Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Re: Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?

Berichtdoor coupe soleil » 22 feb 2011 20:07

BzV vind ik ook wel leuk om te kijken. Volg het trouw, maar kijk het achteraf.

Wel een aantal verschrikkelijke mensen dit keer, zeg.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 23 feb 2011 21:10

Leuk stukje van ds. de Jong.

`Boer zoekt vrouw`.
De Rotterdam-Delfshavense dominee Piet de Jong schreef er een humoristische en tot nadenken stemmende column over:

Laatst had ik een jeugddienst ergens in de regio. Het zijn geen diensten waar ik mijn vinger voor opsteek. Meer dan een jaar van tevoren had ik een gewone avonddienst toegezegd. Een week of zes ervoor belde een jeugdouderling en vroeg: `mag het ook een jeugddienst worden en we hebben ook al een thema. Het moet gaan over relaties. Wij dachten aan het thema `Boer zoekt vrouw. U mag zelf een bijbelgedeelte kiezen. De liturgie is ook al klaar`.
Soms ben ik heel meegaand. Ik koos voor Genesis 29. Jakob, een schapenboer, raakt op slag verliefd op zijn mooie nichtje als hij gevlucht voor zijn broer na een barre voettocht haar ziet aankomen met de schapen van zijn oom Laban. Hij doet eerst wat macho-achtigs, kust vervolgens zijn nichtje en begint ineens te huilen. Haar warme gezicht op zijn geharde huid ontroeren hem heel diep. Dan vertelt hij haar zijn verhaal. Dit is een heel mooi moment. Maar Laban ziet er geld in. Hij haalt Jakob binnen, doet heel vriendelijk maar sluit met hem een knevelcontract: zeven jaar gratis werken voor Rachel. Voor Jakob echt geen probleem. Want liefde gaat altijd voor zeven. Vol en volkomen, niet voor one-night. Zeven jaar wachten, geen sex? Als je van iemand houdt dan is zeven jaar als een paar dagen. Maar als het zo ver is, bedriegt Laban Jakob op een gemene manier. Er ligt een ander in zijn bed, een meid met van die rare zachte ogen in plaats van die met die opwindende ogen. Het vervolg is bekend: het wordt een eindeloos gevecht om Jakob. Uiteindelijk moet die arme man vier vrouwen bedienen die vechten om zijn liefde. Als was hij geen mens maar een beest uit de stal. Wat zijn mannen soms zwakkelingen, vrouwen jaloerse katten en schoonvaders naarlingen.
Zo ging ongeveer de preek.
Veel toepassing was niet nodig. Boer zoekt vrouw? Zondagavond zie ik wel eens een flits. Ik denk: Zijn dat wel boeren? Die Richard is wel een hele grote boer! Zoeken deze boeren wel echt iets? Hadden er alleen mannen gesolliciteerd voor boerin Annemarie? Zoeken doen deze boeren in elk geval weinig of helemaal niets. Terwijl de mooiste vrouwen zich in de aanbieding gooien. Net als Lea, Bilha en Zilpa en met Yvonne Jaspers en KRO in de rol van de geldverdienende Laban.
Arme, ame meiden.
Vreemd dat nog steeds geen enkele vrouwenbeweging het voor hen opneemt en protesteert tegen dit publiek vernederen van vrouwen zondag aan zondag. Geen Clara Wichmanstichting, geen Margriet van der Linden (OpZij), geen actiegroep tegen vrouwenhandel waar dit toch aan grenst. Wat is ook de vrouwen proteststem selectief.
Slotopmerking: vrij kort na de preek mailde een jonge vrouw: `Mijn vriend en ik waren in de kerk. U voerde een pleidooi om er helemaal voor te gaan. Wij wonen al even samen, Onze vraag aan u: wilt u in onze huwelijksdienst voorgaan? We hebben ook al een tekst`.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 24 feb 2011 00:10

Heerlijk!
Typisch ds. P.L. de Jong.
Hij zet je aan het denken, zonder pasklare antwoorden voor te kouwen.
Maar hij geeft voor mij ook haarscherp het absurde van BzV weer.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 24 feb 2011 07:21

Ach, het is wel een vermakelijk programma.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 24 feb 2011 08:56

Zo had ik het nog nooit bekeken. Vind het daarom echt een goeie collumn. Het laat je nadenken :wink: .

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2011 09:17

JeeWee schreef:Heerlijk!
Typisch ds. P.L. de Jong.
Hij zet je aan het denken, zonder pasklare antwoorden voor te kouwen.
Maar hij geeft voor mij ook haarscherp het absurde van BzV weer.

Hm, ik vind het een goed stukje maar ik vind dat gedeelte wel erg zwart-wit... alsof vrouwen zich "in de verkoop" doen en het een soort van vrouwenhandel is. Je kan het meer vergelijken met daten, iets wat je vaker ziet in deze tijd. Iemand denkt: Die lijkt me wel leuk. Je gaat er mee kennis maken en misschien groeit er wel wat uit. Men is wel degelijk op zoek naar liefde en meldt zich dan ook volkomen vrijwillig aan. Op dit punt slaat hij de plank dus volledig mis.

(Ik snap overigens niet dat je eerder aangeeft dat je vooral moeite hebt met het feit dat het programma op zondag na kerktijd is, dat het programma zelf niet verkeerd is terwijl je nu opeens meegaat met een opmerking dat het aan vrouwenhandel zou grenzen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 24 feb 2011 10:23

Marnix, je stelt de vraag niet aan mij maar wil wel graag even reageren. Ik vind dat juist het leuke aan deze collumn is dat het zo lekker zwart-wit is. Het is natuurlijk geen vrouwenhandel maar er word wel groot geld verdient aan de liefde van anderen en dat deed Laban ook. Maar gelukkig kiezen ze er inderdaad nog altijd vrijwillig voor om op tv te komen en daar kunnen wij dan weer van genieten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 24 feb 2011 10:33

Toch een paar dingen dan voor de duidelijkheid:
Er is an sich niks mis met BzV.
Het is een niemandalletje. Het is gemaakt tot vermaak. Niks meer niks minder.
En als je verder nergens anders meer puf voor hebt: zak vooral onderuit en kijk.
Het stelt net zo weinig voor als de leegte van Hart van Nederland en Boulevard.
Het is alleen veel knapper gemaakt en daarmee een niemandalletje van meer niveau.
Maar het blijft nikszeggend.

En natuurlijk worden de deelnemers gebruikt voor de kijkcijfers. Ok, ze worden met respect gebruikt en dat is bij andere programma's wel eens anders.

Maar inderdaad is mijn grote bezwaar dat het op zondagavond wordt uitgezonden. En ik geloof nog steeds dat het gevaar groot is, dat de indrukken van de preek daardoor verwateren.
De zondag is zo'n mooi dag voor contemplatie.

Je zult me inmiddels wel kennen als iemand duie de wet als een logisch vervolg op de liefde van en tot Christus ziet.
Daarom geloof ik dat alles mag, als je er God voor kunt danken.

En ik vind het best ver gezocht om God te danken dat Yvonne Jaspers in BzV Gijsbert aan een leuke vrouw heeft geholpen... :wink:
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2011 14:11

Ik vind misbruikt nog een wat groot woord. Kijkcijfers zijn leuk, maar aan het concept is niet gesleuteld, het wordt ook niet te smeuiig gemaakt. Het is een vrij puur en eerlijk programma en het succes bewijst dat mensen het leuk vinden om te zien.... zonder dat de deelnemer daarvoor misbruikt wordt. Die is van tevoren prima op de hoogte van wat het programma is, dat ze op tv kunnen komen etc en kiest daar bewust voor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 feb 2011 12:18

Nee, vrouwenhandel is echt iets anders. Dit is volkomen vrijwillig. De KRO zal heus de consequenties tevoren goed bespreken, daar geloof ik in. Het is immers een fatsoenlijke omroep. Bij de commerciëlen gaat het op dit punt heel wat ruiger toe. Wat mij in dit topic verbaast is, dat sommige mensen tegen tv zijn, maar bepaalde dingen wel terugzien via Uitzending gemist en dat komt tot ons via het gevaarlijke internet. Ik kan zoiets niet rijmen. En dan ook: op zondagavond tv kijken kan de nabetrachting over de preek verstoren. Op maandag en dinsdag dus niet meer? De preek is toch voedsel voor onderweg in de hele volgende week? Tenminste, als het goed is wel. Tenslotte: dat verhaal van ds. de Jong vind ik wel mooi. Zeker hoe hij het opgedrongen thema benaderd heeft. Veel predikanten hebben er een behoorlijke hekel aan, als tevoren alles al dichtgetimmerd is met bijbellezing, thema en overige liturgie. Veel organiserende commissies hebben hier soms een handje van. Overleg is goed, maar je moet het ook aan de predikant overlaten, hoe hij/zij de Geest werkzaam wil laten zijn in de dienst. Alles afregelen verhindert dat soms.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 17:40

Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?
neen :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2011 17:45

hvaniepenburg schreef:Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?

Ik dus ook niet :mrgreen:
Misschien wordt het eens tijd voor: boer zoekt man :shock: of dominee zoekt vrouw :wink:

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 17:56

schelpje3 schreef:

Misschien wordt het eens tijd voor: boer zoekt man :shock: of dominee zoekt vrouw :wink:

haha, dan wel liever 'boerin zoekt man'. hehe, dominee zoekt vrouw :), mooie scene's in Neerlands pastorieen, ik zie het helemaal voor me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2011 18:00

hvaniepenburg schreef:
schelpje3 schreef:

haha, dan wel liever 'boerin zoekt man'. hehe, dominee zoekt vrouw :), mooie scene's in Neerlands pastorieen, ik zie het helemaal voor me.

Ik bedoelde het als "grap". Ik houd helemaal niet van dat soort programma's. Zie er de waarde niet van. Ik houd sowieso niet van dat gekoppel. Ben van de spontane ontmoeting :D

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 18:17

Ik bedoelde het als "grap".

I know, I know :wink:

Terug naar “Archief”