BzV vind ik ook wel leuk om te kijken. Volg het trouw, maar kijk het achteraf.
Wel een aantal verschrikkelijke mensen dit keer, zeg.
Moderator: Moderafo's
`Boer zoekt vrouw`.
De Rotterdam-Delfshavense dominee Piet de Jong schreef er een humoristische en tot nadenken stemmende column over:
Laatst had ik een jeugddienst ergens in de regio. Het zijn geen diensten waar ik mijn vinger voor opsteek. Meer dan een jaar van tevoren had ik een gewone avonddienst toegezegd. Een week of zes ervoor belde een jeugdouderling en vroeg: `mag het ook een jeugddienst worden en we hebben ook al een thema. Het moet gaan over relaties. Wij dachten aan het thema `Boer zoekt vrouw. U mag zelf een bijbelgedeelte kiezen. De liturgie is ook al klaar`.
Soms ben ik heel meegaand. Ik koos voor Genesis 29. Jakob, een schapenboer, raakt op slag verliefd op zijn mooie nichtje als hij gevlucht voor zijn broer na een barre voettocht haar ziet aankomen met de schapen van zijn oom Laban. Hij doet eerst wat macho-achtigs, kust vervolgens zijn nichtje en begint ineens te huilen. Haar warme gezicht op zijn geharde huid ontroeren hem heel diep. Dan vertelt hij haar zijn verhaal. Dit is een heel mooi moment. Maar Laban ziet er geld in. Hij haalt Jakob binnen, doet heel vriendelijk maar sluit met hem een knevelcontract: zeven jaar gratis werken voor Rachel. Voor Jakob echt geen probleem. Want liefde gaat altijd voor zeven. Vol en volkomen, niet voor one-night. Zeven jaar wachten, geen sex? Als je van iemand houdt dan is zeven jaar als een paar dagen. Maar als het zo ver is, bedriegt Laban Jakob op een gemene manier. Er ligt een ander in zijn bed, een meid met van die rare zachte ogen in plaats van die met die opwindende ogen. Het vervolg is bekend: het wordt een eindeloos gevecht om Jakob. Uiteindelijk moet die arme man vier vrouwen bedienen die vechten om zijn liefde. Als was hij geen mens maar een beest uit de stal. Wat zijn mannen soms zwakkelingen, vrouwen jaloerse katten en schoonvaders naarlingen.
Zo ging ongeveer de preek.
Veel toepassing was niet nodig. Boer zoekt vrouw? Zondagavond zie ik wel eens een flits. Ik denk: Zijn dat wel boeren? Die Richard is wel een hele grote boer! Zoeken deze boeren wel echt iets? Hadden er alleen mannen gesolliciteerd voor boerin Annemarie? Zoeken doen deze boeren in elk geval weinig of helemaal niets. Terwijl de mooiste vrouwen zich in de aanbieding gooien. Net als Lea, Bilha en Zilpa en met Yvonne Jaspers en KRO in de rol van de geldverdienende Laban.
Arme, ame meiden.
Vreemd dat nog steeds geen enkele vrouwenbeweging het voor hen opneemt en protesteert tegen dit publiek vernederen van vrouwen zondag aan zondag. Geen Clara Wichmanstichting, geen Margriet van der Linden (OpZij), geen actiegroep tegen vrouwenhandel waar dit toch aan grenst. Wat is ook de vrouwen proteststem selectief.
Slotopmerking: vrij kort na de preek mailde een jonge vrouw: `Mijn vriend en ik waren in de kerk. U voerde een pleidooi om er helemaal voor te gaan. Wij wonen al even samen, Onze vraag aan u: wilt u in onze huwelijksdienst voorgaan? We hebben ook al een tekst`.
JeeWee schreef:Heerlijk!
Typisch ds. P.L. de Jong.
Hij zet je aan het denken, zonder pasklare antwoorden voor te kouwen.
Maar hij geeft voor mij ook haarscherp het absurde van BzV weer.
hvaniepenburg schreef:Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?
neen
schelpje3 schreef:hvaniepenburg schreef:Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?
neen
Ik dus ook niet![]()
Misschien wordt het eens tijd voor: boer zoekt manof dominee zoekt vrouw
hvaniepenburg schreef:schelpje3 schreef:hvaniepenburg schreef:Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?
neen
Ik dus ook niet![]()
Misschien wordt het eens tijd voor: boer zoekt manof dominee zoekt vrouw
haha, dan wel liever 'boerin zoekt man'. hehe, dominee zoekt vrouw, mooie scene's in Neerlands pastorieen, ik zie het helemaal voor me.
Ik bedoelde het als "grap".
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 19 gasten