Moet de SGP eem verboden partij worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 08 jun 2005 21:29

Waar is een democratie nu voor?
Als je het niet eens bent met de beginselen van een partij stem je toch gewoon op een ander?
Waar doet men moeilijk over? :roll:

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 08 jun 2005 21:46

Men is bang dat als de SGP vrouwen mag blijven onderschikken dat er dan vroeg of laat een moslimpartij opstaat die dat dan dus ook mag gaan doen, en daar zijn we met z'n allen wél erg tegen. Vrouwenmishandeling en vrouwendiscriminatie zijn 2 verschillende dingen, maar feit blijft dat het allebei een belachelijk, onzinnig iets is.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 09 jun 2005 11:08

Ik snap dit niet, dat mensen lopen zeuren over dat het discriminerend is om vrouwen niet toe e laten in de politiek.
Als je dit een probleem vindt stem je toch geen SGP.
Er zijn veel vrouwen die SGP stemmen en hier gewoon achter staan.
Maar de mensen die een gerecht aanspannen zijn vrouwen die geen SGP stemmen en dat ook niet zullen gaan doen als ze wel vrouwen toe gaan laten.
Als nu de eigen achterban een gerecht aanspand dan vindt ik het anders!

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 09 jun 2005 12:37

Claire schreef:Ik snap dit niet, dat mensen lopen zeuren over dat het discriminerend is om vrouwen niet toe e laten in de politiek.
Als je dit een probleem vindt stem je toch geen SGP.
Er zijn veel vrouwen die SGP stemmen en hier gewoon achter staan.
Maar de mensen die een gerecht aanspannen zijn vrouwen die geen SGP stemmen en dat ook niet zullen gaan doen als ze wel vrouwen toe gaan laten.
Als nu de eigen achterban een gerecht aanspand dan vindt ik het anders!

<---> Men is bang dat als de SGP vrouwen mag blijven onderschikken dat er dan vroeg of laat een moslimpartij opstaat die dat dan dus ook mag gaan doen, en daar zijn we met z'n allen wél erg tegen. Vrouwenmishandeling en vrouwendiscriminatie zijn 2 verschillende dingen, maar feit blijft dat het allebei een belachelijk, onzinnig iets is.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2005 20:17

Er zijn ook internationaal aanklachten geweest tegen Nederland dat het niet alleen de SGP tolereert, maar zelfs subsidiëert. En misschien zijn jullie wat kort van memorie: er is een tijdlang een proces geweest van een vrouw die volwaardig lid wenste te worden van de SGP.
De SGP heeft behoorlijk wat boter op het hoofd als zij de islam beschuldigen van onderdrukking en discriminatie van vrouwen.
Het is natuurlijk onzin om te zeggen: "dan stem je er toch niet op". Want dan moeten wij elke partij tolereren, hoe verderfelijk het programma ook is, door te zeggen: 'dan stem je er toch niet op'.
Kortom: ik ben het er volstrekt mee eens dat er een proefproces aangespannen is - geeft de mannenbroeders gelegenheid om nog eens goed na te denken over wie en wat de vrouw is en zou kunnen betekenen in deze maatschappij.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 09 jun 2005 21:13

Riska schreef:Er zijn ook internationaal aanklachten geweest tegen Nederland dat het niet alleen de SGP tolereert, maar zelfs subsidiëert. En misschien zijn jullie wat kort van memorie: er is een tijdlang een proces geweest van een vrouw die volwaardig lid wenste te worden van de SGP.
De SGP heeft behoorlijk wat boter op het hoofd als zij de islam beschuldigen van onderdrukking en discriminatie van vrouwen.
Het is natuurlijk onzin om te zeggen: "dan stem je er toch niet op". Want dan moeten wij elke partij tolereren, hoe verderfelijk het programma ook is, door te zeggen: 'dan stem je er toch niet op'.
Kortom: ik ben het er volstrekt mee eens dat er een proefproces aangespannen is - geeft de mannenbroeders gelegenheid om nog eens goed na te denken over wie en wat de vrouw is en zou kunnen betekenen in deze maatschappij.

De SGP geeft vrouwen tenminste rust.Ze hoeven niet in de politiek, ze hoeven naast hun gezin niet te werken, ze mogen lekkerhuisvrouw zijn zonder de druk achter zich van vele verplichtingen. Dat is geen onderdrukking en discriminatie maar dat is een voorrecht. De SGP maakt zich niet voor niets sterk voor een goed verdeelde kinderbijslag. Dus niet gesubsidieerde kinderopvang maar iedereen krijgt evenveel geld voor de kinderen en als men wil werken kan men daar de opvang van betalen. Gaat men niet werken dan kan men dat geld houden. Dus gewoon zelf de keuze bij de vrouw leggen en niet door zwaar gesubsidieerde kinderopvang de vrouwen te dwingen om te gaan werken. Dat is pas discriminatie en onderdrukking.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 09 jun 2005 21:59

Memmem schreef:De SGP geeft vrouwen tenminste rust.Ze hoeven niet in de politiek, ze hoeven naast hun gezin niet te werken, ze mogen lekkerhuisvrouw zijn zonder de druk achter zich van vele verplichtingen. Dat is geen onderdrukking en discriminatie maar dat is een voorrecht. De SGP maakt zich niet voor niets sterk voor een goed verdeelde kinderbijslag. Dus niet gesubsidieerde kinderopvang maar iedereen krijgt evenveel geld voor de kinderen en als men wil werken kan men daar de opvang van betalen. Gaat men niet werken dan kan men dat geld houden. Dus gewoon zelf de keuze bij de vrouw leggen en niet door zwaar gesubsidieerde kinderopvang de vrouwen te dwingen om te gaan werken. Dat is pas discriminatie en onderdrukking.

Door zulk soort posts komt bij mij de expressie ' de vrouw heeft maar 1 recht,en da's het aanrecht' naar boven. Lekker huisvrouw zijn zonder de druk van vele verplichtingen??? Sla je nu niet een beetje de plank vollédig mis? Vrouwen hóren niet te werken volgens deze opvatting. Vrouwen die niet het genot hebben met zo'n in hokjes denkende man te leven hebben dus een keuze : werken of huisvrouw zijn.

Ik heb een poosje in het streng gereformeerde gebied van Zeeland gewoond (Zuid Beveland), heb daar ook een paar jaar op school gezeten..en ik vroeg me altijd af wat die meiden op school nou deden, want aan hun diploma hadden ze niets. Zodra zo'n meisje 18 is geworden wordt het toch wel eens tijd om te gaan trouwen. Een baan kiezen?? Ben je gek! Je moet straks voor misschien wel 9 kinderen zorgen als die zegen je toekomt, nee mannen werken,en vrouwen doen het huishouden....Ooit wel eens bij stilgestaan dat láng niet al die meiden dat willen?...
Ik prijs mezelf gelukkig dat m'n vriendin een 32 urige werkweek heeft : haar collega's zijn haar vrienden/vriendinnen, we delen de lasten (waardoor ik ook m'n hobbies kan blijven houden) en delen ook de huishoudelijke taken...Samenwonen/huwelijk is een kwestie van geven en nemen Memmem !

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jun 2005 08:01

Memmen schreef:De SGP geeft vrouwen tenminste rust.Ze hoeven niet in de politiek, ze hoeven naast hun gezin niet te werken, ze mogen lekkerhuisvrouw zijn zonder de druk achter zich van vele verplichtingen. Dat is geen onderdrukking en discriminatie maar dat is een voorrecht. De SGP maakt zich niet voor niets sterk voor een goed verdeelde kinderbijslag. Dus niet gesubsidieerde kinderopvang maar iedereen krijgt evenveel geld voor de kinderen en als men wil werken kan men daar de opvang van betalen. Gaat men niet werken dan kan men dat geld houden. Dus gewoon zelf de keuze bij de vrouw leggen en niet door zwaar gesubsidieerde kinderopvang de vrouwen te dwingen om te gaan werken. Dat is pas discriminatie en onderdrukking.

De SGP ontneemt de vrouw een eigen keuze te maken, bedoel je.
Want wie zegt dat elke vrouw zich enkel en alleen met de opvoeding van kinderen wil bezighouden? Waar is de man wat dat betreft in de opvoeding van kinderen?
En voor elk kind een betaalde vergoeding? Dus andere vrouwen mogen opdraaien voor de kinderen van iemand die niet aan de arbeidsmarkt wenst deel te nemen? Er zijn een aantal eigen keuzes die gemaakt worden. Daar moet je dan de konsekwenties van nemen.
Een groot gezin? Prima, maar accepteer dan ook de financiële gevolgen. Ik heb het altijd oneerlijk gevonden - ik noem maar een voorbeeld - dat derde en volgende kinderen gratis zijn meeverzekerd bij een ziekenfonds, terwijl er wél kinderbijslag ontvangen wordt. Zoiets van: 'wel de lusten, niet de lasten'.
Let wel: ik onderschat van geen kant de taak van opvoeding. Ik respecteer de keuze die mensen maken om niet aan het arbeidsproces deel te nemen (ik gebruik bewust het woord 'werken' niet, want dat is en grove onderschatting van het moederschap en huisvrouw-zijn), maar het moet wel een keuze zijn en de SGP geeft domweg die keuze niet. En ik kan geen enkele Bijbelse grond vinden in deze beslissing.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jun 2005 10:36

Wat ik heel erg krom vind van de SGP is dit:

* vrouwen mogen geen lid worden (want de politiek is geen vrouwenklus)
* vrouwen mogen natuurlijk wel op de SGP stemmen.

Als de SGP nou consequent zou zijn, dan zouden zij de echtgenotes van hun leden het stemmen moeten afraden/onmogelijk maken. Want ook stemmen is aan politiek doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Overkill

Berichtdoor Overkill » 10 jun 2005 11:15

Memmem, hoe kan je van een voorrecht spreken als het enkel om verplichtingen draait? De keuze wordt ze niet eens aangeboden.
Als het echt zo'n voorrecht was, zou er ook geen discussie over ontstaan zijn.
De woorden 'hoeven' kan je beter wijzigen in 'moeten'.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jun 2005 01:23

Inderdaad.. alsof je van de andere partijen geen huisvrouw mag zijn.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 jun 2005 08:51

Optimatus schreef:Wat ik heel erg krom vind van de SGP is dit:

* vrouwen mogen geen lid worden (want de politiek is geen vrouwenklus)
* vrouwen mogen natuurlijk wel op de SGP stemmen.

Als de SGP nou consequent zou zijn, dan zouden zij de echtgenotes van hun leden het stemmen moeten afraden/onmogelijk maken. Want ook stemmen is aan politiek doen.

Je zou ze de kost moeten geven die hun vrouwen niet laten stemmen. Dat gebeurt ook anno 2005 nog...

Overigens verwacht ik dat de SGP haar vrouwenstandpunt binnen 5 jaar heeft laten vallen, of drastisch heeft versoepeld. Wellicht kiezen ze voor een constructie dat plaatselijke kiesverenigingen zelf mogen bepalen of ze vrouwen toelaten, net zoals ze nu zelf mogen bepalen of er wordt samengewerkt met de CU. Dat zou al een grote stap in de goede richting zijn. Iets dergelijks werd zaterdag ook in het RD geopperd.

Je ziet dat de SGP op meerdere fronten begint te versoepelen. Denk aan de lokale samenwerking met de CU, denk aan de omgang met de media. Dat vrouwenstandpunt gaat ongetwijfeld ook een keer op de schop.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 13 jun 2005 13:43

Pieter schreef: denk aan de omgang met de media.

Van der Vlies laat zich filmen als hij tijdens 'het vragenuurtje' toevallig voor de camera komt. Een interview heb ik em echter nog nooit zien geven, en campagne voeren doettie ook nie..

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 jun 2005 14:00

Officeel waren tv- en radio-optredens altijd verboden door het partijbestuur, maar onlangs werd het beleid gewijzigd. Nu is elke SGP'er vrij om voor een mediaoptreden te kiezen, of niet. Het bestuur geeft nu die vrijheid. Dat vind ik een verbetering.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jun 2005 13:30

Rock-G schreef:Nou MissF, een christelijke regering zie ik niet echt zitten (want waar is de balans dan) maar de SGP in de regering??? Dan ga ik emigreren,en met mij 3/4 van Nederland, want als er íets niet goed voor een land is is het een partij in 2005 die stellingen á de jaren 30 heeft.

Nee, je moet wel lezen wat ik neerzet :P
Ik zei: christelijke regering. Niet: SGP regering.
Het gaat erom: de SGP samen met de CU en CDA ofzo. Dan krijg je een middenweg. Want het CDA en CU zijn het lang niet met alle regels van de SGP eens, en andersom. De SGP als alleenheersers, nee dank je, maar als onderdeel van, ja, why not....ze hebben best goeie punten en zijn gelukkig soms ook nog echt 'extreem', wat je van de meeste partijen niet meer kunt zeggen, Ze zijn bijvoorbeeld TEGEN abortus, en VOOR de doodstraf. En dan niet zoals de meeste partijen: noujaa, in een paar gevallen dan...
Nee, Tegen of Voor!

En samen met de CU en eventueel een nieuwe christelijke partij die ik als vrouw op ga richten :roll: krijg je dan een goede christelijke regering :mrgreen:
Snappez vous? :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”