Zonder God is alles geoorloofd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 28 jan 2008 14:12

rafaell schreef:
reform schreef:Als je niet in een God gelooft, dan ben je zelf je wet. Dan mag je zelf bepalen wat je doet. Het is omdat je gebonden bent aan een nationale wetgeging....maar waarom zou een land jou een wet mogen opleggen? In dat licht begrijp ik wel waarom Stalin, Hitler, Nero en Mao zich niet schuldig voelden vanwege hun massamoorden. Zij hoefden aan niemand verantwoording af te leggen. Waarom zou je eigenlijk rekening houden met iemand. Gelukkig leven we in een land waar normen en waarden redelijk goed met elkaar gedeeld worden. Dat wil echter niet zeggen dat dat altijd zo blijft.

Ach ik kan je ook de nodige slachtpartijen uit naam van het geloof noemen hoor :)

Christenen hebben niet de taak om vanuit het geloof te doden. Dat er christenen zijn, die dat wel doen, is erg jammer. Ik ben daar fel tegenstander van! Die hebben het ook niet helemaal begrepen. Alleen God heeft het recht om te doden. In de bijbel lezen we dat God zeer goddeloze mensen/volken vernietigd. Dat kan God alleen doen, maar God doet het ook weleens door mensen (Joden). Nooit via de christengemeente!

Ik geloof liever in Godswet die altijd goed is dan in veranderlijke menselijke wetten die niet altijd goed zijn.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2008 14:14

Ik zeg ook niet dat het goed is, ik zeg alleen dat Gods wetten net zo goed geen garantie vormen, de bijbel is vaak genoeg aangegrepen om misstanden te rechtvaardigen.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 28 jan 2008 14:22

rafaell schreef:Ik zeg ook niet dat het goed is, ik zeg alleen dat Gods wetten net zo goed geen garantie vormen, de bijbel is vaak genoeg aangegrepen om misstanden te rechtvaardigen.

Volgens mij wel hoor. Als iedereen aan Gods wetten houdt dan wordt het hier een gezellige boel!
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2008 14:24

Dan moet eerst duidelijk zijn wat die wetten zijn én hoe ze exact geïmplementeerd dienen te worden. Verder is de bijbel natuurlijk ook een product uit een bepaalde cultuur.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 28 jan 2008 14:25

rafaell schreef:Dan moet eerst duidelijk zijn wat die wetten zijn én hoe ze exact geïmplementeerd dienen te worden. Verder is de bijbel natuurlijk ook een product uit een bepaalde cultuur.

Dus met andere woorden nu niet meer geldig? :?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 28 jan 2008 14:27

Lovely schreef:
rafaell schreef:Dan moet eerst duidelijk zijn wat die wetten zijn én hoe ze exact geïmplementeerd dienen te worden. Verder is de bijbel natuurlijk ook een product uit een bepaalde cultuur.

Néé, ik neem aan dat raaf bedoeld dat je de bijbel met die wetenschap moet lezen. Dat lijkt me zeer juist. Bepaalde zaken zijn nu eenmaal gedateerd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 28 jan 2008 14:33

Als de bijbel aan iedere cultuur aangepast moet worden, is er aan het einde van de rit geen bijbel meer over.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2008 14:35

Lovely schreef:

Je kunt niet alles 1 op 1 overzetten naar onze tijd. De bijbel is een verzameling boeken die door mensen in een bepaalde tijd en omstandigheid zijn geschreven, het is dus belangrijk dat je alles in zijn context ziet. Sommige dingen zijn gewoon achterhaald.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 28 jan 2008 14:36

rafaell schreef:
Lovely schreef:

Je kunt niet alles 1 op 1 overzetten naar onze tijd. De bijbel is een verzameling boeken die door mensen in een bepaalde tijd en omstandigheid zijn geschreven, het is dus belangrijk dat je alles in zijn context ziet. Sommige dingen zijn gewoon achterhaald.

Zoals?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2008 14:38

Lovely schreef:
rafaell schreef:
Lovely schreef:

Zoals?

Sla Leviticus maar open. Of bijvoorbeeld het hele denken over het huwelijk. Uithuwelijken etc.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 28 jan 2008 14:39

Volgens mij staat duidelijk wat wel en niet mag in de bijbel. Daar wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de wetten voor Israël en van de gemeente. Het probleem zit vooral in of je de bijbel wel of niet in zn geheel gelooft. Jij doet dat niet.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2008 14:42

Wetten voor de gemeente is weer iets anders dan wetten voor een samenleving. Zo duidelijk vind ik dat hele onderscheid trouwens niet. Ik ben dan ook voor een strikte scheiding tussen kerk en staat en vind ook dat religieuze argumenten geen geldingskracht hebben in het publieke debat.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 28 jan 2008 14:47

Ik bedoel ermee te zeggen dat de Joden andere wetten hebben dan wij (uit de heidenen). De Sabbat, spijswetten, burgelijke wetten gelden allemaal niet voor ons, maar wel voor de Joden. De Joden hebben veel verplichtingen, zij hebben ook wat privileges....zij hebben een landbelofte...wij niet. Maar goed daar geloof je ook niet in :wink: . Je gelooft alleen wat jij leuk vindt (niet onaardig bedoeld hoor :wink: ).
Afbeelding

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 28 jan 2008 14:50

Precies het lijkt wel of sommige mensen tegenwoordig alleen maar de dingen willen geloven die hun het beste aanstaan :roll:

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 28 jan 2008 15:01

Lovely schreef:Als de bijbel aan iedere cultuur aangepast moet worden, is er aan het einde van de rit geen bijbel meer over.

Nee, want bepaalde geboden in de bijbel zijn universeel. Maar ik neem aan dat jij ook geen homo's of overspeligen meer stenigt of je houdt aan de joose spijswetten, om maar wat te noemen. Dat lijkt me redelijk cultuurbepaald en/of gedateerd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “[Religie] - Open forum”