Night schreef:Waar het mij voornamelijk om ging is dat een snelle conclusie mijns inziens niet de juiste is. Tis erg makkelijk om snel te roepen: die lui zijn Farizees bezig. Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat ook diegenen die volgens jouw overtuiging niet bijbels bezig zijn en redeneren dit ook weloverwogen doen.
Wanneer je dus verder kijkt blijkt wat mij betreft dat, zoals je aangeeft, de redenatie niet klopt of de mensen hypocriet bezig zijn. Je kiest zelf al voor het eerste.
Dus het walgelijke zit m dus niet in de mensen maar in de redenatie waarvan jij vindt dat hij niet bijbels is. Zij denken dit wel bijbels te kunnen onderbouwen. Er is daarbij dan ook vaak meer dan alleen de letter van de tekst im frage, namelijk interpretaties van andere delen of teksten. En daar zit m de kneep, daarover kan men danig van mening verschillen.
Het probleem is alleen dat mensen alles voor anderen gaan invullen. Je kunt als kerklid blijkbaar niet meer beslissen of je wel of niet tv wil kijken.... terwijl ik geloof dat je geen tv kan kijken en dat voro God doen... maar ook wel tv kan kijken en dat voor God kan doen... Kom ik weer bij het eten van offervlees... daar waren ook 2 mogelijkheden en Paulus geeft aan dat dat zo moet blijven. Wat tv kijken betreft wordt er 1 standpunt ingenomen en dat wordt gelijk tot goddelijke wet verheven, wat op overtreding van die wet staat weigering aan de maaltijd waarin wordt ehrdacht dat Christus voor de zonden is gestorven. Sowieso heeft de kerkraad niet het recht op zo'n punt iemand te weigeren aan die maaltijd, aangezien Christus er gastheer is... en Hij net zo goed is gestorven voor de zonden van tv-kijkers als van niet-tv-kijkers. Dat wordt ontkend, mensen mogen niet in de gemeente gedenken dat Christus voor hun zonden gestorven is omdat ze een tv hebben? En dan wordt er niet eens gekeken naar wat die mensen op tv kijken. Nieuws? Sport? Kan dat ook niet dan? Er wordt maar van uitgegegaan dat de televisie slecht is... en dat je er ook niet op een goede manier gebruik van kan maken. Als je mensen niet aan het avondmaal wil laten, puur omdat ze een tv hebben, dan moet je die mensen ook maar vertellen dat ze verdoemd zijn, niet gered worden maar naar de hel gaan... omdat ze een televisie hebben.
Sorry maar dat vind ik walgelijk. Helemaal omdat ik nergens een bijbelse onderbouwing heb gehoord hiervoor... en die er volgens mij ook niet is... je kunt goed met de tv omgaan... maar ook slecht. Zelfde geldt voor internet. Je kunt niet mensen die op een goede manier met hun tv omgaan onthouden aan het avondmaal omdat ze een tv hebben en daar ook slechte dingen op te zien zijn.... Als de kerk dat wel doet begaat de kerk een grote fout... en moeten ze zichzelf eens achter de oren gaan krabben. De balk uit eigen oog halen... voordat ze zich met de splinter in het oog van hun tv-kijkende gemeenteleden gaan bemoeien... En stoppen met hen te veroordelen om zulke redenen.