Maja de Bij schreef:Marnix schreef:Inderdaad. Overigens staat er alleen dat er farizeeers bijwaren en dat het megadruk was. Misschien stonden er ook wel farizeeers buiten. Wat jij hier aandraagt kan natuurlijk nooit gebruikt worden als argument dat zoiets dus niet verkeerd is.
Nou ja, in ieder geval heb ik niet het gevoel dat de bijbel nou zo'n anti rangen- en standenboek is. De Heere zegt, in het het huis van Mijn Vader zijn vele woningen. Ik geloof daarom dat we later ook een eigen plekje krijgen. Waarom in de kerk dan niet een eigen stoel als schaduw der toekomende dingen?
Eigenlijk best iets voor te zeggen, iedereen die zich bekeert en bij de kerk voegt, krijgt een eigen plaats toegewezen. Mooi beeld. Vakantiegangers verstoren dat.
Omdat er hier gasten zijn en in de hemel niet? Omdat in de hemel geen mensen meer toevallig een keer langskomen? De bijbel is geen rangen en standenboek. In de bijbel wordt opgeroepen tot naastenliefde, gastvrijheid, de ander uitnemender achten dan jezelf, vriendelijkheid die bij alle mensen bekend is.
Stel, ik ga nooit naar de kerk maar besluit uit nieuwsgierigheid te wachten. Bij de kerk aangekomen hoor ik: Sorry, je mag pas naar binnen als de rest op zijn plekken zit. Hoe denk je dat dat zal overkomen? De onvriendelijkheid en ongastvrijheid zou al snel bij alle mensen bekend zijn.
Waarom moeten mensen zo nodig op vaste plekken zitten dan? Ik weet dat tradities in tradtionele kerken heel belangrijk zijn, maar is het nou echt zo droevig ermee gesteld, dat de ander moet wachten? Het is bijna te gek voor woorden...

Misschien heb je gelijk Maja. Jezus heeft het over rangen en standen in Gods koninkrijk. Hoe die verdeling ook alweer zat? Wie groot wil zijn zal klein zijn in Gods Koninkrijk, en wie klein wil zijn zal er groot zijn. Wie zichzelf verhoogd zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernederd zal verhoogd worden.