De Hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mei 2005 10:52

elbert schreef:
Collateral schreef:
jas schreef:Dit is erg flauw en niet correct. Ik bestrijd juist dat een aioon eindig is.

Wat denk je dan van Lucas 20:34? "En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: De kinderen dezer eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven."

Als je eeuwig vertaalt met begin van de wereld, dan vind ik dat je aan het woord eeuwig dus wel degelijk een beperking toekent Nl. een begin, hetgeen betekent dat het er voor dat begin niet was. Daar ageer ik tegen want dat is onjuist.

Dat klopt. We hebben het echter niet over de vertaling van 'eeuwig', maar van 'aeoon'. In de tekst die ik hierboven noem (Lucas 20:34 - en er zijn er meer) is te zien dat 'aeoon' geen eeuwigheid betekent, maar iets als 'tijdperk'. Met de vertaling van Handelingen 15:18 ("Gnosta ap aionos") zit de oude KJV dus nog het meest op het rechte spoor: de vertalers meenden het te moeten vertalen met "vanaf het begin van de wereld" (dus ook (het begin van) de tijd), wat geen afbreuk doet aan Gods alwetendheid. God wist immers alles vanaf het begin van de wereld. Dat God alles van eeuwigheid bekend is staat er niet zo, maar dat wordt ook niet weersproken.

Je gaat er in je argumentatie wel vanuit dat het woord aeoon maar met 1 Nederlands woord vertaald kan worden. Dat is nog maar zeer de vraag. In de link die ik hierboven aanhaalde wordt juist aangetoond dat dit woord in andere contexten andere betekenissen heeft. Dus het woord aeoon in Hand. 15:18 kan gezien de context best vertaald worden met eeuwigheid (het lijkt me juist in dit geval wel voor de hand liggen).
De link die ik hierboven gaf, geeft trouwens als vertaling: "from the most ancient time down (within the memory of man), from of old". Daarmee kun je beide kanten op.

Nee, maar in de context van Hand. 15:18 kan het niets anders betekenen. Tenzij je beweert, dat God Zelf niet eeuwig is. Immers, God is even eeuwig als Zijn kennis. Hij is niet een tijd zonder kennis m.b.t. Zijn werk geweest. Het gaat mij er dus om dat de eeuwigheid van God Zelf hier in het geding komt en daar valt met mij niet over te praten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 11:06

elbert schreef:
gurl schreef:Nou ik ben blij dat de Bijbel voor jou zo duidelijk is...voor de meeste mensen is dat namelijk niet zo. Dus misschien kan jij mij dan ff uitleggen waarom een God van liefde, een rechtvaardige God, een God die met alles een plan en een doel heeft, iemand eeuwig in het vuur zou gooien? Ik ben het wel met het straffen op zich eens maar iemand eeuwig straffen is geen straf meer, dat kan niet, heeft geen doel en is niet rechtvaardig.

Dus je denkt dat straf alleen een pedagogische functie heeft?
Misschien is dat in ons land zo sinds de jaren 60, maar zo spreekt de Bijbel er niet over hoor. :?

Dat weet ik niet. Wat is volgens jou de functie dan?
stomp niet af, blijf slijpen

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mei 2005 11:16

gurl schreef:
elbert schreef:
gurl schreef:Nou ik ben blij dat de Bijbel voor jou zo duidelijk is...voor de meeste mensen is dat namelijk niet zo. Dus misschien kan jij mij dan ff uitleggen waarom een God van liefde, een rechtvaardige God, een God die met alles een plan en een doel heeft, iemand eeuwig in het vuur zou gooien? Ik ben het wel met het straffen op zich eens maar iemand eeuwig straffen is geen straf meer, dat kan niet, heeft geen doel en is niet rechtvaardig.

Misschien is dat in ons land zo sinds de jaren 60, maar zo spreekt de Bijbel er niet over hoor. :?

Straf niet alleen uit pedagogische motieven, maar ook uiteindelijk als echte straf, straf als wraak, straf als vergelding. 't Is geen leuk onderwerp, maar in de Bijbel wordt er echt zo over gesproken. Neem bijv. 2 Thess. 1:6-9:

6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;
7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,

Dit zijn toch echt geen woorden die voor tweeerlei uitleg vatbaar zijn.
Voor het woordje eeuwig in vers 9 wordt hier in het Grieks aionios weergegeven, wat vertaald moet worden met altijddurend, zonder begin en zonder eind, dus eeuwig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 11 mei 2005 11:25

essieee schreef:
gurl schreef:Maar zonder God is er geen leven toch? Dus als de hel een plek is zonder God...wat is dat dan? Dan kan er toch geen leven zijn?
Bovendien is God een rechtvaardig God maar het is verre van rechtvaardig om iemand een eeuwigheid te straffen...

Waarom niet??? De hel is voor hen die ZELF gekozen hebben voor een leven zonder God. We weten zelf ook dat dit 'prijskaartje' er dan aan hangt!

Rechtvaardig----Recht; Het is toch recht dan we verdoemd worden!

Het prijskaartje is volgens mij dus de dood, in die zin dat het is alsof je er nooit bent geweest en elke herinnering aan je is uitgewist. Ook bij God. Er is dus werkelijk NIETS van je over. Dat is niet terug te draaien en duurt dus tot in eeuwigheid. Kies je voor God dan kies je voor het leven, tot in eeuwigheid.

Johanna

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 11:39

elbert schreef:
gurl schreef:
elbert schreef:

Straf niet alleen uit pedagogische motieven, maar ook uiteindelijk als echte straf, straf als wraak, straf als vergelding. 't Is geen leuk onderwerp, maar in de Bijbel wordt er echt zo over gesproken. Neem bijv. 2 Thess. 1:6-9:

6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;
7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,

Voor het woordje eeuwig in vers 9 wordt hier in het Grieks aionios weergegeven, wat vertaald moet worden met altijddurend, zonder begin en zonder eind, dus eeuwig.

Maar eeuwig vuur of hel of wat dan ook staat toch niet in verhouding tot 80 jaar zonde?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mei 2005 11:47

gurl schreef:
elbert schreef:
gurl schreef:
elbert schreef:

Maar eeuwig vuur of hel of wat dan ook staat toch niet in verhouding tot 80 jaar zonde?

Dat zul je aan God moeten vragen, maar volgens mij heeft Hij gezegd dat 1 zonde al genoeg is voor die eeuwige straf (Jak. 2:10, Gal. 3:23 en Deut. 27:26).
De vraag naar verhouding tussen zonde en straf is een vraag naar hoe erg wij de zonde vinden en hoe erg God die vindt.
Want laten we wel zijn: vind je het eten van een vrucht van een boom echt zo erg dat je er de doodstraf voor krijgt? (Gen. 2:17)
Toch is deze straf rechtvaardig volgens God en daar moeten we het bij houden. Want Hij is rechtvaardig en wij (door de zondeval) niet meer, daarom kijken we vaak zo vergoeilijkend tegen de zonde aan. En denken we dat het met die straf ook wel mee zal vallen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 11 mei 2005 14:40

Collateral schreef:
Ook voor de mensen zoals ik, die wel van het christendom gehoord hebben maar niet (meer) christelijk zijn, geldt niet dat er is gekozen voor een leven zonder God. Ik geloof wel degelijk in God (bovendien is je geloof geen keuze maar een overtuiging), maar ik weet ook dat de bijbel niet 'waar' is.

Toen ik nog van een kerkgenootschap was hoorde ik een dominee zeggen 'mensen die niet in de bijbel geloven zouden ook nooit gelukkig zijn in de hemel, het is er eeuwig kerk!' ...Helemaal mee eens..ik vond het hier op aarde al een eeuwigheid duren voordat de dominee amen zei.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 15:04

Rock-G schreef:
Collateral schreef:
Ook voor de mensen zoals ik, die wel van het christendom gehoord hebben maar niet (meer) christelijk zijn, geldt niet dat er is gekozen voor een leven zonder God. Ik geloof wel degelijk in God (bovendien is je geloof geen keuze maar een overtuiging), maar ik weet ook dat de bijbel niet 'waar' is.

Toen ik nog van een kerkgenootschap was hoorde ik een dominee zeggen 'mensen die niet in de bijbel geloven zouden ook nooit gelukkig zijn in de hemel, het is er eeuwig kerk!' ...Helemaal mee eens..ik vond het hier op aarde al een eeuwigheid duren voordat de dominee amen zei.

Nou dan zou ik er ook niet gelukkig zijn...eeuwig kerk moet er niet aan denken en ik geloof wel in de Bijbel...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2005 17:09

Rock-G schreef:Toen ik nog van een kerkgenootschap was hoorde ik een dominee zeggen 'mensen die niet in de bijbel geloven zouden ook nooit gelukkig zijn in de hemel, het is er eeuwig kerk!' ...Helemaal mee eens..ik vond het hier op aarde al een eeuwigheid duren voordat de dominee amen zei.

:D Ik vraag me ook af of er veel mensen zijn die wel in de bijbel geloven die daar gelukkig zouden zijn.. eeuwig kerk klinkt bepaald niet als een tantrisch genot. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mei 2005 17:37

Nou ik ben blij dat de Bijbel voor jou zo duidelijk is...voor de meeste mensen is dat namelijk niet zo. Dus misschien kan jij mij dan ff uitleggen waarom een God van liefde, een rechtvaardige God, een God die met alles een plan en een doel heeft, iemand eeuwig in het vuur zou gooien? Ik ben het wel met het straffen op zich eens maar iemand eeuwig straffen is geen straf meer, dat kan niet, heeft geen doel en is niet rechtvaardig.
Een God van liefde schenkt jou de mogelijkheid om bekeerd te worden in het bloed van zijn Zoon, de rechtvaardige God zou alle mensen door hun zonde kunnen/mogen verdoemen na de Hel, maar God is ook barmhartig en laat dus mensen naar de Hemel komen, of naar de Hel gaan, eeuwig wel of eeuwig wee.. toch niet zo moeilijk?

God is en rechtvaardig en barmhartig, jij geeft dus aan dat God niet rechtvaardig is, gevaarlijke opmerking hier hoor, ik heb het ook eens gedurft en ben toch bijna de hel in geboujourd. In de Bijbel staat dat God goed is in al zijn weg en werk, en stel de Hel niet voor als een fysiek iets, een donkere grot waar iedereen brand in een eeuwig vuur.

Maar ik denk persoonlijk dat het anders is, in de Hemel ben je eeuwig bij God, eeuwig bij Hem, in de Hel eeuwig zonder Hel, en in de Hel zul je God ook niet voelen, niet het kleinste beetje, alleen het eeuwige beseft dat jij fout hebt gedaan in jou leven, eeuwig zal er in je geest gebrand staan wat jij voor zonden hebt gedaan en dan niet vanuit jou oogpunt maar uit dat van God..

Wat zal dat verschikkelijk zijn
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2005 17:59

Raido schreef:God is en rechtvaardig en barmhartig, jij geeft dus aan dat God niet rechtvaardig is, gevaarlijke opmerking hier hoor, ik heb het ook eens gedurft en ben toch bijna de hel in geboujourd. In de Bijbel staat dat God goed is in al zijn weg en werk, en stel de Hel niet voor als een fysiek iets, een donkere grot waar iedereen brand in een eeuwig vuur.

Ze zegt ook juist dat God rechtvaardig is en dat het daarom niet zo kan zijn zoals sommige mensen zeggen.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 18:46

Raido schreef:God is en rechtvaardig en barmhartig, jij geeft dus aan dat God niet rechtvaardig is, gevaarlijke opmerking hier hoor, ik heb het ook eens gedurft en ben toch bijna de hel in geboujourd. In de Bijbel staat dat God goed is in al zijn weg en werk, en stel de Hel niet voor als een fysiek iets, een donkere grot waar iedereen brand in een eeuwig vuur.

Ho ho ik heb nooit gezegd dat God niet rechtvaardig, sterker nog dat geloof ik juist wel en dat kan ik dus niet rijmen met de hel...

Maar ik denk persoonlijk dat het anders is, in de Hemel ben je eeuwig bij God, eeuwig bij Hem, in de Hel eeuwig zonder Hel, en in de Hel zul je God ook niet voelen, niet het kleinste beetje, alleen het eeuwige beseft dat jij fout hebt gedaan in jou leven, eeuwig zal er in je geest gebrand staan wat jij voor zonden hebt gedaan en dan niet vanuit jou oogpunt maar uit dat van God..

Wat zal dat verschikkelijk zijn

Ja en dan? Ik snap nog steeds niet wat voor zin dan heeft dat je eeuwig moet lijden onder je zonden...God heeft daar toch ook niks aan? Bovendien als God er niet is, en je voelt Hem niet, is er toch ook geen leven??

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mei 2005 18:46

Johanne schreef:Hmm misschien klinkt dit een beetje vaag, maar het is dan ook maar een eigen interpretatie...

Met deze woorden sluit je heel vaak je postings af.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mei 2005 18:48

gurl schreef:Bovendien is God een rechtvaardig God maar het is verre van rechtvaardig om iemand een eeuwigheid te straffen...

Hoe kom je daarbij? Bepaal jij of hetgeen wat God is, rechtvaardig is? Moet God Zijn recht handhaven naar jouw maatstaven? Of zou het andersom zijn? Dat jij je misschien moet richten naar wat God rechtvaardig vindt? Zomaar een paar vragen hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mei 2005 18:50

Collateral schreef:
essieee schreef:Waarom niet??? De hel is voor hen die ZELF gekozen hebben voor een leven zonder God. We weten zelf ook dat dit 'prijskaartje' er dan aan hangt!

Ja, natuurlijk. En degenen die nooit van het christendom hebben gehoord - en dus nooit hebben kunnen kiezen - branden lekker mee.

Overigens 'spreekt' de bijbel niet over een eeuwigdurende hel. Zie de discussie in mijn eerste post in dit topic.

Je brengt weer eens een leugenleer. Jezus zegt zelf; waar de worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt.
Het eindigt nooit. Dus is het eeuwig.

Terug naar “Archief”