maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sekimov
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sekimov » 19 mar 2005 15:05

jas schreef:
sekimov schreef:
jas schreef:
sekimov schreef:
jas schreef:
Raido schreef:De uitverkiezing is de mooiste kapstok om je ongeloof aan op te hangen.

Fout interpretatie. De uitverkiezing is de grond der zaligheid.

Waar baseer je deze uitspraak op Jas? Het lijkt me niet juist.....

Het is toch: Een ieder die in Hem gelooft zal eeuwig leven hebben. Dat is dus voor ons mensen de enige grond der zaligheid. Het volbrachte werk van de Here Jezus.

Wat wij de uitverkiezing noemen is onderdeel van hoe God in eeuwigheid werkt. Wij mogen vertrouwen op wat hij ons in zijn woord aangeeft en dat is primair te geloven in zijn Zoon. En volgens mij niet "vertrouwen" op uitverkiezing.

Niemand wordt door het geloof in Christus zalig dan diegene die tot de zaligheid verordineerd zijn.

Het spijt me echt Jas, maar door het teksten rond uitverkiezing zo te gebruiken denk ik dat je Gods beloften en zijn oproep tot bekering inperkt.
Het goede nieuws wordt onvoorwaardelijk gebracht en een ieder die het hoort is geroepen om er iets mee te doen. De bijbel is daar duidelijk genoeg over volgens mij (bijv. 1 tim 2: 1-6) Teksten over hoe God in eeuwigheid werkt zijn denk ik niet bedoeld om te "mengen" met het goede nieuws.

Dat is natuurlijk gewoon onzin. Het is heel goed mogelijk om in uitverkiezing te geloven en de oproep tot bekering ten volle tot klinken te brengen. Zo hebben onze vaders het altijd gedaan. Uitverkiezing is trouwens ten volle Bijbels, evenals bekering. Je praat over de verkiezing alsof die het goede nieuws verstoort. Kolder. Zonder uitverkiezing zou er sowieso geen goed nieuws zijn. Dan zouden we met zn allen naar de hel gaan.

Ik ben het ook wel eens dat uitverkiezing en oproep tot bekering samengaan. Maar door dat het leerstuk van de uitverkiezing in sommige gemeenten een hele prominente plaats heeft durven veel mensen (jong en oud) niet te geloven. En dan verstoort het inderdaad het goede nieuws volgens mij. En hopelijk vind je het nu wat minder onzin :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 16:41

sekimov schreef:
Ik ben het ook wel eens dat uitverkiezing en oproep tot bekering samengaan. Maar door dat het leerstuk van de uitverkiezing in sommige gemeenten een hele prominente plaats heeft durven veel mensen (jong en oud) niet te geloven. En dan verstoort het inderdaad het goede nieuws volgens mij. En hopelijk vind je het nu wat minder onzin :)

Maar je deed alsof dat mijn theologie was en dat is niet zo. Verder ben ik het dan wel met je eens.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: maken wij het niet veel te moeilijk?

Berichtdoor frekje » 19 mar 2005 16:49

sekimov schreef:Als ik een aantal forumdiscussies lees over uitverkiezing, aanbod van genade etc. bekruipt me het gevoel:

Maken wij het niet veel te moeilijk?

Toen Jezus aan zijn discipelen vroeg: "volg mij",
of aan de blinden in Matheus 9: "gelooft gij dat ik dit doen kan?"

hebben deze broeders zich volgens mij echt niet uitgesproken over de vraag of dit aanbod hen wel toekwam of dat zij een aantal standen in het geloofsleven nog niet gepasseerd waren.

Natuurlijk is het leven van een gelovige niet altijd makkelijk en we moeten blijven strijden tegen de zonde en alles verwachten van Hem maar volgens mij is de here Jezus in de Bijbel vrij duidelijk over het feit dat wij ons geroepen mogen weten. Deze roeping moeten wij gewoon eenvoudigweg beantwoorden en achter Hem aan gaan. Moeilijker moeten we het volgens mij niet maken!

Juist. Deuteronomium 29:29 vertelt mij dat de geopenbaarde dingen voor ons zijn, en de verborgen dingen voor God.

Tja, je hebt helemaal gelijk. God roept ons op om tot Christus te komen. Maar het is uiteindelijk 100% Gods werk als je bekeerd bent. En dit is nu het gevaar: door met het 2e te beginnen.

Er zit namelijk een groot spanningsveld tussen die twee en die moet je er ook niet tussenuit gaan halen. De roeping is er, en die is voor ons, en dat het dan Gods werk is, blijkt achteraf wel. Maar daar moet jij niet mee beginnen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 mar 2005 00:12

Vandaar dat 'ze 'vaak zeggen: het is een eenzijdig God's werk?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 mar 2005 21:13

essieee schreef:Vandaar dat 'ze 'vaak zeggen: het is een eenzijdig God's werk?

Ja, daar wordt dus mee bedoelt: God is het die de mens bekeert, dat doet de mens zelf niet. Maar zoals ik al eerder zei: dit is niet goed om mee te beginnen!
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 mar 2005 21:48

frekje schreef:
essieee schreef:Vandaar dat 'ze 'vaak zeggen: het is een eenzijdig God's werk?

Ja, daar wordt dus mee bedoelt: God is het die de mens bekeert, dat doet de mens zelf niet. Maar zoals ik al eerder zei: dit is niet goed om mee te beginnen!

Dat ben ik helemaal met je eens. Wat een bijzonder wonder hè!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Re: maken wij het niet veel te moeilijk?

Berichtdoor Annemieke86 » 22 mar 2005 17:53

sekimov schreef:Als ik een aantal forumdiscussies lees over uitverkiezing, aanbod van genade etc. bekruipt me het gevoel:

Maken wij het niet veel te moeilijk?

Toen Jezus aan zijn discipelen vroeg: "volg mij",
of aan de blinden in Matheus 9: "gelooft gij dat ik dit doen kan?"

(...)

Natuurlijk is het leven van een gelovige niet altijd makkelijk en we moeten blijven strijden tegen de zonde en alles verwachten van Hem maar volgens mij is de here Jezus in de Bijbel vrij duidelijk over het feit dat wij ons geroepen mogen weten. Deze roeping moeten wij gewoon eenvoudigweg beantwoorden en achter Hem aan gaan. Moeilijker moeten we het volgens mij niet maken!

Ik ben het eens als je zegt dat wij het veel te moeilijk maken. Ook hebben wij zeker een roeping. Vroeger, in de tijd toen Jezus nog op aarde was, waren er een aantal mensen die een ontzettend sterk geloof hadden.
- Abraham die zijn zoon op een brandstapel legde voor God.
- Daniël in de leeuwenkuil
- Ruth die haar schoonmoeder volgde zonder te weten wat ze te wachten stond
Zo kan ik er nog wel een paar noemen. Deze mensen hadden een blindelings vertrouwen in God. Aan zulke mensen kunnen wij best een voorbeeld nemen.
Helaas is het zo dat de wereld gewoon harder is geworden, wij vertrouwen niet zo snel iemand meer. Het is nu meer "eerst zien dan geloven."
Thomas is zo'n voorbeeld. Hij geloofde pas nadat Jezus hem de plekken in Zijn handen had laten zien.
Maar het is ook niet verwonderlijk dat wij het veel te moeilijk maken. Wij zijn mensen. En mensen maken fouten. Je kan Jezus dus vragen of Hij je wilt helpen om Hem te vertrouwen.
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 mar 2005 21:25

mag ik een wedervraag stellen, maken wij het nu niet te makkelijk voor ons zelf? door de bijbel niet letterlijk te nemen, God aannemen en je bent er enz enz
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 mar 2005 21:32

johannes1 schreef:mag ik een wedervraag stellen, maken wij het nu niet te makkelijk voor ons zelf? door de bijbel niet letterlijk te nemen, God aannemen en je bent er enz enz

Beste Johannes1,

Juist door het zo te doen (Jezus eennemen en je bent er) maak je het te moeilijk. Alleen willen de meesten dat niet zien. Als er ook maar één zucht van mij bij zou moeten zou het eeuwig verloren zijn!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 23:29

PeterD schreef:
johannes1 schreef:mag ik een wedervraag stellen, maken wij het nu niet te makkelijk voor ons zelf? door de bijbel niet letterlijk te nemen, God aannemen en je bent er enz enz

Beste Johannes1,

Juist door het zo te doen (Jezus eennemen en je bent er) maak je het te moeilijk. Alleen willen de meesten dat niet zien. Als er ook maar één zucht van mij bij zou moeten zou het eeuwig verloren zijn!

Ja zo kun je het ook bekijken. Alles heeft 2 kanten.
Het is te makkelijk, en het is te moeilijk. 't Is maar hoe je het bekijkt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2005 00:01

Als ik bijvoorbeeld hoor dat er mensen zijn die niet weten of ze gered zijn omdat ze geen speciaal wedergeboortemoment hebben meegemaakt denk ik: Dat is een typisch voorbeeld van het te moeilijk maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 mar 2005 00:28

Marnix schreef:Als ik bijvoorbeeld hoor dat er mensen zijn die niet weten of ze gered zijn omdat ze geen speciaal wedergeboortemoment hebben meegemaakt denk ik: Dat is een typisch voorbeeld van het te moeilijk maken.

Het is niet noodzakelijk om het moment daarvan te weten, wel het feit dat het gebeurd is. Die bewustwording groeit. Bij sommigen langzaam, bij sommigen ook in een oogwenk.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mar 2005 17:20

PeterD schreef:
Juist door het zo te doen (Jezus aannemen en je bent er) maak je het te moeilijk. Alleen willen de meesten dat niet zien. Als er ook maar één zucht van mij bij zou moeten zou het eeuwig verloren zijn!

ow het moet dus op een moeilijker manier? Als wij Jezus aangenomen hebben zit het niet goed?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mar 2005 17:22

maak jij het makkelijk voor jezelf?

Maak het niet makkelijker dan dat het is, ik ben blij dat het zo makkelijk is.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 23 mar 2005 19:32

johannes1, lees nog maar eens Johannes 1. Volgens mij wordt daar idd gesproken over aannemen, en niet dat er eerst iets moet gebeuren ofzo...
Afbeelding

Terug naar “Archief”