Seks binnen het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 27 feb 2006 13:41

Omdat ik dit topic nergens kon vinden, heb ik het in algemene zaken gepost, maar eigenlij vond ik het hier beter op z'n plaats. Het column van Desanne van Brederode afgelopen zondag in Buitenhof.

hier is het te zien en te lezen
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/25675772/items/27313936/

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2006 13:49

Goed verhaal, maar ik weet niet of ik het helemaal snap. Bedoelt ze dat het een taboe is om over de gevolgen van seks te praten?

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 27 feb 2006 14:08

Ze bedoelt dat het een soort omgekeerde wereld wordt.
Taboes worden doorbroken door programma's als spuiten en slikken. Maar het lijkt een taboe te worden om over menselijke waardigheid te praten.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2006 14:12

ok dan vat ik het: Het is normaal om over allerlei uitspattingen te praten en het te doen, maar men heeft het niet over of dat wel goed voor je is.

kort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kort » 27 feb 2006 14:34

Quote dan 's iets dat je te ver vindt gaan hier?

Ik denk dat je me verkeerd begreep.
Ik bedoelde niet dat ik direct hier vind dat er te ver gegaan wordt. Ik bedoelde alleen te zeggen, dat ikzelf mijn ervaringen hier neer ga zetten.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2006 14:38

kort schreef:
Quote dan 's iets dat je te ver vindt gaan hier?

Ik denk dat je me verkeerd begreep.
Ik bedoelde niet dat ik direct hier vind dat er te ver gegaan wordt. Ik bedoelde alleen te zeggen, dat ikzelf mijn ervaringen hier neer ga zetten.

Wat is dan het probleem?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 feb 2006 20:21

kort schreef:Ik kan me goed vinden in de mening van Corine. Ook ik ben al een aantal jaar getrouwd. Met mijn man kan ik alles bespreken gelukkig :wink: . Maar om nou al je intieme zaken zomaar op het forum te gooien: ik denk dat dat wel erg ver gaat. Tenminste: voor mij. Ik denk ook, als je alles gaat benoemen, het toch ook een beladen onderwerp kan zijn. Ook dan kan het nieuwsgierigheid opwekken denk ik.

Hoe bedoel je nieuwsgierigheid opwekken? En is dat verkeerd?

Ik heb er zelf niet echt moeite mee om bijvoorbeeld de voor- en nadelen van avond- dan wel ochtendseks te bespreken, het is juist altijd wel grappig om te zien hoe iedereen daar weer eigen voorkeuren enzo in heeft.

Misschien een beetje gekke vergelijking, maar er zijn veel mensen die wel open over seksualiteit willen praten, maar zodra je over hun persoonlijke geloof begint, zijn ze stil.

Waarom wel over seks, maar niet je persoonlijke geloof?

Omdat dit nu eenmaal geen topic over geloof is. Daar wil ik best over praten hoor, maar niet hier. Overigens geloof ik ook niet dat het zo is wat je zegt. Er zijn wel genoeg mensen die grapjes over seks maken, maar dat is weer heel iets anders dan er op een normale manier open over praten.

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 28 feb 2006 11:20

Ik ben het er wel mee eens dat er wel iets meer openheid over mag zijn. Ouders naar kinderen toe maar ook onderling, waarom niet?
Zolang het maar met respect naar elkaar toe gebracht wordt.

Zolang er nog meisjes zijn die denken dat je van de eerste keer met een jongen naar bed gaan niet zwanger wordt en denken dat ze zonder condoom met een jongen kunnen vrijen omdat ze hem al een maand kennen mag het van mij allemaal wel wat opener verteld worden, dat scheelt een hoop misverstanden.

Aragorn, ik lees wel erg vaak jouw vraag over ochtendsex of avondsex.
Had je het hier graag over willen hebben?? :mrgreen:
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 feb 2006 12:25

Neuh, niet perse, ik ben er ook niet mee op de proppen gekomen he. :) Maar het is wel een mooi voorbeeld van de dingen waar het hier over ging (de dingen waar sommige mensen over vallen en ik dus geen probleem in zie).

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 28 feb 2006 12:53

Er ging hier een tijdje geleden een topic rond met de titel: "Angst oor het onderwerp seksualiteit" of iets in die geest.
Het ging er over dat er zo vaak omheen gepraat wordt.

Een vraag die ik hier in dit topic al veel heb gezien:
Wat kan wel en niet voor het huwelijk? Hoe ver ga je?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Willard
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willard » 28 feb 2006 18:03

Javaca schreef:Een vraag die ik hier in dit topic al veel heb gezien:
Wat kan wel en niet voor het huwelijk? Hoe ver ga je?

Het grappige is dat deze topic al 18 pagina's lang is, maar dat volgens mij deze vraag niet geschikt is voor een discussie op een forum. Het is namelijk zo subjectief, dat je er geen zinnig woord over kunt zeggen. Ik zal toch proberen iets van mijn visie weer te geven.
Ikzelf heb een tijdlang de overtuiging gehad dat alles behalve geslachtsgemeenschap okay is voor het huwelijk. (Hieraan vooraf gaan een aantal aannames, o.a. dat je er beide aan toe bent, en dat je een serieuze relatie hebt) Maar ik realiseer me dat die visie erg naar "de letter der wet" is. (Met "wet" bedoel ik niet dat we geen vrijgekochte christenen zouden zijn, maar dat het wenselijk is om naar Gods maatstaven en richtlijnen te leven. Ik zie het dan als Gods maatstaf dat seks plaatsvindt in de veilige context van levenslange trouw). Hoewel ik in de geslachtsgemeenschap, de coïtus dus :-)) een aspect van spirituele eenwording zie (die eenheid die Paulus bedoelt in 1 korinthe 6 vers 16), vind ik gevoelsmatig toch niet zo'n groot onderscheid tussen zitten (principieel) tussen of je elkaar nu pijpt of beft (doorhalen wat niet van toepassing is) enerzijds, of dat je neukt (sorry, ik weet geen betere, poetischer en nettere term voor deze activiteit) anderzijds. Ik denk dus dat je aan de veilige kant zit, als je wilt wachten met seks voor het huwelijk, dat je dan ook niet aan orale seks doet. Ik heb geen principiële bezwaren tegen naakt vrijen.
Als je gaat kijken wat de reden is waarom er onder christenen zo moeilijk over seks voor het huwelijk gedaan wordt, dat is dat volgens mij omdat seks zoiets kwetsbaars is, dat het niet goed is om dat met meerdere partners te delen. En verkeringen kunnen in principe uit gaan. Dat is gewoon het verschil met een huwelijk. Als je echt flink verliefd bent, zul je je relatie al snel als duurzaam bestempelen. Verliefdheid is namelijk een nogal ernstige aandoening die je inschattingsvermogen ernstig aan kan tasten :-).
Verder wil ik nog zeggen dat het me goed lijkt om als je pas verkering hebt niet te hard van stapel te lopen qua seksualiteit, omdat geilheid en histigheid hele sterke, opdringerige gevoelens zijn, die de kwetsbare gevoelens van genegenheid en intimiteit kunnen verdrukken, als je niet oppast.
Ik denk dat het goed is om samen te bidden of God je wil leiden in wat goed is in welk stadium van je verkering. En als je echt toe bent aan seks met alles erop en eraan, waarom zou je dan niet trouwen? Dan weet je zeker dat je Gods zegen hebt en dat je het cadeau van seks dat God jullie geeft niet al hebt uitgepakt, voordat je het hebt gekregen. Dat zou de feestvreugde en beetje kunnen bederven.
Het is misschien een beetje een warrig verhaal, maar als ik onduidelijk ben, hoor ik het wel.
Durven twijfelen getuigt van een groot geloof

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 feb 2006 18:28

Volgens mij is de vraag wat nu wel of niet 'toegestaan' zou zijn ook nogal offtopic.

Maar ik ben het wel met Willard eens dat er qua intimiteit niet echt verschil is tussen fellatio, cunnilingis en coïtus (om maar eens wat meer sophisticated termen te gebruiken :P ) en dat naar mijn idee geen zin heeft om het ene na te laten als je het andere al doet. Als je tegen seks voor het huwelijk bent vind ik het nogal apart als je dat wel doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 feb 2006 22:17

Over de vraag waarom je dan niet zou trouwen zijn ook al bladzijden lang volgespamd (geld, studie, leeftijd), dus laten we het daar niet meer over hebben...

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 02 mar 2006 10:37

En als je echt toe bent aan seks met alles erop en eraan, waarom zou je dan niet trouwen?

Omdat de situatie wel eens zo kan zijn, dat je nog niet trouwen kunt......
ik denk aan gezondheid.....leeftijd, financiën, studie e.d.!!!!
En tja...... dan moet je langer wachten... het risico dat het 'fout' gaat is wel veel groter... (je hoort het nog al vaak dat jonge meiden 'moeten' trouwen....) Je wilt het niet...... maar toch groei je naar elkaar toe....... en opeens gebeurt het.... zonder erop voorbereid te zijn... dus zonder voorbehoedsmiddel...... en dan loop je het risico om zwanger te raken...
Als je al echt zo ver bent... en je kunt niet meer wachten, dan kun je het beter gewoon eerlijk tegen elkaar zeggen, zodat het veilig gebeurt. Of je moet voor je huwelijk zwanger willen worden... :mrgreen:
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 mar 2006 10:41

Of je moet voor je huwelijk zwanger willen worden... Mr. Green

Het zou me niet verbazen dat mensen er bewúst alles voor doen om zwanger te raken, zodat ze lekker kunnen trouwen en het huis uit kunnen. Helaas komen ze er vaak dan net te laat achter dat het financieel toch wel erg krap is enzo.

Terug naar “Archief”