God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 16:18

Volgens mij ben ik wel een christen ja.

Rien67 schreef:En wat betreft de dingen die God zegt, heb je de goede bron, namelijk de Bijbel. Geeft die je genoeg goede redenen om te geloven?? Het is namelijk ook de enige bron!

Voor mij is het een combinatie van ervaringen met God en de bijbel. Als ik nooit iets van God merkte in mijn eigen leven, zou ik het wel erg moeilijk vinden om te geloven alleen op grond van de bijbel.

Rien67 schreef:Nee, ik ook niet... En daarom is het nou zo belangrijk dat je gehoor geeft aan Gods roepstem. Want als ik daar geen gehoor aan geef, dan ga ik net zo goed verloren, voor eeuwig...
Lalage schreef:Jezus is gestorven om de zonden van de wereld weg te nemen, dus dat is de zonden van iedereen, of je nou in Hem gelooft of nog niet.

Wou je hiermee beweren dat uiteindelijk iedereen gered wordt?
Waar doen we dan nog zo moeilijk over eigenlijk met z'n allen...?
nogmaals, en ik zal het blijven herhalen zolang als dat nodig is: ja, Hij is gestorven voor de zonden van iedereen, maar als je dat niet gelooft, als je dat niet aanneemt, dan kent Hij jou straks niet!

Goed, dan verschillen we van mening. Ik geloof dit:
1 Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld. 1 Johannes 2:2

Verder: je bent blij dat je zelf gelooft en dat je niet voor eeuwig verloren gaat, maar ben je dan niet eindeloos verdrietig om iedereen die wel verloren gaat? Kan je daarmee leven? Is het niet egoistisch om blij te zijn om je eigen behoud, terwijl anderen dat niet hebben?

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 16:47

heb je niet gelezen wat ik hier eerder schreef...?
ja, daar ben ik erg verdrietig over, vandaar dat ik zo 'fel' reageer de hele tijd... ik gun iedereen de vrede en de vrijheid en de vreugde van het geloof in Jezus Christus!
maar dat doet niets af aan Gods Woord. ik kan de bijbel niet anders gaan interpreteren omdat ik daar zo verdrietig over ben...

ik las in de Bijbel dat 'het geloof is uit het horen, en het horen door het woord van Christus' (Rom.10:17) God wil dat wij Zijn woord geloven en Zijn woord wijst ons naar de hemel. Het woord van God zet geloof in ons hart vrij.
'Maar zonder geloof is het onmogelijk Hem welgevallig te zijn', zegt Hebr. 11:6, 'want wie tot God komt moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor Wie Hem ernstig zoeken.'

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 16:54

Wat doe jij er dan aan om te zorgen dat anderen gaan geloven?

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 17:21

de boodschap van God uitdragen waar het maar kan, zowel op internet als in RL.
maar ik kan niet zorgen dat een ander gaat geloven, daar is die ander uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor.

en dan nog even dit:
Goed, dan verschillen we van mening. Ik geloof dit:
1 Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld. 1 Johannes 2:2

Eigenlijk zeg jij dus dat het helemaal niet uitmaakt of je wel of niet gelooft. Want tenslotte heeft Christus de zonden van de hele wereld, iedereen dus, verzoend. Iedereen... dat is dus zowel gelovig als ongelovig... Waarom zou je je dan eigenlijk nog druk maken over of je wel of niet gelooft. Over of het je gegeven wordt of niet? Dat doet er dan helemaal niet meer toe.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 17:24

Geloof jij alleen om later niet in de hel te komen?

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 17:37

nee, natuurlijk niet!! Ik hou van God, omdat Hij zoveel van mij houdt dat Hij zelfs Zijn Eigen Zoon heeft gegeven. Hij is mijn Vader en zo oneindig goed en trouw en liefdevol! En ik wil niets liever dan in eeuwigheid bij Hem zijn! Daar verlang ik naar.
Maar ik kan niet zomaar bij Hem zijn, daarvoor is Hij veel te heilig. Hij duldt geen zonde in Zijn nabijheid. En daarom moet ik schoongewassen worden met het bloed van Jezus Christus. Maar als ik vind dat ik dat om wat voor reden niet nodig heb, dan kan ik niet daar binnengaan. Jezus zegt: Als ik je niet mag wassen, kun je niet bij Mij horen (Joh.13:8 ).
Dus dat offer is hoe dan ook nodig.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 18:18

Heb ik gezegd dat dat offer niet nodig is? Het is nog steeds Jezus Christus waardoor de zonden van de wereld verzoend worden, dus via een andere weg kom je er niet.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 20:18

precies. het is dus nodig dat je dat offer van Christus aanvaardt...
of niet???

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 okt 2006 06:13

ja dat is nodig, maar moet dat perse in dit leven? Ik denk het niet. God geeft het niet iedereen in dit leven.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 16 okt 2006 07:10

nou, dat ben ik dus pertinent niet met je eens!
Dat is lekker makkelijk he, hoef je je hele leven niets te doen, alleen maar af te wachten... Dit soort 'gemakzucht' en passiviteit is gewoon zonde!! God geeft het iedereen in dit leven en je hebt je hele leven de kans om het aan te nemen. Dus het is zaak dat je daar ernst mee maakt, want morgen kun je wel een auto-ongeluk krijgen en dan is het te laat.

Mensen die dit soort (al)verzoeningstheorieën verzinnen houden alleen zichzelf maar voor de gek! Het betekent dat je niet kunt leven met Gods waarheid en die dus maar gaat aanpassen om je eigen geweten in slaap te sussen. Maar Jezus zegt:
Lucas 13:23 ¶ Iemand vroeg hem: ‘Heer, zijn er maar weinigen die worden gered?’ Hij antwoordde:
24 ‘Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er niet in slagen.
25 Als de heer des huizes eenmaal is opgestaan en de deur heeft gesloten, en jullie staan buiten op de deur te kloppen en roepen: “Heer, doe open voor ons!”, dan zal hij antwoorden: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan?”
26 Jullie zullen zeggen: “We hebben in uw bijzijn gegeten en gedronken en u hebt in onze straten onderricht gegeven.”
27 Maar hij zal tegen jullie zeggen: “Ik ken jullie niet, waar komen jullie vandaan? Weg met jullie, rechtsverkrachters!”
28 Dan zullen jullie jammeren en knarsetanden wanneer je Abraham, Isaak en Jakob en al de profeten in het koninkrijk van God ziet, maar zelf buitengesloten wordt.

En daar wou ik het maar bij laten. Ik kan jou niet overtuigen, maar ik bid of de Heilige Geest dat wil doen. Ik bid echt of mensen zich niet langer zullen blijven verschuilen achter uitspraken als 'God geeft 'het' (wat is het??) niet iedereen in dit leven'. Dat is niets anders dan een dwaalleer!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 okt 2006 08:07

Ach, ik heb er al lang genoeg mee geworsteld. Als God echt mensen voor eeuwig in de hel zou laten martelen, dan zou ik niet meer bij Hem willen horen. Ik ben dankbaar dat Hij me heeft laten zien wat zijn ware aard is (puur liefde) en dat ik dus niet van m'n geloof af hoef te vallen. Dat impliceert geen passiviteit, integendeel. Als je de liefde van God hebt ervaren, wil je alleen maar meer over Hem weten. Dat is wat God wil: dat je ontdekt hoe groot zijn liefde is en dat je daarom van hem gaat houden, omdat Hij eerst van jou houdt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 okt 2006 08:24

goed, laat het drie dagen zijn. maar geen 3 jaar of 30 jaar of zijn hele leven in ieder geval.
Er zijn ook mensen die het niet binnen 3 dagen, 3 maand of 3 jaar hebben. Ik ken zo één twee drie geen voorbeeld. Maar ik probeerde aan te geven dat God bij iedereen op een andere manier werkt.

het punt is denk ik dat God het je aanbiedt en dat je dan vervolgens de keus hebt om er iets mee te doen. Maar vanaf het moment dat je het weet, heb je daarin wel een verantwoording naar God! Je kunt later dan niet meer zeggen: 'sorry, ik wist het niet...'
Ik zie nergens waar de topicstarter laat merken dat ze die verantwoordelijkheid niet neemt, je hoeft dus niet zo hart te toeteren en te honken dat het je verantwoordelijkheid is.

Iets zegt mij dat ze daar van doordrongen is, ze is alleen nog tot het inzicht gekomen dat God ook voor haar stierf, dat het ook voor haar geld. Door haar te bestoken met vrijheid-blijheid en hijdeedhetallemaalvoorjou-neemhetaan sloop je vaak meer dan dat je er mee heelt. Doe maar rustig, praat... en denk/bid mee. Met iedereen die het allemaal niet zo makkelijk 'aanneemt'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 16 okt 2006 09:30

daar heb je gelijk in, ik ben soms te snel met mijn grote mond...
maar ik had al gezegd laten we het algemeen houden, want ik signaleerde een veelvoorkomend gedachtengoed. En ik denk dat de starter van deze topic overigens best voor zichzelf kan spreken hoor...

@Lalage: jammer, dat je niet bij die God wil horen...
en wb je kansen hier op aarde, ik las net in Johannes 8 de volgende woorden van Jezus: "Ik heb tegen u gezegd dat u in uw zonden zult sterven, want als u niet gelooft dat Ik het ben, zult u inderdaad in uw zonden sterven".
Het lijkt me dus echt zaak om er ernst mee te maken tijdens de genadetijd die je hier op aarde hebt gekregen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 okt 2006 11:24

jammer, dat je niet bij die God wil horen...

daar heb je gelijk in, ik ben soms te snel met mijn grote mond...

Echt wel...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 16 okt 2006 11:57

ik vraag me af waarom jij voortdurend voor een ander spreekt....

Als je alleen maar gelooft in een God die puur liefde is en daarbij voorbijgaat aan Zijn heiligheid en Zijn oordeel, omdat dat jou beter uitkomt, dan maak je je een beeld (karikatuur) van God.

Terug naar “Archief”