dan zijn we inderdaad geboren met bepaalde behoeften enz. Maar we zijn zondig geboren! Dat wil niet gelijk zeggen dat het goed is. Maar wat ik vooral belangrijk vind: Laten we ook kijken naar Gods kant. Bij ons is het onmogelijk, maar bij God is het mogelijk (stel dat het fout is). Dat gooit dus het argument wel aan de kant, dat we het wel moeten blijven doen.

Judas vers 24: Hem nu, die machtig is ons voor struikelen te bewaren!

Daar ligt alle macht en kracht. In Hem kunnen we het wel, al zullen we blijven struikelen. We hebben net zo goed andere zondige neigingen en begeerten, en die keuren we toch ook niet 'goed', omdat we er gewoon niets tegen kunnen doen?

Of begrijp ik het nu verkeerd :P
God is liefde

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 19 feb 2009 22:46

@ Henkie: dat die uitleg in een melennialange traditie staat, maakt natuurlijk niks uit. Sola Scriptura toch?? (niet om die uitleg af te doen als onzin, maar je kan er nog steeds je kritiek op hebben - en die kritiek is al langer dan een eeuw oud trouwens. De joden hadden al moeite met dit boek)

@ Elosa e.a.: waarom is eigen genot verkeerd? Mogen wij niet meer genieten? De schaamte die wij gevoelen in zaken als zelfbevrediging is vooral een culturele. In andere nietwesterse culturen doet men er niet zo moeilijk over. Bij bepaalde indianenstammen doen mannen het voor aan hun jonge zonen ..
Je zegt zelf dat je met sexuele gevoelens geboren bent .. Is dat zondig? Vanwaar die gedachte dat al het eigen genot tegen Gods wil ingaat/onrein is?

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 19 feb 2009 23:06

Er zijn toch wel meer dingen waar je van geniet? Waarom dan daar geen problemen mee? Wat is nu het verschil tussen genieten van een heerlijke maaltijd. Genieten van een mooie vakantie. Genieten van een mooie aankoop. Of even genieten van een rustig moment voor jezelf lekker op de bank met een mooi boek? Of even genieten van een fijn moment met jezelf en je eigen lichaam. Waarom zou het een geen probleem zijn en het ander een zonde? Ik denk dat het gewoon de calvinistische puriteinsheid is die je anders laat denken hierover. Maar in weze is elk deel van je lichaam gelijk, en mag je net zo goed aan je oor krabben als het jeukt en daarvan genieten als van andere delen en functies van je lichaam. En dan bekijk ik het vanuit jullie geloof. Maar ik kan me dan niet voorstellen waarom God met het een geen moeite zou hebben en met het andere wel. Als het echt niet had gemogen zou er wel een gebod voor gemaakt zijn. En lust kan ook nooit verkeerd zijn anders had je wel geen lustgevoelens gehad, ook dit is gewoon onderdeel van hoe een menselijk lichaam in elkaar zit. Je bent dus met die lustgevoelens geschapen (als je van schepping uitgaat). Dus hoe kan lust dan in de ogen van God verkeerd zijn als hij zelf die lust heeft toegevoegd?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 feb 2009 23:57

Giovannino schreef:@ Henkie: dat die uitleg in een melennialange traditie staat, maakt natuurlijk niks uit. Sola Scriptura toch?? (niet om die uitleg af te doen als onzin, maar je kan er nog steeds je kritiek op hebben - en die kritiek is al langer dan een eeuw oud trouwens. De joden hadden al moeite met dit boek)

Ja, wat wil je nu eigenlijk? :mrgreen:
Je geeft eerst de statenvertaling een subtiele veeg uit de pan en als ik die niet noem dan wordt het restant op de hoop traditie gegooid. Je doet die traditie nu wel heel gemakkelijk van de hand. Het geeft aan dat er door mensen die wél bijbelstudie (sola scriptura) hebben gedaan ;-) eensgezind gedacht wordt over dit onderwerp. Een letterlijke uitleg was een uitzondering. Ook bij de Joden.
Maar wat mij betreft laten we Hooglied even links liggen om de discussie niet te vervuilen.

antoon

Berichtdoor antoon » 20 feb 2009 08:57

Knap stukje denkwerk Kitty

Ook ik heb er een probleem mee, talloze relaties gehad, en verder gegaan met experimenten, het is die STILLE KRACHT in je geest die onzichtbare katalysator die je dingen laat doen waar je dan later weer spijt van hebt ,en je in wanhoop de bijbel van voor tot achter leest klopt voelt uitpluist om een antwoord te krijgen, er staat op dat gebied weinig , akkoord de bergrede ,GIJ ZULT DE VROUW VAN UW NAASTE NIET BEGEREN inderdaad IN JE HART HEB JE AL OVERSPEL GEPLEEGD
mij houdt het ook bezig net als jullie , God heeft ons inderdaad geschapen met alle toeters en bellen ,
zij het volgens ons (bijbel gelovigen) in nu verregaande degenererende toestand.
Ik hoop tegen beter weten in hier meer antwoord te krijgen.
Laatst gewijzigd door antoon op 20 feb 2009 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 20 feb 2009 09:25

Kitty schreef:Er zijn toch wel meer dingen waar je van geniet? Waarom dan daar geen problemen mee? Wat is nu het verschil tussen genieten van een heerlijke maaltijd. Genieten van een mooie vakantie. Genieten van een mooie aankoop. Of even genieten van een rustig moment voor jezelf lekker op de bank met een mooi boek? Of even genieten van een fijn moment met jezelf en je eigen lichaam. Waarom zou het een geen probleem zijn en het ander een zonde? Ik denk dat het gewoon de calvinistische puriteinsheid is die je anders laat denken hierover. Maar in weze is elk deel van je lichaam gelijk, en mag je net zo goed aan je oor krabben als het jeukt en daarvan genieten als van andere delen en functies van je lichaam. En dan bekijk ik het vanuit jullie geloof. Maar ik kan me dan niet voorstellen waarom God met het een geen moeite zou hebben en met het andere wel. Als het echt niet had gemogen zou er wel een gebod voor gemaakt zijn. En lust kan ook nooit verkeerd zijn anders had je wel geen lustgevoelens gehad, ook dit is gewoon onderdeel van hoe een menselijk lichaam in elkaar zit. Je bent dus met die lustgevoelens geschapen (als je van schepping uitgaat). Dus hoe kan lust dan in de ogen van God verkeerd zijn als hij zelf die lust heeft toegevoegd?

Het verschil en de moeilijkheid zit hem het doel van die seksualiteit. Iedereen zal het er toch mee eens zijn dat die in de allereerste plaats bedoeld is om dat met z'n tweeen te beleven. De vergelijkingen die jij oproept, hebben een hele andere strekking. Met lust is niets mis. Het is ook onderdeel van een goede relatie dat je elkaar wel lust. Zie ook Hooglied ;-)

Het tweede wat je noemt is natuurlijk hélemáál 2009. :yahoooo:
Ik geniet want ik voel en ik denk en het zal er toch niet voor niets zitten. Ik weet niet of je een man hebt maar ik mag hopen dat als hij lustig wordt naar een andere vrouw je dat liever niet hebt. Net zo lief als je liever niet ziet dat een lustige vieze oude man van je dochter af zou blijven. Nu heeft dat niets met zelfbevrediging te maken maar ik wil alleen maar aangeven dat je hedonistische uitgangspunt maar zeer beperkt houdbaar is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 feb 2009 10:27

Giovannino schreef:@ Elosa e.a.: waarom is eigen genot verkeerd? Mogen wij niet meer genieten? De schaamte die wij gevoelen in zaken als zelfbevrediging is vooral een culturele. In andere nietwesterse culturen doet men er niet zo moeilijk over. Bij bepaalde indianenstammen doen mannen het voor aan hun jonge zonen ..
Je zegt zelf dat je met sexuele gevoelens geboren bent .. Is dat zondig? Vanwaar die gedachte dat al het eigen genot tegen Gods wil ingaat/onrein is?

Ik ben altijd zo bang voor een terugkeer naar Victoriaanse tijden, toen tafelpoten speciale rokjes droegen en kinderen met een stalen onderbroek naar bed werden gestuurd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 feb 2009 10:31

Trouwens, een deel van het probeem schijnt te zijn dat je fantaseert over een vrouw/man tijdens de zelfbevrediging. Maakt het dan uit of het een echt bestaande vrouw is, of een soort amalgaan, een beeld van een vrouw die in het echt niet bestaat? (zo van: de ogen van die, de huidskleur van die ander, een generiek soort vrouwenlichaam, het haar van weer een ander; echt een composiet)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elosa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elosa » 20 feb 2009 10:48

Wat ik met mijn 'rede' :P probeerde te zeggen, is dat we wel met meer geschapen zijn als lust enz... Dat brengt weer op een heel ander plekje. We zijn zondig geboren, geloven wij! Dat wil dus niet zeggen, dat alles waarmee je geboren wordt, ook gelijk maar goed is. Wij hebben iets slechts in ons... dus kunnen we niet aannemen dat alles wat in ons zit, door God geschapen is. Bij de zondeval is dit in ons gekomen. Als de Geest in ons komt wonen, kan er ook weer iets goeds uit ons komen, door de Heilige Geest. Dat bedoelde ik te zeggen: Ik kan niet zeggen, dat alles wat in mij zit, vast wel door God in mij is geschapen... Hij heeft wel bepaalde dingen gegeven, maar door de zondeval is veel daarvoor verdorven geworden. En ik probeer uit te vinden of dit één van die dingen is, waar wij mensen een draai aan hebben gegeven. Een pyromaan wordt ook geschapen met een onbedwingbare neiging... Misschien een beetje kinderachtig om dat aan te voeren :D, maar toch... Die neiging moet hij ook niet accepteren. Is dat dan ook maar cultureel bepaald, zoals ik in een reactie las?
God is liefde

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2009 13:06

Mortlach schreef:Trouwens, een deel van het probeem schijnt te zijn dat je fantaseert over een vrouw/man tijdens de zelfbevrediging. Maakt het dan uit of het een echt bestaande vrouw is, of een soort amalgaan, een beeld van een vrouw die in het echt niet bestaat? (zo van: de ogen van die, de huidskleur van die ander, een generiek soort vrouwenlichaam, het haar van weer een ander; echt een composiet)

Of het uitmaakt weet ik niet. Maar als jij een poppetje met lange haren kan tekenen en dan daarnaar kijkend "je ding" kan doen denk ik niet dat dat zo'n probleem is.

Succes.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2009 13:14

Kitty schreef:Er zijn toch wel meer dingen waar je van geniet? Waarom dan daar geen problemen mee? Wat is nu het verschil tussen genieten van een heerlijke maaltijd. Genieten van een mooie vakantie. Genieten van een mooie aankoop. Of even genieten van een rustig moment voor jezelf lekker op de bank met een mooi boek? Of even genieten van een fijn moment met jezelf en je eigen lichaam. Waarom zou het een geen probleem zijn en het ander een zonde? Ik denk dat het gewoon de calvinistische puriteinsheid is die je anders laat denken hierover. Maar in weze is elk deel van je lichaam gelijk, en mag je net zo goed aan je oor krabben als het jeukt en daarvan genieten als van andere delen en functies van je lichaam. En dan bekijk ik het vanuit jullie geloof. Maar ik kan me dan niet voorstellen waarom God met het een geen moeite zou hebben en met het andere wel. Als het echt niet had gemogen zou er wel een gebod voor gemaakt zijn. En lust kan ook nooit verkeerd zijn anders had je wel geen lustgevoelens gehad, ook dit is gewoon onderdeel van hoe een menselijk lichaam in elkaar zit. Je bent dus met die lustgevoelens geschapen (als je van schepping uitgaat). Dus hoe kan lust dan in de ogen van God verkeerd zijn als hij zelf die lust heeft toegevoegd?

Wie zegt dat Hij dat heeft gedaan? De man en de vrouw waren naakt en schaamden zich niet voor elkaar totdat de zondeval kwam. Toen schaamden ze zich ervoor dat ze geen kleren aanhadden en gingen ze pas kleren dragen. Ik denk dus dat het nu wel wat anders is dan dat het is geschapen.

En verder heb je nog niet helemaal goed gelezen. Het gaat niet om aan een lichaamsdeel zitten ofzo. Het probleem is niet het masturberen zelf maar de gedachten die je erbij hebt. Wat je nu doet is veel te simplistisch. Ik geniet, God heeft alles gemaakt. Dus mag ik overal van genieten. Een dictator geniet ook van het onderdrukken van mensen, een pedofiel geniet van smerige gedachten aan kleine kinderen. Nou en? Hoe kan dat verkeerd zijn, zo zit hij in elkaar en dat ligt toch aan God?

Kom op, iets meer nadenken mag wel hoor. Wat zou nou het verschil zijn tussen het genieten van een goed boek, een lekkere maaltijd, een relaxte vakantie... en het genieten van je lichaam terwijl je aan die knappen jongen of meisje die bij je in de straat woont? Zoals al gezegd, als je aan een mooi weiland met boterbloempjes kan denken is het niet verkeerd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elosa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elosa » 20 feb 2009 15:17

Wie zegt dat Hij dat heeft gedaan? De man en de vrouw waren naakt en schaamden zich niet voor elkaar totdat de zondeval kwam. Toen schaamden ze zich ervoor dat ze geen kleren aanhadden en gingen ze pas kleren dragen. Ik denk dus dat het nu wel wat anders is dan dat het is geschapen.

Ja!!!
God is liefde

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 20 feb 2009 15:29

henkie schreef:Ik weet niet of je een man hebt maar ik mag hopen dat als hij lustig wordt naar een andere vrouw je dat liever niet hebt. Net zo lief als je liever niet ziet dat een lustige vieze oude man van je dochter af zou blijven. Nu heeft dat niets met zelfbevrediging te maken maar ik wil alleen maar aangeven dat je hedonistische uitgangspunt maar zeer beperkt houdbaar is.

Henkie, ik heb het toch niet gehad over het begeren van een andere man of vrouw? En ja, ik ben al 32 jaar heel gelukkig getrouwd. Waarom zou ik fantaseren over een andere man? Dat heeft toch ook niets met zelfbevrediging of geoorloofde lust te maken? Natuurlijk, als je alleen je lust kan botvieren door over de buurman te fantaseren, dan lijkt me dat inderdaad niet goed. En dan kun je je vervolgens ook nog afvragen of er niet iets mis is met je relatie. Indien je vrijgezel bent en fantaseert over de man van een ander, kun je je ook afvragen waar je nu mee bezig bent en waarom je juist die man begeert. Maar ook daar gaat het hier denk ik niet om. Het gaat om de handeling zelf, die op zich niet fout is. Als je bij masturbatie fantaseert over de buurman, dan kan ik mij niet voorstellen dat je niet aan die buurman denkt ook buiten die masturbatie, dan val je kennelijk op de buurman. Dat zou je dan in vraag moeten stellen, dan klopt daar iets niet mee.

Maak je er een fantasiefiguur van, dus iemand die niet bestaat, dan lijkt het me al veel minder ingewikkeld of zondig.

Er staat dat je de vrouw of man van een ander niet moet begeren, dat lijkt me in ieder geval een goed advies! Doe dat dan ook niet! Maar dat hoeft toch ook niet? Of kun je alleen je lust opwekken door de vrouw of man van een ander te begeren? Dan moet je jezelf inderdaad wat vragen gaan stellen. Maar nogmaals, dat staat buiten het feit of masturberen, dus genieten van je eigen lichaam mag of niet. Dat begeren van die ander kun je namelijk ook zonder dat doen. Daar moet je dan aan werken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 20 feb 2009 17:08

ik wil niet heel flauw doen, maar je kan prima mastruberen, zonder te fantaseren over wie dan ook, het kan prima een puur lichaamelijk iets zijn, je hebt hormonen, en soms zitten je levels te hoog en moet je eens stoom afblazen, je moet er niet altijd meer van maken dan het is,lijkt me niet gezond nee als je over anderen fantaseert of je er verslaafd aanraakt en telkens stiekum een toilet opzoekt, bij wijze van,

Terug naar “Archief”