Ok, noem het haat. Daar wil ik dan nog wel in mee gaan.
Nochtans geen antisemitisme zoals Iran en Hamas propageren.
Luther 'haatte' ze vanwege hun verwerpen van Christus, en dat is wat anders zoals Musharaf de joden haat.
Onderstaande tekst kwam in me op;
Ps 139:21 Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
Het verwerpen van Christus was pure vijandschap. Pure haat vanuit het hoogmoedige farizeërhart.
P.S. Waarom werkt dat ouotte gedoe niet?
'k Weet niet waarom dat quoten niet werkt behoorlijk irritant.

Ze haten God niet, juist waren de (religeuze) Joden bezig met Gods Woord en daarnaast ook de Talmoed. Heel serieus proberen ze God te dienen, om hen dan het stempel haters van God op te plakken gaat mi. niet op.
Maarten Luther kon hen blijkbaar niet overtuigen van het feit dat Jezus de Messias is. Misschien had hij daar eerst een grondige studie over moeten doen alvorens zich met Missionary werk bezig te houden onder Joden?
Maar wat hij geschreven heeft kan gewoon niet en ik geloof ook niet dat daar zegen op rust en Gods goedkeuring heeft. Het zorgt er namelijk niet voor dat de Joden erdoor tot geloof komen eerder dat ze een afkeer krijgen van Jezus. Waar zo wie zo in de (kerk)geschiedenis er weinig rooskleurigs valt te melden van de houding van ''christenen'' tov. Joden.
We kunnen alles goedpraten en toedekken of gewoon eerlijk toegeven dat het verkeerd was en dat laatste lijkt mij juist.