Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2005 12:34

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Inderdaad. Overigens staat er alleen dat er farizeeers bijwaren en dat het megadruk was. Misschien stonden er ook wel farizeeers buiten. Wat jij hier aandraagt kan natuurlijk nooit gebruikt worden als argument dat zoiets dus niet verkeerd is.

Nou ja, in ieder geval heb ik niet het gevoel dat de bijbel nou zo'n anti rangen- en standenboek is. De Heere zegt, in het het huis van Mijn Vader zijn vele woningen. Ik geloof daarom dat we later ook een eigen plekje krijgen. Waarom in de kerk dan niet een eigen stoel als schaduw der toekomende dingen?
Eigenlijk best iets voor te zeggen, iedereen die zich bekeert en bij de kerk voegt, krijgt een eigen plaats toegewezen. Mooi beeld. Vakantiegangers verstoren dat.

Omdat er hier gasten zijn en in de hemel niet? Omdat in de hemel geen mensen meer toevallig een keer langskomen? De bijbel is geen rangen en standenboek. In de bijbel wordt opgeroepen tot naastenliefde, gastvrijheid, de ander uitnemender achten dan jezelf, vriendelijkheid die bij alle mensen bekend is.

Stel, ik ga nooit naar de kerk maar besluit uit nieuwsgierigheid te wachten. Bij de kerk aangekomen hoor ik: Sorry, je mag pas naar binnen als de rest op zijn plekken zit. Hoe denk je dat dat zal overkomen? De onvriendelijkheid en ongastvrijheid zou al snel bij alle mensen bekend zijn.

Waarom moeten mensen zo nodig op vaste plekken zitten dan? Ik weet dat tradities in tradtionele kerken heel belangrijk zijn, maar is het nou echt zo droevig ermee gesteld, dat de ander moet wachten? Het is bijna te gek voor woorden... :? En zo onbijbels als het maar kan. Volgens mij leerde Jezus ons ljuist nederig en dienstbaar te zijn, in plaats van de beste plaatsen voor onszelf te willen regelen. Toen de discipelen daar over praatten ging Hij ze de voeten wassen.

Misschien heb je gelijk Maja. Jezus heeft het over rangen en standen in Gods koninkrijk. Hoe die verdeling ook alweer zat? Wie groot wil zijn zal klein zijn in Gods Koninkrijk, en wie klein wil zijn zal er groot zijn. Wie zichzelf verhoogd zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernederd zal verhoogd worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mar 2005 13:04

Marnix schreef:Misschien heb je gelijk Maja. Jezus heeft het over rangen en standen in Gods koninkrijk. Hoe die verdeling ook alweer zat? Wie groot wil zijn zal klein zijn in Gods Koninkrijk, en wie klein wil zijn zal er groot zijn. Wie zichzelf verhoogd zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernederd zal verhoogd worden.

Ja, en daarom vaste plekken in de kerk. Zodat niet de rijken per definitie vooraan zitten en de armen altijd moeten staan, Jacobus 2. Niet je geld, niet hoe vroeg je kan komen, niet je brutaalheid die de halve wereld in bezit neemt, niets van dat alles mag je plaats in de kerk bepalen. Ik weet nu al wie straks de dupe zijn van jouw gastvrijheid. Kortom, ik vind dat het aan de kerkenraad is om te bepalen wie waar mag zitten als er horden vakantiegangers voor de deur staan. Orde en regel in de kerk, eerst gaan de oudjes en de kinderen van de eigen gemeente zitten. Dan gaan we over gastvrijheid spreken.

André

Berichtdoor André » 31 mar 2005 13:15

*Zucht*

Wat je hier schrijft Maja is wsl serieus bedoeld?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2005 14:45

Hm vraag ik me idd af. Het gaat hier om gasten, niet om kerkleden... daar hangt dat groene lampje voor.

Nu hebben de rijken in het geloof de beste plaatsen ;) Kan niet he, zeg je zelf al. Wie zijn straks de dupe van gastvrijheid? Niemand, want iedereen kan in de kerk komen... en dan zit je maar een keer niet op de 3e bank van vooraf gezien, onder de vierde lamp...

Waarom draai je zaken om? Jij zegt eerst dat er rangen en standen zijn... vervolgens vind je dat niemand dupe mag zijn van "niet-vaste plaatsen" terwijl er nu vaste plaatsen zijn en daar mensen de dupe van worden.... terwijl niemand de dupe zou zijn als je geen vaste plaatsen en dus een lampje zou hebben.

Maar ja.... vooral eerst aan jezelf denken en dan aan de ander.... En daarna nog over gastvrijheid gaan spreken ook. Lekker hypocriet. Precies zoals Jezus het ons niet leerde. Maar ach, wat Hij zegt is dan opeens niet zo belangrijk he... als je maar op je vertrouwde plekje zit... en de rest, daar hebben we mooi maling aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mar 2005 15:36

Kan allemaal best zijn. Maar in Jacobus 2 staat duidelijk dat we er voor moeten oppassen dat de plaatsen niet scheef worden verdeeld. Er is dus soms toezicht nodig om te zorgen dat er geen mensen verkeerd terecht komen.

Je kunt dan volgens mij nooit onder het mom van gastvrijheid zeggen : wie het eerst komt wie het eerst maalt -wat je zo graag wilt-. Ik vraag me dan af of dat wel zo gastvrij is. Eerder onverschillig, dunkt me.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 31 mar 2005 15:40

Volgens mij zit Maja ons hier uit de tent te lokken. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit serieus meent...

Els
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Els » 31 mar 2005 17:59

Ik vind het zo'n raar idee dat iedereen een vaste plaats heeft en dat je als gast maar moet wachten waar je mag gaan zitten. Ik was 2 jaar geleden bij de belijdenis van een goede vriendin in de Gereformeerde Gemeente ( en dat is voor mij echt een vreemde kerk) , ik was met nog een paar vrienden en we mochten pas gaan zitten toen het groene lapje uit was. Op dat moment waren er geen plaatsen meer bij elkaar en moesten we dus verspreid door de kerk gaan zitten. Zat ik daar alleen in een kerk waar ik de gewoonten niet ken. Ik heb me zelden zo ongelukkig en ongemakkelijk gevoeld. Ik denk dat als je de kerk en gemeente kent, dat het dan veel makkelijker is om alleen te zitten.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 31 mar 2005 21:00

Maja de Bij schreef:Kan allemaal best zijn. Maar in Jacobus 2 staat duidelijk dat we er voor moeten oppassen dat de plaatsen niet scheef worden verdeeld. Er is dus soms toezicht nodig om te zorgen dat er geen mensen verkeerd terecht komen.

Ja, lees dat stukje dan eens goed (Jakobus 2:1 tm 9).
''Maar als de rijken bij u een streepje voor hebben, overtreed u de wet van God; dan zondigt u.''

Ik snap wel dat dat stuk niet perse geestelijk bedoeld is, maar mensen die als gast en als vakantiegast in de kerk komen, komen niet met poeha en dure dingen. Ze hebben namelijk geen bekenden om indruk op te hoeven maken. Meestal hebben ze nog de 'verkeerde' kleren ook. :wink:

De armen van geest zouden een plekje voor moeten krijgen in de kerk. Mensen die nog niets van God weten zouden gastvrij en als een verloren zoon verwelkomt moeten worden. Mensen zouden moeten zeggen: kom, hier in ons midden, zit op de beste plaats, want God kijkt naar u door Christus.

En dan schuif ik wel een plekje op. :D

EQ.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2005 21:06

Precies, daar ging het om rijk en arm.... en daar gaat het hier niet om :) Het doel dat Jacobus voor ogen heeft wordt met zo'n lampje in ieder geval niet bereikt.

Maar ja, de tekst is idd zo duidelijk uit het verband gerukt dat ik me ook niet kan voorstellen dat ze het serieus meent.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2005 22:12

vroeg me al af of ik een andere Bijbel had :wink:

maar maja, wil je eerlijk vertellen of je ons uitlokte of je dit echt meent?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 31 mar 2005 23:16

Comprimis: laat de koster gasten een plek aanwijzen. Die weet waar er nog plekken vrij zijn of blijven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2005 23:28

fraternoster schreef:Comprimis: laat de koster gasten een plek aanwijzen. Die weet waar er nog plekken vrij zijn of blijven.

idd, daar ben ik helemaal voor! Bij ons doen ze dat ook zo en altijd heeft iedereen nog een plekje gehad!!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 apr 2005 11:48

Gerdien B. schreef:maar maja, wil je eerlijk vertellen of je ons uitlokte of je dit echt meent?

Al teruglezend vond ik dat er soms wat te gemakkelijk en te veroordelend over een gemeente wordt geschreven, die regelmatig te maken heeft met meer belangstelling dan zitplaatsen. Kan niet schelen, roepen we dan, weg met het lampje, want jullie dienen gastvrij te zijn. Maar wat dan? Als je niets regelt, wordt het gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De beste plaats dus voor de vroegkomer, want je gaat in een lege kerk niet nodeloos achter een zuil zitten. Dat wordt dan rennen op zondagmiddag. Om half vijf aan tafel, want de kerk begint om zeven uur. Is dat dan gastvrij, is dat ideaal? Eerder een puinhoop, dunkt me. Dat kun je de eigen gemeente toch niet aandoen?
In ieder geval, een lampje in de kerk misschien is geen ideale regeling. Maar wat wil je dan ? Kaartverkoop? Ik zou het niet weten en daarom veroordeel ik die gemeentes niet.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 01 apr 2005 13:18

Gerdien B. schreef:
fraternoster schreef:Comprimis: laat de koster gasten een plek aanwijzen. Die weet waar er nog plekken vrij zijn of blijven.

idd, daar ben ik helemaal voor! Bij ons doen ze dat ook zo en altijd heeft iedereen nog een plekje gehad!!!

Maar dat is in Zeist ook niet zo moeilijk met een langzaam teruglopend ledenaantal.

Bij toeristische plaatsen zou een regeling in de zomermaanden een oplossing kunnen zijn. Bijv. met een christelijke camping afspreken dat christelijke toeristen pas na een bep. tijd mogen gaan zitten. En dan hopen dat men zich daaraan houdt... Dan kan de 'verdwaalde' (bijna)niet-christelijke toerist wel gewoon voor die tijd een plek zoeken, evt. via de koster.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 01 apr 2005 13:24

Wat een moeilijkdoenerij zeg! Stel de kerk toch gewoon open voor iedereen zonder enigerlei voorwaarden!!!!!!

Terug naar “Archief”