SDG schreef: Daar denk ik dan anders over. Die melodie is niet uitsluitend kunstwerk, maar vertegenwoordigt ook een kerkmuzikale/kerkhistorische waarde. En -ik val langzamerhand in herhaling- er is geen enkele noodzaak om een melodie die goed zingbaar is te verbouwen.
Om maar met dat laatste te beginnen. We hebben het niet over de
noodzaak om iets te veranderen maar over de
vrijheid van een kunstenaar om een werk opnieuw te interpreteren.
Dat de originele hymne een kerkmuzikale/kerkhistorische waarde is absoluut waar en het is ook waar dat die hymne dat heeft in zijn originele vorm. M.i. sluit dat echter niet uit dat je een 200 jaar oud gezang opnieuw interpreteert.
Een melodie is net zo goed een tijdsdocument. (…) Als 't goed is kun je aan tekst en melodie zien en horen uit welke tijd ze stammen.
En daarom zal m.i. ook iedereen horen dat het hier om een 20e/21e eeuwse interpretatie van een oud gezang gaat. Ik zou het veel kwalijker vinden als de melodie gewijzigd was maar men in de uitvoering zoveel mogelijk bij de uitvoering van rond 1800 probeert te blijven. Dat lijkt me te veel op geschiedvervalsing waarmee je idd geen recht doet aan de kerkhistorische waarde.
Ga je aan die melodie prutsen, dan wordt het voor mij écht een ander verhaal.
Ik begrijp je probleem enigszins maar ik heb het idee dat dat toch sterk subjectief is.
Nogmaals: wil je nieuwe gezangen, máák ze dan. Maar laat die oude in hun (culturele, kerkmuzikale en kerkhistorische) waarde.
Helemaal nieuwe gezangen met voldoende diepgang vind ik ook prima. Het mooie van de oude gezangen is dat je je verbonden weet met een aantal eeuwen christendom van voor onze eigen tijd.
Een schilderij is een kunstwerk, ja - maar een melodie is dat óók, een melodie is niet zomaar een gebruiksvoorwerp!
Een melodie is niet zomaar een gebruiksvoorwerp, dat klopt. Maar kerkmuziek is toch meer toegepaste kunst dan een schilderij. Je kunt kerkmuziek academisch benaderen, maar daarmee pak je maar een heel specifiek aspect van deze muziek.
Aragorn schreef:Het ging over coveren en het aanpassen van originele kunstwerken. Dit gebeurt bijzonder vaak met het werk van Dylan.
Nee, het ging hier over het aanpassen van oude hymnen voor gebruik anno 2005. Dylan is way off-topic.
Klaas