Javaca schreef:Een vraag die ik hier in dit topic al veel heb gezien:
Wat kan wel en niet voor het huwelijk? Hoe ver ga je?
Het grappige is dat deze topic al 18 pagina's lang is, maar dat volgens mij deze vraag niet geschikt is voor een discussie op een forum. Het is namelijk zo subjectief, dat je er geen zinnig woord over kunt zeggen. Ik zal toch proberen iets van mijn visie weer te geven.
Ikzelf heb een tijdlang de overtuiging gehad dat alles behalve geslachtsgemeenschap okay is voor het huwelijk. (Hieraan vooraf gaan een aantal aannames, o.a. dat je er beide aan toe bent, en dat je een serieuze relatie hebt) Maar ik realiseer me dat die visie erg naar "de letter der wet" is. (Met "wet" bedoel ik niet dat we geen vrijgekochte christenen zouden zijn, maar dat het wenselijk is om naar Gods maatstaven en richtlijnen te leven. Ik zie het dan als Gods maatstaf dat seks plaatsvindt in de veilige context van levenslange trouw). Hoewel ik in de geslachtsgemeenschap, de coïtus dus

) een aspect van spirituele eenwording zie (die eenheid die Paulus bedoelt in 1 korinthe 6 vers 16), vind ik gevoelsmatig toch niet zo'n groot onderscheid tussen zitten (principieel) tussen of je elkaar nu pijpt of beft (doorhalen wat niet van toepassing is) enerzijds, of dat je neukt (sorry, ik weet geen betere, poetischer en nettere term voor deze activiteit) anderzijds. Ik denk dus dat je aan de veilige kant zit, als je wilt wachten met seks voor het huwelijk, dat je dan ook niet aan orale seks doet. Ik heb geen principiële bezwaren tegen naakt vrijen.
Als je gaat kijken wat de reden is waarom er onder christenen zo moeilijk over seks voor het huwelijk gedaan wordt, dat is dat volgens mij omdat seks zoiets kwetsbaars is, dat het niet goed is om dat met meerdere partners te delen. En verkeringen kunnen in principe uit gaan. Dat is gewoon het verschil met een huwelijk. Als je echt flink verliefd bent, zul je je relatie al snel als duurzaam bestempelen. Verliefdheid is namelijk een nogal ernstige aandoening die je inschattingsvermogen ernstig aan kan tasten

.
Verder wil ik nog zeggen dat het me goed lijkt om als je pas verkering hebt niet te hard van stapel te lopen qua seksualiteit, omdat geilheid en histigheid hele sterke, opdringerige gevoelens zijn, die de kwetsbare gevoelens van genegenheid en intimiteit kunnen verdrukken, als je niet oppast.
Ik denk dat het goed is om samen te bidden of God je wil leiden in wat goed is in welk stadium van je verkering. En als je echt toe bent aan seks met alles erop en eraan, waarom zou je dan niet trouwen? Dan weet je zeker dat je Gods zegen hebt en dat je het cadeau van seks dat God jullie geeft niet al hebt uitgepakt, voordat je het hebt gekregen. Dat zou de feestvreugde en beetje kunnen bederven.
Het is misschien een beetje een warrig verhaal, maar als ik onduidelijk ben, hoor ik het wel.