Marnix schreef:Klopt. Bijna alle jongeren praten liever met vrienden en zo over problemen dan met familie... die vertrouwelijke sfeer mist soms een beetje... Vooral in traditioneel kerkelijke gezinnen... de nuchterheid is daar soms iets tever doorgeslagen vrees ik.
Hmm, die ervaring heb ik dan (gelukkig) weer niet. Ik kom uit een vrij zwaar GerGem-gezin, en mijn ouders praatten al vanaf het begin heel open over hun geloofsleven, daardoor is dat onderwerp ook voor mij heel bespreekbaar geworden, zelfs nu ik zo vaak twijfel en nogal kritisch tegen de (tradities in de) GerGem aankijk kan ik daar heel open met hen over praten. 
Bij ons kwamen ook vrij vaak dominees, medekerkenraadsleden van m'n pa en andere 'bekeerde mensen' (vindt 't een beladen term, maar weet even niet hoe ik 't anders moet zeggen) over de vloer en die zitten echt niet altijd te 'preken', ook de contacten met hen heb ik als heel fijn ervaren.
Wat bidden met je kinderen betreft (TK vroeg op welke leeftijd je daarmee begint), wel, mijn moeder zong al gebedjes voor mij toen ik nog in de wieg lag en eigenlijk vind ik dat niet meer dan logisch, als je zelf actief met het geloof bezig bent, wil je toch niets liever dan direct voor én met je kind bidden?