Televisie en Internet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 12:52

Hm dat geeft wel aan hoe groot de verschillen per gemeente zijn... Over het algemeen is men in steden een stuk progressiever.... gelukkig is het niet overal zo erg als bij Napoleon ;)

Night schreef:Waar het mij voornamelijk om ging is dat een snelle conclusie mijns inziens niet de juiste is. Tis erg makkelijk om snel te roepen: die lui zijn Farizees bezig. Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat ook diegenen die volgens jouw overtuiging niet bijbels bezig zijn en redeneren dit ook weloverwogen doen.
Wanneer je dus verder kijkt blijkt wat mij betreft dat, zoals je aangeeft, de redenatie niet klopt of de mensen hypocriet bezig zijn. Je kiest zelf al voor het eerste.
Dus het walgelijke zit m dus niet in de mensen maar in de redenatie waarvan jij vindt dat hij niet bijbels is. Zij denken dit wel bijbels te kunnen onderbouwen. Er is daarbij dan ook vaak meer dan alleen de letter van de tekst im frage, namelijk interpretaties van andere delen of teksten. En daar zit m de kneep, daarover kan men danig van mening verschillen.

Het probleem is alleen dat mensen alles voor anderen gaan invullen. Je kunt als kerklid blijkbaar niet meer beslissen of je wel of niet tv wil kijken.... terwijl ik geloof dat je geen tv kan kijken en dat voro God doen... maar ook wel tv kan kijken en dat voor God kan doen... Kom ik weer bij het eten van offervlees... daar waren ook 2 mogelijkheden en Paulus geeft aan dat dat zo moet blijven. Wat tv kijken betreft wordt er 1 standpunt ingenomen en dat wordt gelijk tot goddelijke wet verheven, wat op overtreding van die wet staat weigering aan de maaltijd waarin wordt ehrdacht dat Christus voor de zonden is gestorven. Sowieso heeft de kerkraad niet het recht op zo'n punt iemand te weigeren aan die maaltijd, aangezien Christus er gastheer is... en Hij net zo goed is gestorven voor de zonden van tv-kijkers als van niet-tv-kijkers. Dat wordt ontkend, mensen mogen niet in de gemeente gedenken dat Christus voor hun zonden gestorven is omdat ze een tv hebben? En dan wordt er niet eens gekeken naar wat die mensen op tv kijken. Nieuws? Sport? Kan dat ook niet dan? Er wordt maar van uitgegegaan dat de televisie slecht is... en dat je er ook niet op een goede manier gebruik van kan maken. Als je mensen niet aan het avondmaal wil laten, puur omdat ze een tv hebben, dan moet je die mensen ook maar vertellen dat ze verdoemd zijn, niet gered worden maar naar de hel gaan... omdat ze een televisie hebben.

Sorry maar dat vind ik walgelijk. Helemaal omdat ik nergens een bijbelse onderbouwing heb gehoord hiervoor... en die er volgens mij ook niet is... je kunt goed met de tv omgaan... maar ook slecht. Zelfde geldt voor internet. Je kunt niet mensen die op een goede manier met hun tv omgaan onthouden aan het avondmaal omdat ze een tv hebben en daar ook slechte dingen op te zien zijn.... Als de kerk dat wel doet begaat de kerk een grote fout... en moeten ze zichzelf eens achter de oren gaan krabben. De balk uit eigen oog halen... voordat ze zich met de splinter in het oog van hun tv-kijkende gemeenteleden gaan bemoeien... En stoppen met hen te veroordelen om zulke redenen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 24 nov 2004 13:05

De balk uit eigen oog halen... voordat ze zich met de splinter in het oog van **** gaan bemoeien...

even volledig offtopic...
Om over na te denken (voor mezelf, en voor iedereen): hoe lang blijven we nog wijzen op de balk in het oog van die ander? Wanneer gaan we dat betonblok in ons eigen oog eens een keer weghalen?

(Sorry, ik moest dit even kwijt)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 nov 2004 13:10

Ik ken veel christenen die een tv hebben, en je ziet het hier ook: ze propageren niets anders dan zijzelf controle hebben over de programma's, en ze zijn zo heilig, dat ze precies doen zoals het moet, wat ze wel en wat ze niet mogen zien. Kom je bij zulke mensen binnen, dan zie ik soaps waarin gevloekt wordt, en dan wordt ie niet uitgezet hoor, dan zie ik in die zelfde soap dat mensen seks met elkaar hebben (zo moet het in ieder geval lijken) Dan zie ik eigenlijk niets dat een christen stichten kan...
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 24 nov 2004 13:35

alex leusink schreef:Ik ken veel christenen die een tv hebben, en je ziet het hier ook: ze propageren niets anders dan zijzelf controle hebben over de programma's, en ze zijn zo heilig, dat ze precies doen zoals het moet, wat ze wel en wat ze niet mogen zien. Kom je bij zulke mensen binnen, dan zie ik soaps waarin gevloekt wordt, en dan wordt ie niet uitgezet hoor, dan zie ik in die zelfde soap dat mensen seks met elkaar hebben (zo moet het in ieder geval lijken) Dan zie ik eigenlijk niets dat een christen stichten kan...

Tsja, typisch geval van oogkleppen en lekker veroordelen...Fijn dat jij bij alle christenen binnen bent geweest en bij al die christenen hebt gechecked wat ze op dat moment keken.... Knap, imponerend, helemaal voor een jochie van 19, hulde! Fijn dat je het allemaal al zo goed doorhebt op die leeftijd.
Geen commentaar

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 nov 2004 14:09

Motormuis schreef:
alex leusink schreef:Ik ken veel christenen die een tv hebben, en je ziet het hier ook: ze propageren niets anders dan zijzelf controle hebben over de programma's, en ze zijn zo heilig, dat ze precies doen zoals het moet, wat ze wel en wat ze niet mogen zien. Kom je bij zulke mensen binnen, dan zie ik soaps waarin gevloekt wordt, en dan wordt ie niet uitgezet hoor, dan zie ik in die zelfde soap dat mensen seks met elkaar hebben (zo moet het in ieder geval lijken) Dan zie ik eigenlijk niets dat een christen stichten kan...

Tsja, typisch geval van oogkleppen en lekker veroordelen...Fijn dat jij bij alle christenen binnen bent geweest en bij al die christenen hebt gechecked wat ze op dat moment keken.... Knap, imponerend, helemaal voor een jochie van 19, hulde! Fijn dat je het allemaal al zo goed doorhebt op die leeftijd.

Moet hier nog serieus op gereageerd worden? Ik bedoelde het serieus, maar goed, als je het niet wilt horen... En ik snap niet echt wat het ermee te maken heeft of je 19 bent of 45, dat maakt weinig uit denk ik. Het is alleen zo jammer wilde ik zeggen dat als je een tv hebt, je overal zo gauw aan gaat wennen.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 24 nov 2004 14:12

alex leusink schreef:
Motormuis schreef:

Moet hier nog serieus op gereageerd worden? Ik bedoelde het serieus, maar goed, als je het niet wilt horen... En ik snap niet echt wat het ermee te maken heeft of je 19 bent of 45, dat maakt weinig uit denk ik. Het is alleen zo jammer wilde ik zeggen dat als je een tv hebt, je overal zo gauw aan gaat wennen.

Wie zegt dat? Dat je overal gauw aan gaat wennen? Is dat obv ervaring? Zo niet, dan heb je geen recht van spreken....
Geen commentaar

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 nov 2004 14:16

Motormuis schreef:
alex leusink schreef:
Motormuis schreef:

Wie zegt dat? Dat je overal gauw aan gaat wennen? Is dat obv ervaring? Zo niet, dan heb je geen recht van spreken....

Dat merk ik, omdat als je bij mensen die tv hebben bent, en er klinkt een vloek, dat ze dat vaak helemaal niet doorhebben.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 nov 2004 16:34

dat gebeurt inderdaad, maar ik ken ook mensen die een tv hebben, die daar zeker wel verantwoord mee om kunnen gaan. ik heb zelf geen tv, ik wil er ook geen (meer), maar lang niet alle mensen die een tv hebben, kijken kritiekloos alles. hetzelfde met een radio: lang niet iedereen die een radio heeft, luistert radio 538 o.i.d. Wij hebben 10 jaar een TV gehad, maar ook na die tien jaar ging hij bij een vloek over op een andere zender. ik wil niet zeggen dat ik er zo goed mee om kon gaan, vooral op gebied van nutteloos kijkgedrag, maar het is grote onzin om te stellen dat zoiets, wat zeker voorkomt, overal gebeurt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 18:16

Ik ken ook christenen die geen tv hebben en op de hoeken van de straten staan te bidden: God ik dank U dat ik niet zo zondig ben: Ik kijk geen tv, ik draag pakken als ik naar de kerk ga, ik lees uit de statenvertaling en ga niet naar de kroeg of naar de bioscoop. Ik dank U dat ik niet zo ben als de rest.... en om U te helpen hebben we ze ook de toegang tot het avondmaal ontzegd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 nov 2004 19:24

Marnix schreef:

Ik ken ook christenen die geen tv hebben en op de hoeken van de straten staan te bidden: God ik dank U dat ik niet zo zondig ben: Ik kijk geen tv, ik draag pakken als ik naar de kerk ga, ik lees uit de statenvertaling en ga niet naar de kroeg of naar de bioscoop. Ik dank U dat ik niet zo ben als de rest.... en om U te helpen hebben we ze ook de toegang tot het avondmaal ontzegd.

De ene fout maakt niet goed wat aan de andere kant fout gaat... Je kunt proberen om met de fouten van niet-tvbezitters de fouten van wel tv-bezitters te legaliseren, maar dat slaat nergens op.

Ik wilde ook niet zeggen dat iedereen die tv heeft er verkeerd mee omgaat, maar dat gevaar is er wel...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 20:24

Dus omdat dat gevaar er is moeten ze maar van het avondmaal worden geweerd? Hoe zit het met internet? Daar is dat zelfde gevaar ook aanwezig...

Ik probeer hier geen fouten te legaliseren. Ik wilde alleen een tegenreactie geven op de bewering dat je tv-kijkende christenen kent die daar verkeerd mee omgaan. Dat zegt niks en dat mag nooit een reden zijn om alle tv-bezitters maar van het avondmaal te weren.

De tv-kijkende christenen worden hier benadeeld en aangevallen, ik mag dan hen toch verdedigen.... Aangezien ze in mijn ogen onterecht de benadeelde partij zijn. Dat is iets anders dan fouten willen legaliseren, dat wil ik niet.... je kan alleen niet bij voorbaat ervan uitgaan dat iemand fout is omdat hij/zij een tv heeft... en als zo iemand wordt geweigerd aan het avondmaal doen mensen dat wel!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 24 nov 2004 21:39

tsja we hebben het nu dan over tv en daar wil ik ook nog wel wat over kwijt, (ik heb er een , ben in verhouding tot refoweb in hun ogen dan mischien middengelovig ) maar dat even terzijde. Ik betrap me zelf er op dat ik eigenlijk heel weinig kijk omdat wat intressant is of laat is.

ik kijk meestal naar wat detectives en klsuprogrammas, en veel op discoery en animal planet (erg mooi ) en journaal, voor de rest is het vermaak voor het volk om zo te zeggen. maar dan kunnen we wel een discussie beginnen over media wat ook heel intr kan zijn

wat een veel groter gevaar is is internet , ik kan me redelijk behelpen er mee en weet ook wel hoe ik van duistere paadjes af kom (soms wordt jde daar ongevraagd mee lastig gevallen, ) vooral lastig als ze je ip adres te pakken hebben. probleem is dat men ook misbruik maakt van de normale internetter die zoekt op poesjes bv

laatst een kennis van me met haar zoon , waren op zoek naar jonge poesjes ,
dus google, en vutl in jonge poesjes
je wil net weten wat hij toen te pakken kreeg, gelukkig was zijn moeder erbij maar het is toch triest dat met zo iets onschuldigs zo iets kan gebeuren.

André

Berichtdoor André » 24 nov 2004 21:45

Dus eigenlijk zou de kerkelijke tucht aangepast moeten worden op deze tijd?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 nov 2004 00:32

Spons schreef:tsja we hebben het nu dan over tv en daar wil ik ook nog wel wat over kwijt, (ik heb er een , ben in verhouding tot refoweb in hun ogen dan mischien middengelovig ) maar dat even terzijde. Ik betrap me zelf er op dat ik eigenlijk heel weinig kijk omdat wat intressant is of laat is.

Ik begrijp de angst van de mensen voor de tv ook niet. Ik hoor mensen praten over soaps, dat daar veel in gevloekt wordt en dat men het niet zo nauw neemt met de sexuele moraal. Dat klopt allemaal, maar in hoeverre beïnvloedt jou dat als kijker?

Ik kijk zelden naar soaps, een enkele keer kijk in naar Sex in the City, maar ik kan niet zeggen dat ik het leven van deze vrouwen als voorbeeld ga nemen, of dat ik geniet van de heersende moraal.

laatst een kennis van me met haar zoon , waren op zoek naar jonge poesjes ,
dus google, en vutl in jonge poesjes
je wil net weten wat hij toen te pakken kreeg, gelukkig was zijn moeder erbij maar het is toch triest dat met zo iets onschuldigs zo iets kan gebeuren.

Dit is natuurlijk wel heel erg naïef, vind je ook niet?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2004 01:14

:) Tja je moet het maar net weten ;)

Ik kijk nooit soaps, zelden films... wel regelmatig ff sport, nieuws en achtergronden en soms discovery channel of een leuke comedy. Ik zie niet in waarom dat een reden zou zjin om de maaltijd van mijn gestorven en opgestane Verlosser niet te mogen vieren... Ik zie totaal geen verband...

Terug naar “Archief”